Bukefalos 28 år!

Hjälp med barnridning!!!

S

speedygirl

Vill ha hjälp med följande!
Detta gäller då en 8-åring som rider en B-ponny.

1. Hur kan man lära henne att hålla handen lite mer stilla?

2. Skänkel åker lite fram och tillbaka, hur kan man lära henne att hålla den mer stilla?

3. Ska snart ut på första dressyrtävlingen. Kan man få nedslag om dessa 2 punkter inte är ok. Detta gäller en klubbtävling L:C

4. Tycker ni att hon ska se fin ut med kavaj och svarta handskar eller ska det vara vita handskar?

5. Är det löjligt att ta på vita benlindor vid en ev prisutdelning?

6. Hon ska ju ha vitt schabrak, men ska det vara med guldkant på schabraket och utan brodyr?

Åh jag hoppas att ni kan hjälpa mig med detta!
 
Sv: Hjälp med barnridning!!!

Ryttaren är 8 år, om han inte kan hålla handen och skänklarna helt stilla är väll inte det hela världen? Förhoppningsvis lär han sig de det närmaste 60 åren. :idea:

Han får säkert neddrag på sitsen för sin hand och skänkel men det är väll ingenting som spelar någon roll?

Enligt TR ska det vara vita handskar och ja, jag tycker det är löjligt med vita benlindor. Schabraket går utmärkt.

Lycka till och lugna ned dig, det är ett 8-årigt barn som ska ha roligt, inte du som ska rida OS. ;)
 
Sv: Hjälp med barnridning!!!

Jag håller med föregående, det är inte så allvarligt, ryttaren är endast 8 år och om intresset för hästar håller i sig kommer denne att utvecklas allt eftersom. Låt det få ta sin tid! och ställ inte så stora krav, det viktigaste är ju att barnet tycker att det är Kul att rida, vara i stallet och umgås med hästarna.

För att få till en bra sits hos en sådan ung ryttare tror jag att du själv måste kunna vara pedagogisk och duktig på att lära ut och förklara så att barnet förstår. Använd dig gärna med liknelser, ett typexempel med hur man ska hålla händerna är åtminstone väldigt klassiskt på våran ridskola, att man brukar tänka som om att man har som en bricka med t.ex. ett saftglas på som inte ska skvalpa ut.
Dvs. ryttaren ska tänka sig att den rider runt med en bricka med ett saftglas på som denne inte får skvalpa ut.

Ang. skänkeln kan du ju påpeka att det vore bra om ryttaren satt mer stilla med benet/foten etc. eller försöka dra till med någon bra liknelse av något exmempel där med.

Jag tror inte att hon kommer få några nedslag pga. av de själen, domaren borde åtminstone inte göra några avdrag tycker jag. Förhoppningsvis uppmuntrar domaren med sina kommentarer så att barnet får uppmuntran och tycker att det är kul att tävla.

De flesta klubbtävlingar brukar det ju inte vara kavajkrav på så jag tycker ryttaren borde få göra som hon själv vill. Tycker ärligt talat att det kvittar med färgen på handskarna med. Jag tror det står ljusa handskar i TR men det är ju bara en klubbtävling så jag skulle inte tro att det är någon som kommer att reagera på det.

Jag tycker också det verkade lite löjligt att linda ponnyns ben för en prisutdelning i en klubbtävling på lc-nivå. Så himla pjoskigt behöver det väl ändå inte var? Inte med schabraket heller, låt henne ha det schabraket hon vill på ponnyn! med eller utan brodyr..
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har en fråga hur jag ska bete mig mot just gällande hennes förhållande till hennes kropp och på bästa sätt stötta min allra bästa...
2
Svar
22
· Visningar
3 143
Senast: Qelina
·
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 226
Senast: Nevermind
·
Skola & Jobb (På förhand, sorry för wall of text.) Kära bukefalos, jag behöver er hjälp så jag inte tjatar hål i huvudet på mina stackars vänner...
Svar
13
· Visningar
1 024
Senast: Wysiwyg
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
11 555
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp