hjälp med foderstat!

Eliseeh

Trådstartare
Hejsan allihopa!
Mitt sto, som är ganska tunn och brukar bli tunnare under hösten då hon byter om till vinterpäls skall nu börja få mer mat så hon har tillräckligt med kraft att just orka med både med träningen och hålla värmen! Men tänkte samtidigt introducera henne till lucern då vi blivit tipsade om det av min tränare.

Just nu får hon 13 kg hö (vi har en bra höanalys med ok proteinhalt, dock har vi endast en viss mängd hö som vi får använda, därför kan jag inte ge mera än 13 kg) per dag, uppdelat på morgon, lunch, middag och kväll.
Sedan får hon även 1 L krafft groov 125 morgon kväll + 1 dl soja och lite biotin. Fri tillgång till saltsten och vatten :)

Vad tycker ni är en bra mängd att ge henne? Alltså hackade lucern. Eller är det en bra idé att lägga till lucern i henne ganska protein rika foderstat, blir det inte för mycket proteiner? Skulle ju behöva vara något som innehåller mycket fett, skulle korn vara en bra idé? Olja har vi gett förr men blir ganska opraktiskt för oss...

Tar emot alla tips jag kan få :) Nej hon är inte sjuk och älskar mat mer än allt annat!
 
Sv: hjälp med foderstat!

Utgå ifrån värdena på grovfodret, därefter kan du se vad som behöver bli kompletterat. Att tillsätta lite här och där blir sällan bra, och fodermängder mäts i gram, hekto eller kilon och inte dl eller liter. Viktigt att tänka på.
 
Sv: hjälp med foderstat!

Jag hade utgått från höanalysen. Behövs mer protein hade jag minskat grooven och ersatt med lucern. Protein överskott från grovfodret (som höt och Lucernen är) är inte farligt sägs det. Men mindre brao m det komemr från kraftfodret och sojan.
 
Sv: hjälp med foderstat!

Tänk på att inte trycka i för mycket protein om det är så att den blir tunn. Det kan likaväl vara MJ som saknas! Utgå från analysen och räkna på att den kräver lite mer än en "normalhäst" på båda posterna :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Vi har haft lite svårt att få tag i nytt hö nu när vårat har tagit slut, men nu har vi äntligen hittat ett med okej värden...
2
Svar
29
· Visningar
1 994
Senast: Ise
·
Foder & Strö Jag vet att det finns 1000 liknande trådar. Tro mig när jag säger att jag läst de allra flesta. Men… Tycker att detta är så svårt och...
Svar
4
· Visningar
724
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Vi har fått svar på vår höanalys som tyvärr visade på extremt låg proteinhalt. Vi kan inte köpa annat hö så vi får ge protein som...
Svar
7
· Visningar
1 100
Senast: sweep
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 151
Senast: iNTOHiMO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp