Hjälp med att engagera envis fjording?

Luem

Trådstartare
Jag är medryttare till en fjordvallack, och jag får vara där hur ofta jag vill, men i nuläget blir det bara 2 dagar i veckan. Nu är det så att han är väldigt oskolad, bara skogsriden i alla gångarter och dessutom vill han inte gärna lämna sin kompis i stallet vilket resulterar i åtskilliga "motorstopp" och vändningsförsök.

Det finns ingen tillgång till varken ridhus eller ridbana och inga direkt bra ridvägar (blir till att rida slalom mellan träd), men det finns en del ängar och liknande om man vill arbeta lite. Dock är han i dagsläget väldigt omusklad, och "jag-förstår-ingenting-seg".

Dit jag ville komma var i alla fall; har ni några tips på hur man kommer tillrätta med dessa problem? Att få honom mer positivt inställd (kanske lite egen motor vore kul), och större känslighet för hjälperna.
 
Sv: Hjälp med att engagera envis fjording?

att locka fram motorn kan vara att man "busrider" i skogen och har allmänt skojj med hästen. Rid gärna med andra och sätt bra fart vissa sträckor (små kanske nu i början då han är omusklad)

Sen kan du försöka "lydnadsträna" honom lite smått i skogen. Halter, böjjning mm. Klättra lite för bakmusklerna som gör att han lättare kan börja söka sig till form. Skrittpromenader gör susen oxå.

sen det där med envis... va lika envis själv. Sätt mål som "-vi SKA förbi den farliga vagnen om de så ska ta hela dagen" osv ;)

Lycka till med fjordingen :)
 
Sv: Hjälp med att engagera envis fjording?

Jag hade jättegärna ridit med andra men problemet är att han bara står med en annan häst, och hon har pålagringar och får bara skrittas lugnt. Tyvärr inget direkt "häst-ställe". men vi får ge oss ut och rejsa lite ^^

Vi har tränat lite smått på volter, och det blir han faktiskt väldigt framåt av (lite väl framåt kanske..). jag försöker desperat hitta ställen att klättra på men det verkar vara i princip obefintligt, självklart.

På fredag ska han förbi en gigantisk pressenning hra jag bestämt mig för, vi får väl se hur det går. Problemet är bara att när han väl "fryser fast" är han så gott som orubblig - 45kg är inte mycket att sätta emot :p
 
Sv: Hjälp med att engagera envis fjording?

okey, men det låter som om ni är på god väg iaf :)
tänk bara på att byta övningar ofta så att han inte tråkas ut och slå av med och lyssna.

hehe så lycka till med pressenningen då ;)
 
Sv: Hjälp med att engagera envis fjording?

Oj vad det låter bekant! :crazy:

Efter ett års träning har jag nu lyckats få "mitt" skrälle att gå två varv på en åttvolt i trav, nästan utan att sakta av. :p

Rejsa däremot, det är vi världsbäst på! :angel:

Tyvärr är hon fullständigt övertygad om att får man inte rejsa, då vill man minsann inte gå alls. Sådetså. *trött*
 
Sv: Hjälp med att engagera envis fjording?

Oj oj oj, hade en exakt kopia (även vad det gäller ras och kön). Problemet med såna hästar är ofta att eftersom de är slöa och inte riktigt lyssnar så blir det lätt att man gör för mycket.:angel: Sitter och gnider med skänklarna hela tiden för att få lite fart, och bara gnatar och då blir de less på allt och ignorerar en totalt. Pratar av egen erfarenhet här (var ioch för sig ung och oerfaren när jag red honom):angel:
I alla fall det som jag fick lära mig med honom var att ge så små hjälper så sällar som möjligt. men han skulle minsann lyssna på dom!! Det blir till att peta till med spöt en del i början när de inte lyssnar, men ganska snart vande han sig att bara lyssna på de små hjälperna.
Det viktigaste är att hålla hästen sysselsatt. När jag red honom blev det mest åka häst, och då blev han seg. Få honom sysselsatt, gör halter och gå slalom, håll dig till övningar som han faktiskt klarar av, men glöm inte att lägga in lite nytt varje gång som han kan öva på. Blir det för svårt så han inte lyckas blir de inte heller kul, men man vill ju ändå utvecklas.
Hoppas det inte låter superpräktigt, för tro mig, jag klämde många knän mot träden innan jag blev less och tog tag i saken. Det viktigaste är att det händer något hela tiden, även om man "bara" skogsrider. Man behöver inte gå igenom ett helt dressyrprogram mellan granarna, bara man håller pålle sysslesatt!
Lycka till!
 
Sv: Hjälp med att engagera envis fjording?

Ja, när han väl aktiverar sig så blir han väldigt glad och framåt och det är ju jättekul.

Men det största problemet är att han tenderar att stå stilla i ett antal minuter i början, och först efter mycket övertalning rör på sig ;P Men man får väl hoppas att han blir gladare ju mer vi kommer igång. Försöka hålla honom mer sysselsätt och uppmärksam. Och så ska vi kunna gå en hel promenad utan att han ska stanna och äta :mad:;)
 
Sv: Hjälp med att engagera envis fjording?

Hehe, känner igen det där också, med ätandet. Jag har aldrig mött en häst som kan smyga till sig så mycke mat på en ridtur. Han böjde inte huvudet en enda gång, han liksom bara öppnade munnen och grankvistarna bara råkade ramla in i munnen på honom. Annars e de ju lite lättare att parera om de drar ner huvudet eller sträcker sig åt sidan, men han gick helt rakt. Hur cool som helst:cool:
Stannar han lika mycket om du leder honom. Om inte så kan de ju vara bra att leda honom den första biten och hoppa upp sen när han kommit en bit hemifrån. För det är säkert därför han stannar, speciellt om han har en kompis kvar i stallet!;)

Men visst har de STOR personlighet de där fjordidsarna. Även fast han kan vara riktigt jävlig ibland:devil:
 
Sv: Hjälp med att engagera envis fjording?

Redan fredag :O

Jag var ovanligt bestämd idag redan från början, och han fick inte chansen att stanna en enda gång (annars är det alltid så att om han väl stannar är han svårstartad igen) med hjälp av lite aktivare ridning i början. Det resulterade i mycket piggare pålle, han gick och taktade så länge han orkade sen blev det skritt :rofl:

Vi red i en gigantisk hage som dem öppnar upp under vinterhalvåret och det blev lite volter och serpentiner. Var tvungen att hålla honom sysselsatt nu när han var så pigg, och det var ju kul. Det blev t o m lite trav i uppförsbacke, men bara lite, han är ju tjockis.

Så ja, jag tror att jag har lyckats hitta "knapparna", har ju bara ridit honom i någon månad.

:banana:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Diarré
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp