Bukefalos 28 år!

Hjälp! Kan inte lämna gården..

A

AnonymaRut

Okej Buke.

Jag hoppas ni kan hjälpa mig lite nu.
Jag har ett litet stall med 2 ston och ett föl.
Ena stoet har gått med föl hela hösten, nu är fölis dock så stor att hon sover i egen box men går ihop med mor på dagarna, och nu tänkte jag komma igång så smått med ridningen igen.
Problemet är dock att så fort jag ska ge mig iväg så börjar hon krångla och ha sig när vi kommit typ 100 m från stallet. Då står det stoet som är kvar på gården, i sin box och skriker och mitt sto blir ju då alldeles tokig och börjar hoppa och studsa och småstegra sig och hon ger sig liksom inte fören man kommer fram till gården igen..

Hur ska jag komma tillrätta med problemet??

detta resulterar ju i att jag inte vågar ge mig iväg för jag är rädd att det kommer ske en olycka och att hon kommer skada antingen mig eller sig själv!
Hon är ju stor som ett hus när hon väl sätter den sidan till:crazy:

snälla hjälp mig så jag kan komma ut och rida igen!!!:cry:
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

finns det ingen vänlig själ som har någon idé?:crazy:
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

Min ena häst var lika dan ett tag efter att han bra hade blivit riden i ridhuset en period, fast han växte fast och så fort det var en väg hem så skulle han dit vilket inte alls var likt han som innan drog benen efter sig på hemväg.

Med han löste jag det med att det skulle åter bli roligt/trevligt att bli riden ute.

Första biten som var värst så gick jag med han för att sedan sitta upp och efter en stund så hoppade jag av så han fick tugga lite gräs för att sedan rida vidare och så höll vi på.

Dem största ledorden för mej var det som han tyckte bäst om vid ute ritt nämligen att rida på ställen vi inte är så ofta och pauserna. Så försök att göra det som hon tycker bäst som.

Kram
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

Är det du eller din häst som bestämmer? Låter som om din häst är van att få göra som hon vill. Klart hon inte vill lämna flocken, men det ska hon göra eftersom du begär det.

Du får nog vara en tydligare ledare och förklara att du menar allvar. Vad gör hon när du krånglar? Vågar du använda spö på henne? Om du inte vågar det hade jag nog lett henne istället,kanske med kedja så du har henne i säkert grepp. Gå sedan en runda med henne (samma runda du tänkt rida). Gör det ett par gånger tills hon lärt sig att det är den vägen ni ska, antingen hon vill eller inte, sen kan du prova att rida igen.

Angående stoet hemma på gården, ge henne lite mat att tugga på så länge och stäng stalldörrarna så att hon inte ser sin kompis försvinna. Du kan också ha radion på för att distrahera lite så att hon förhoppningsvis inte hör den hästen du rider på gnägga tillbaka.

Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

Kan bara hålla med!

Vi har ofta börjat lugnt, typ bara ta ut från hagen och beta lite utanför, sen gå runt "knuten", sen lite till osv. inte entimmesrundan på en gång.


Och jag hade definitivt börjat leda om jag var rädd för att åka av. Med longerlina och spö. Lina för å inte tappa, och spö för å hålla på avstånd o dom blir stökiga.
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

ofta finns det ju en fin balans gällande hysteriska hästar - man kan inte gå på dem för hårt för de flippar de ut, men låter man dem göra helt som de vill blir de ohanterbara på det sättet.

Jag hade nog försökt varianten, när hästen inte går fram längre, låt den då stå. Försöker hästen vända hemmt - vänd tillbaks den. Börjar den backa, vänd den så att den backar "iväg" från stallet (dvs det håll du eg vill att hästen ska gå). Ha relativt långa tyglar (undvik att skapa onödiga spänningar).

Sen får man se till att ha tid, tid och åter tid för en sådan process kan ta timmar. Dock är det enligt mig viktigt att man faktist inte ger upp. När du ger upp en gång, kommer det ta ännu längre tid nästa gång.

Eftersom du inte tvingar hästen att gå någon specifik stans, utan inplicit säger att "om du ska röra dig ska du röra dig dit jag vill, men att du ska röra dig och när du gör det kan du välja själv" underviker du den hårdaste konfrontationen.

Om hästen skuttar omkring eller "bara" små reser sig, avvakta var lugn, styr endast med breda tygeltag riktningen. huvudsaken är att hästen inte kommer att komma någonstans alls, förutom dit du vill, oavsett vad den gör.

sen skulle jag inte rekomendera att man gör detta någonstans där det är halt och dant, utan se till att göra det på fast underlag.

(sen bör det tilläggas, att öka våldet/kraften enligt mig aldrig är en bra ide, hästen är ALLTID starkare än vad du är, lugn och tålamod tycker jag är bästa receptet )
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

Kl

Tack för svaren:)

Största problemet är väl egentligen "bara" att hon blir så fruktansvärt arg och upprörd och hoppar å skuttar större och mer och blir mer och mer oregerlig ju mer hon hettsar upp sig..hade hon bara protesterat lite grann hade det ju inte varit några problem men jag känner att man tappar kontrollen eftersom hpon är så mycket större än mig och vill hon så kan hon ju putta omkull mig hur lätt som helst, om ni förstår mig:grin:

å jag vet inte hur jag ska fgå henne att lugna sig så att man kan komma viodare..:crazy:
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

Kl

Tack för svaren:)

Största problemet är väl egentligen "bara" att hon blir så fruktansvärt arg och upprörd och hoppar å skuttar större och mer och blir mer och mer oregerlig ju mer hon hettsar upp sig..hade hon bara protesterat lite grann hade det ju inte varit några problem men jag känner att man tappar kontrollen eftersom hpon är så mycket större än mig och vill hon så kan hon ju putta omkull mig hur lätt som helst, om ni förstår mig:grin:

å jag vet inte hur jag ska fgå henne att lugna sig så att man kan komma viodare..:crazy:

Då är det ett helt annat och mycket större problem än att hon inte vill lämna stallet.

Hon saknar ju totalt respekt för dej om hon går över dej och efter som du är rädd för att hon skall springa ner dej så känner hon det att du är rädd/ osäker och hon blir bara mer narvös och du mera osäker och så fortsätter det.

Du måste vara den lugna och trygga av er om du inte är det kommer hon inte att följa med dej oavsett vilka knep du använder dej av.

Kram
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

Det låter som att ledarskapsövningar skulle vara en idee :), alternativt låter du någon rida till hästen. Att du rider en häst som du är rädd för och inte kan hantera, verkar som en dåligt kombination rakt igenom.

Har du inte en tränare som kan hjälpa dig på plats med problemet? Alternativt hade jag som nämnt arbetat vidare med hästen på marken för att skapa ett starkt ledarskap där. (ex 7games, finns många olia böcker om NH och liknande på närmsta bibbla)
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

Làter som om du màste vänja av stoet...

kanske skicka bort fölet en liten tid sà de separerar ordentligt, i alla fall som jag förstod det sà är det dära själva grundproblemet ligger.

Men det är nàgon som är galet med din hantering av ditt sto, du har inte ledarskapet och det är nàgot du bör ha.

Att sätta igàng att öva och förändra sättet du hanterar din hást pà kan vara en bra ide, särskilt som du nu har ett litet föl att utbilda.

Annars är det alltid bra att de en duktig hästperson att komma och hjälpa dig, oftast kan sàdanna grundläggande saker börja fungera válldigt fort när en person som vet vad den gör ber om det.

Tänk se och lär
 
Sv: Hjälp! Kan inte lämna gården..

Med risk för att bli sågad längs med fotknölarna...
Det här är den enda situationen jag skulle rekommendera graman, om hästen fungerar med det. Hästen jag rider nu har väldigt mycket humör, och testar mig för fullt just nu, i kombination med att energiknippet inte får bli rastad ordentligt varje dag pga dåligt underlag. Hon kan få för sig att inte tex gå in på en stig jag vill rida på. Hon står på bakbenen, kastar sig runt, capriollar, hoppar jämfota åt sidan, osv. Jag har börjat ha graman på när jag rider ut. Börjar hon krångla så fiskar jag ihop henne på gramanen så hon inte kommer uppåt, då brukar det gå smärtfritt. :) Då "ger" hon sig, liksom. Det är ju inte alla hästar som gör det, en del får näst intill panik av gramanen, och då är det ju inte ett alternativ. Så fort hon fogat sig och går fram släpper jag ut gramanen och låter den hänga. Jag använder den alltså ENDAST i nödfall!

Jag vill poängtera att jag aldrig använder graman i markarbete, och ställer mig som regel ytterst tveksam till dess användande, men när situationen blir farlig kan den vara en bra "nödbroms".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 518
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 589
Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 263
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 470
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp