hjälp med bett..

Josephine91

Trådstartare
hej nu är det så tt jag håller på att rida in en av mina unghästar som är vit med ROSA mule och runt ögonen vilket gör dom extra känsliga för allt.... och hon får sår utan på munne från bettet där bettet ligger. hon får det utan av 2-delat 3-delat rak bet med och utan rörliga ringar smörjar med idomin salva alltid också. INGET som hjälper jo rak bett med fasta ringar får hon rödnader/blåsor av det väl det bästa resultatet hon har haft. och har beställt hem ett rakt syntet bett med fasta ringar nu och det mitt sista bud sen vet jag inte vad jag ska göra. för hon är nyss inriden så hon kan inte bli riden med hack så tyvärr är det inte lönt att tipsa om sånt =)
så vad tror ni mn kan göra med en sån känslig liten pålle??
kan lägga ut bild vid intresse om det skulle hjälpa.. men hoppas VERKLIGEN nån kan hjälpa mig tack ! :D:D:D:D:D:D

mvh josephine ;)
 
Sv: hjälp med bett..

Varför kan du inte rida bettlöst på en nyligen inriden häst??? Om hästen är så känslig att den får sår tycker jag inte att det finns så mycket annat alternativ...och, är du säker på att hästen är känslig mot själva betten och inte mot solen/betet? t.ex.

Jag har också en häst med rosa mule och där är det rejält på med solskyddsfaktor. För dagen använder jag Melkefett med solskydd 8. Inga sår...
 
Sv: hjälp med bett..

Undrar också varför du inte kan rida bettlöst? Jag ser inte heller direkt något annat alternativ!
 
Sv: hjälp med bett..

Har redan solskydd och helosan med solskydd i. Har hört från många bara att det kan gå snett med bettlöst. Har aldrig själv ridit med det så vet ju inte.
 
Sv: hjälp med bett..

Bettlöst är alltid en början. Man kan ha vanligt träns och tyglar under ifall det skulle behövas. Beror lite på häst och omständigheter
Sen finns det bettplattor det kanske hjälper, finns fina i gel eller vanliga i gummi. Finns speciellt mungipefett att köpa. köpte mitt på ullared
 
Sv: hjälp med bett..

Har redan solskydd och helosan med solskydd i. Har hört från många bara att det kan gå snett med bettlöst. Har aldrig själv ridit med det så vet ju inte.

Om hästen får sår av bettet vid ridning skulle jag vilja påstå att det redan har gått snett? På vilket sätt ska man kunna motivera och utbilda en häst om man samtidigt gör den illa? ÄR det själva bettet som är problemet finns ju inget annat alternativ än att rida bettlöst.

Det låter faktiskt jättekonstigt att den skulle få sår av att ha ett rengjort stålfritt bett, ledat eller oledat, i munnen! Använder du mässingsbett kanske det kan vara kontaktallergi? Får den friktionssår/-blåsor av ett blankt bett blir det bara ännu värre med gummi, läder eller syntet.

Det är inte så att hästen tuggar mycket på bettet eller grejar med det i munnen? Då låter det ju lite mer rimligt att den skulle kunna få skav av det i så fall. Har du dubbelcheckat att det är rätt storlek på bettet? Stå framför hästen och dra bettringarna utåt så att bettet blir helt rakt i munnen, då ska inte själva mundelen av bettet sticka ut på nån sida, annars är det för långt (jätte-jättevanligt! och väldigt dumt.). Väldigt mycket mer ovanligt är att det är för kort så att det trycker på hästens kinder även när man sträcker ut bettet.

I viloposition ska bettet normalt ligga i mungipan, inte uppdraget med några rynkor hit eller dit. Gäller inte alla hästar, men det är en grundregel. man får kika och känna i munnen och göra en noggrannare bedömning.


Så ligger bettet rätt i munnen, har rätt storlek, har en tjocklek som får plats i hästens mun mellan tunga och gom och är blankt och rengjort (alltid med bara vatten) och hästen ÄNDÅ får sår eller allergiska reaktioner, då är det ju bettlösa lösningar den enda möjliga vägen att gå.
 
Sv: hjälp med bett..

bettskivor har jag haft på rakt bett med rörliga ringar och då får hon med sår...

nej asså jag förstå inte vad problemet är för hon är SUPER känslig i munnen och behöver knappt ha tygen på henne hon bara gå som va det en naturlighet för henne att gå med huvudet däe hon ska. och rider henne ungefär 15-20 min bara och det mest skritt och trav.
det nog vanligt.

just nu när hon har bettet i munnen har hon 2rynkor som man oftast brukar att ha. har inte tänkt på att höja ner det faktiskt för det det typ där vid runkorna hon får såren......
 
Sv: hjälp med bett..

Bettet ska bara vila mot mungipan, och det beror alldeles på hur hästen "är konstruerad" om det blir rynkor då eller inte.

På en häst med stummare, tjockare läppar kan man nästan höja bettet hur mycket som helst utan att skapa rynkor. Avståndet till nedre kindtanden blir för kort, och med så stramt anpassat bett finns heller inget spelrum för dina hjälper. Du rider redan runt med en rejäl förhållning, sas.

Så titta på hur bettet ligger och se om något är tokigt där.

Syntet- och gummibett ger större friktion mot slemhinnor och hud, men har hästen t.ex. nickelallergi kan det ju vara en förbättring ändå. Tänk på att dessa bett har metallringar som kan skapa reaktion om de är av fel metall.

I vilket fall som helst så ska hästen naturligtvis inte ha bett i munnen alls, inte av något slag, tills skadorna är ordentligt läkta. Vila eller bettlöst gäller fram till dess. Det finns massor av varianter förutom hackamore att välja bland, välj ett utan hävstångsverkan till unghästen. :)
 
Sv: hjälp med bett..

ja får kolla om jag kan höja ner bettet hon har gangska liten mun.

har kollat runt nu på bettlöst men jag hittar nog bara 2st olika. hade ju gärna testat frågan är får jag tävla med bettlöst träns ? hon är hopphäst.
hon ska bara ridag egentligen 3-4 dagar till sen går hon på bete/vila en månad eller lite till innan jag sätter igång henne lite igen. hon ska få en ( tänkte paus ) och väx paus då hon har börjat växa lite igen efter jag ridit henne 1½ vecka !
 
Sv: hjälp med bett..

Tävla eller ej, du ska nog i första hand koncentrera dig på att det fungerar i grundridningen hemma? Ska du dessutom tävla hoppning så är det relativt fritt vad du får använda, om det är en häst. Andra regler för ponny men steget mellan att rida in en häst och att tävla är ganska stort så jag hade nog helt enkelt struntat i tävlingsreglerna i det stadie hästen verkar befinna sig i dagsläget...
 
Sv: hjälp med bett..

jag vet inte har inte testat. men tror inte bettet är nickel... hööks bett är det nickel ? står inget på hemsidan om vad det är
 
Sv: hjälp med bett..

Jag vet inte vad de har i sina bett. Men hade en vän vars PRE-sto var nickelallergisk. Det var ett helsike att hitta bett utan har jag för mig.

Den reagerade dock på metall i grimmor etc.
 
Sv: hjälp med bett..

frågan är TROR ni att man kan testa ett Kimblewickbett Gold Medal och ta av kejdan ? för det ju för hästar med alergiproblem och känsligamunnar som dom skriver på hööks hemsida ? för tar man bort kedjan blir det ju ingen motstånd förutom det Lilla tungfriheten som bettet har
 
Sv: hjälp med bett..

iofs får hon sår utan 3-delat guld bett också.... men inte lika mkt som ett rakt bett.... ?
 
Sv: hjälp med bett..

Isf måste du sätta tyglarna i ringen och inte i hålorna längst ut på.ringen. Rider du med tyglarna i ett av hålorna utan kedja finns det.inget som reglerar hur starkt bettet blir. Väldigt dumt på en unghäst.
Angående hackamor tycker inte jag du ska använda om du är oerfaren på en nyinriden väldigt känslig häst. Har du en erfaren ryttare som kan testa hästen på det så går det bra. Rider "min" 4 åring på hack emellanåt. Började med det redan förra sommaren. Hon är super känslig men funkade fint på det.
 
Sv: hjälp med bett..

ridit sen jag va 4 och har ridit in unghästar sen jag va 14 år 22 idag så anser mig själv som erfaren ryttare och många andra också som jag har hjälp med både hästar och så kallade " problem hästar"...
det ända jag inte är van med är en så överlänslig häst när vi kommer till munnen..... har ridit med alla bett innan inte på henne såklart men allmänt..
 
Sv: hjälp med bett..

Varför just kimblewick? Gold Medals tränsbett är väl i samma material, antar jag?

Om du väljer stångbett så ska kedjan sitta på, bettet är inte konstruerat för att användas utan. Speciellt viktigt när det har tungfrihet, den kommer att slå upp i gommen och kan skada hästen om kedja inte används.

Det är svårt att skola en häst på stångbett, så jag hade nog ridit på tränsbett eller motsvarande bettlös variant (kapson, sidepull, "snarhuvudlag" liknande det som Hööks har, etc.) så långt det går.

Men som sagt, inget bett alls förrän hästen är helt läkt! Vila nu på en gång kanske är en bra idé? :)
 
Sv: hjälp med bett..

Det va bara ett tips jag hade fått från en bekant.

Lägger inte vanligt tränsbett på henne då det är det som skadar henne mest. Rakbet skadar henne minst och hon förstår signalerna mycket bättre på ett raktbett. Plus det många som skolar och rider unghästar på rakabett nu om dagar Danmarks bästa Unghäst utbildare rider och skolar på rakabett :)

Hon har inga sår just nu hon hade en blåsa från i förrgår och sen vila hon idag och nu det borta eftersom det aldrig blev sår av det!
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 087
Senast: Fazeem
·
Utrustning Hästen är pigg fräsch, i bra kondition och jag har alldeles för dålig broms i terrängen 😅 I dressyren och banhoppningen rider jag på...
Svar
16
· Visningar
1 878
Senast: Aconite
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
900
Utrustning Hej, jag skulle behöva lite tips på vad jag kan testa för bett på min D-ponny. Han har väldigt fin och känslig mun vid uteritter och i...
Svar
2
· Visningar
744
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp