Bukefalos 28 år!

Hjälp med igångsättning!!

GrodanRickiz

Trådstartare
Jag har en häst som är 20 år gammal och ca 1,76 cm hög. för ca ett halv år sedan så sträckte han ut yttreböjseanan fram, veterinären var ute och kika på den och konstatera att det inte var någon större fara och att han kunde gå lätt arbete. Men sen blev det sommarbetes utsläpp och då blev de värre och han halta han fick då vila i 2 veckor och sedan var veterinären ute och kolla och sa att det inte var någon större fara, vi fick en salva som man skulle sätta direkt på huden där skadan var, salvan är alltså antiinflammatorisk. Nu är det nästan inget svullet alls han haltar inte vad man sätt i hagen och vi har skrittat honom i ca 3,5 veckor, vi går på grusvägar och skogsstigar och är ute en timme ca. Har tänkt mig börja trava i veckan, men skulle vilja ha hjälp med ett schema?
 
Hej!
Ultraljudade veterinären senan eller hur kunde hon/han bedöma att det inte var en så allvarlig skada? Senskador överlag, även lindrigare sådana, brukar ta lång tid på sig att läka. Har han för mindre än en månad sedan uppvisat symptom som tyder på att skadan fortfarande är aktiv så tycker jag att det känns som att du lägger in trav alldeles för tidigt, och jag skulle fortsätta skritta honom ett tag till. Har du inte fått senan ultraljudad så skulle inte jag rida honom över huvud taget förrän jag fått svart på vitt att han faktiskt kan och bör bli riden på.

Träningsupplägg är väldigt svårt att ge dig kan jag känna då detta är så individuellt från den ena hästen till den andra, beroende på storlek på skadan osv. Det bästa är att du har en dialog med din veterinär om detta :-)
 
Ja ultraljud körde han med, han hjälper travare för det mesta med senskador då han bor ute vid Mantorp, han tyckte vi skulle så småningom lägga in trav i veckan :) Även svullnaden blir mindre och mindre för varje dag man märker stor skillnad, han har även börjat tagit ut stegen, han rör ju sig även i hagen då han går med ett gäng andra, tänkte bara om ni har några tips på hur man ska sätta igång honom lite mer??

Skadan hände för ca 7-8 månader sen och sedan fick vi ett litet bakslag vid betessläppet men nu är det bättre än vad de någonsin vart ;)
 
Ja ultraljud körde han med, han hjälper travare för det mesta med senskador då han bor ute vid Mantorp, han tyckte vi skulle så småningom lägga in trav i veckan :) Även svullnaden blir mindre och mindre för varje dag man märker stor skillnad, han har även börjat tagit ut stegen, han rör ju sig även i hagen då han går med ett gäng andra, tänkte bara om ni har några tips på hur man ska sätta igång honom lite mer??

Skadan hände för ca 7-8 månader sen och sedan fick vi ett litet bakslag vid betessläppet men nu är det bättre än vad de någonsin vart ;)

Ja men dåså, då är jag med ;)
Tyvärr vågar jag inte yttra mig om igångsättningen, men om veterinären har sagt att det är okej att börja trava hade jag börjat med det på rakt, fast spår och ökat tiden du travar successivt varje eller varannan vecka beroende på hur hästen känns. Hoppas att du får lite bättre svar av någon annan :D
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 009
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 193
Hästvård I juni upptäcktes en svullnad i vänster frambenets skenben. Svullnaden fortgick trots kyla, bandagering och sjukhage och en smygande...
Svar
4
· Visningar
983
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vardagspusslet - Airfryer
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp