Hjälp med hinder

C

CCCorone

Gör ett skolprojekt som innebär att planera ett ridhus som ska byggas. Det ska bl.a. vara för uthyrning och det ska fungera till alla ridstilar.

Själv är jag inne på western så nu behöver jag lite hjälp med hinder

Om man ska köpa in hinder så att de som hyr kan träna hoppning, vad behöver jag då? Vilka olika sorter, hur många bommar/hinderstöd mm, hur långa? Hur många oliak hinder? osv.

Nu menar jag för ganska grundläggande träning men det kan bli så att det kommer att finnas en extern hopptränare på plats som man kan träna för och då är det ju kul om man kan bygga en hyfsad bana.

Så ganska basic, men ändå så att man håller sina kunder nöjda :)
 
Sv: Hjälp med hinder

Nu beror det ju lite på hur stort ridhuset är, men när jag bygger bana här hemma i min 20x40 paddock skulle jag väl egentligen behöva 9 par hinderstöd (för att kunna bygga några oxrar, har 7 par idag) använder för det mesta någonstans mellan 10-14 bommar, men kommer köpa 10 till för att kunna bygga bättre hinder. Om ridhuset är större än min paddock kan det vara bra om det finns lite till, men det beror ju också på vilken nivå och vad man ska träna på. I min lilla paddock är det perfekt med 2,5 m bommar för att få plats med fler hinder. I ett stort ridhus (och på tävling inomhus) har de oftast 3,5 meters. Men även i ett stort ridhus kan det vara bra att ha kortare bommar, också är de oftast lite billigare.

Så ca 18-20 hinderstöd och ungefär lika många bommar/plank kan väl rekommenderas och dessutom tillkommer bomhållare ca 40 st. Dock är det dyrt, jättedyrt om man vill ha safety system för att skona kroppen vid bärandet. (Jag har inte safety system :crazy:)
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp med hinder

Jo, det är klart det är dyrt och så, men tanken är ju att folk ska vilja betala lite mer om det finns hinder att använda. :)

Ridhuset ska bli antingen 20x40 eller 20x60, vet inte riktigt än. Men tanken är i alla fall att man ska kunna bygga en bana som både passar personen som är nybörjare och tar några språng på egen hand och personen som tränar för tävling för sin tränare som kommer till ridhuset.
 
Sv: Hjälp med hinder

Om tanken är att man ska kunna hoppa en hyfsad bana hade jag gjort ridhuset 20x60 min paddock är 20x40 och det är värdelöst man får typ inte plats med ngt alls..
Min tränare har ridhus som är 20x60 å de är mycket bättre men det allra bästa är X80 men då får man ju också göra det bredare...

Ang antal bommar m.m så tror jag också på ca 20 stöd och ungefär lika många bommar.. kankse en vattenmatta och ngn grind med..
cavaletti är också super att ha när man värmer upp =)
Lycka till med projektarbetet..
 
Sv: Hjälp med hinder

Om tanken är att man ska kunna hoppa en hyfsad bana hade jag gjort ridhuset 20x60 min paddock är 20x40 och det är värdelöst man får typ inte plats med ngt alls..
Min tränare har ridhus som är 20x60 å de är mycket bättre men det allra bästa är X80 men då får man ju också göra det bredare...

Instämmer helt och hållet 20x40 är värdelöst :crazy: men man får i alla fall lära sig att svänga snävt med långsam galopp;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 473
Senast: Ramona
·
Tävling Jag har en hopphäst som jag vill träna och tävla med men det blir sällan av då jag nästan aldrig har någon som kan följa med. Jag vet...
Svar
15
· Visningar
1 792
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 029
Senast: Marje
·
Fälttävlan Tror ni att det blir nåt vettigt i år? Jag, som räknar mig som "terrängnybörjare" iom att jag har tagit upp terrängträningarna igen på...
2
Svar
33
· Visningar
5 148
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp