Bukefalos 28 år!

Hjälp med NH!

C

CindyL

Förlåt för rubriken om den inte är så passande men kom inte på något bättre och jag behöver verkligen hjälp:

Jag har ett sto som kan vara rätt så sur av sej när hon är på dåligt humör. Den här hösten har hon varit sjuk så hon har varit på extra dåligt humör. När man kommer in i stallet och ska hälsa på henne vänder hon ofta hela huvudet bak och lägger örona bak. Ibland när jag borstar henne så småhugger hon. I vilket fall vill jag inte ha det så här, jag vill att hon tycker om mej mer, se mej som hennes ledare och att vi får bättre kontakt. Så förra veckan började jag med horsemanship på henne men allt blir mycket värre bara.. :crazy:
Jag hade tänkt att börja med de 7 lekarna som jag hört ska vara bra. Jag började med vänskapsleken men då stog hon bara och spände sej jättemycket och tittade nervöst på mej (hon är rädd av sej). Jag testade lite till utan resultat. Sen tänkte jag testa med pingvinsleken. När jag försökte trycka ner hennes huvud så slängde hon bara med det massa, tillslut fick hon ner huvudet och jag gav eftergift men sen att ta upp huvudet gick inte bra. Och hon bara tittar på mej med den sura blicken när jag ska göra något och den kontakt jag får med henne är 0 .. Och sen jag började med NH har hon blivit mycket tjurigare av sej än hon var innan.

Vad ska jag göra? Börja med något annat än lekarna? Är det så för många andra som just börjat? :confused:

Jättetacksam för svar!
 
Sv: Hjälp med NH!

Det bästa sätt är att träna den ett ställe där du kan ha den lös.
En stängslat ridbana eller liknande.
Så snart hästen är sur jagar du den bort och ignorerar den, när den ändrar attityd låter du den komma tillbaka.
Du ska INTE jaga den runt som Monty Roberts rekommenderar, så nedbryter man en hästs självförtroende.
En häst är flockdjur den vill ha sällskap, den lär sig snabbt att om man är glad och lyssnar får man vara med, om man surar är man ensam.
Storleken på banan ska vara minst som en ridbana, om den är som en rounpen/pikadero kan du inte jaga hästen så långt bort att den känner sig ensam.
 
Sv: Hjälp med NH!

Ja, vi ha en ridbana. Har läst Monty Roberts bok "från mina händer till dina" och tyckte faktilskt inte att det verkade vara en jättebra metod.
Problemet är nog att "låta henne komma tillbaka".. Hon vill nog inte komma tillbaka, hon är så envis! Ska jag stå och vänta då på att hon ska komma eller själv gå fram till henne?
 
Sv: Hjälp med NH!

Gör något annat så hon blir nyfiken!
Man är ju helt ointressant om man själv stå och har tråkigt eller inte vet vad man ska göra.
En bra ledare vet ju vad man ska göra. Se till att du kan ha roligt utan henne, men att hon kan vara med när hon kommer.
Hon vill ju iaktta dig på avstånd och kolla hur du är, Se till att du är lugn, glad och självsäker. Ha alltid en plan för vad du vill göra om hästen gör det ene eller det andra. Hästar gillar inte osäkra människor, då vill de hellre vara själv.
 
Att jaga bort henne är ett val man kan göra men det är inte den ända. Jag skulle inte jaga bort henne berörande på innan jag läst din sista inlägg skulle jag tror hon inte kommer tillbaka.

Man måste först förstår varför hon inte vill att du är i närheten (borstning mm).

Är det Dominans eller är det en överlevandes beteende? Fast vi vet hon kommer överleva borstningen men hon kan vara lite osäkert.

Många tror bara för en häst ser sur ut, den är sur. Men många gånger det är missförstått. Den andra sidan på kakan är att hon känna för trängd och efter en stund blir det för mycket och hon reagera det ända sätt hon kan. Nu när hon hugger efter och folk backa undan så har hon fått en lite frihet i sin direkt området om du förstår vad jag menar. (Om det en dominans lek då har hon vunnit och vi behöver gör ett helt annan tråd.) De som ägde henne innan kan var helt enkelt oartig i hanteringen och hennes beteende har blivet en vana från detta. Det är många orsaker men utan att får ser hästen är det svårt att säger vad det är.

Men det är olika saker man kan göra för att prova sig fram. Att jaga bort henne skulle jag gör om det är verkligen dominans men om det är av rädsla så understycka man det hon redan tror...vi är inget att lita på.

När man kommer in i stallet och ska hälsa på henne vänder hon ofta hela huvudet bak och lägger örona bak.
Säger till mig att du inträda i hennes privata "säkerhets Zone/space", kanske för fort. en sak du kan prova är när du kommer i stallet (Detta här är ren psykologi och inte en quick fix övning) går mot henne, så fort hon börjar vända huvud stanna upp. och står där i en avslappnat position (med ett ben bojd t ex) och vänta tills hon titta på dig själv. Möjligtvis med en fråga, "huh?". När hon titta på dig då kan du går fram igen tills hon vända huvud bak. Om du står där och hon har svårt att vända huvud till dig, ta ett steg bakåt och ser om hennes huvud följer dig. sen fram igen när hon titta på dig och stanna direkt om hon vända. Det ta tid ibland och ibland några minuter. Det görs med tålamod. Detta kallas för det "friendly game". Man behöver inte ta på hästen att det ska vara friendly. När du väl komma fram. Klappa inte henne ser om hon lukta dig. om hon gör det så går direkt där ifrån och vänta 10-20 min och sen går tillbaks och gör om det igen. när man går så visa du henne att 1. du är artig och respektera hennes privata space 2. att hon ska lita på dig att ska inte gör som alla andra och komma dit med " a mission" i huvud. 3. Att det här var inget vi har gjort för. När man lyckas vänta och ibland kan jag vänta ett tag så när de väl titta de verkligen ser ut som de säger "What the ...?"

Om du vill prova detta så skriv ner vad hon gör för ibland man måste ändra saker på vägen. Men det här är en bas beskrivning.


Jag hade tänkt att börja med de 7 lekarna som jag hört ska vara bra. Jag började med vänskapsleken men då stog hon bara och spände sej jättemycket och tittade nervöst på mej (hon är rädd av sej).
Det är ett stort del av puzzle. hur får du att får henne att avslappna innan du leka med 7 games. Ibland börjar det innan du än sätta grimman på. gör som ovan först. sen bara står det en stund utan att kräva nåt från henne. Om hon vill ser vad finns på marken, låt henne. Om hon vill vandra lite följa med. Gör exakt samma sak som hon gör. Om hon går går du. Om hon stanna, stanna du. Om hon titta bort nånstans så titta du på samma sak. Det kallas för "spegla" hästen. När du ser en ändring i henne så kan du "approach" (gå in till hästen) klappa fint, sen "retreat" (går iväg) Approach and retreat så många gånger det behövs tills hon inte bry så mycket att du är där. Sen kan du börjar dina games.

Sen tänkte jag testa med pingvinsleken. När jag försökte trycka ner hennes huvud så slängde hon bara med det massa, tillslut fick hon ner huvudet och jag gav eftergift men sen att ta upp huvudet gick inte bra. Och hon bara tittar på mej med den sura blicken när jag ska göra något och den kontakt jag får med henne är 0 .. Och sen jag började med NH har hon blivit mycket tjurigare av sej än hon var innan.
Vänta med huvud tills du kan de andra tryggare. Att beger en häst att sänka huvud utan att fullt lita på det du gör är mycket för de. om du inte lyckas rätt så förstår jag att det kan blir värre. Man kan alltid tvinga saker men när hästen sänker huvud fri villig att för vara med dig (t ex om du själv sjunket neråt) är rätt så fränt.:laugh:

Ibland när jag borstar henne så småhugger hon.
:laugh:Den här är rolig. Jag använder det här ofta. Vi fick en ny häst som tyckte inte om hur han var sadlat förut så istället att blir irriterad som andra har blivet till han vid spänning av sadelgjorden så gjorde vi det han skulle aldrig tror. När han vänt om att hugga mig så stoppa jag en morot i munnen. Hans ansiktsuttryck var klassiskt! 2 gånger tog han för att sluta. Jag aldrig sadel han utan nåt godis med mig. Det betyder inte att jag måste använder det. Det är isåfall han faller tillbaka är jag bered. Han har inte lärt att hugga så får han godis. Han fick de när han vänt sig snällt och tittade på mig med en artig uttryck på ansikte. Sen också gav jag inte en morot sen snabbt spände sadel. Det är mycket mer till det men det är en liten bit bara.

Om man jobba mer med huvudet så brukar följa kroppen. Vissa hästar har verkligen svårt med att har människor i närheten. De stänger av sig ibland och när trycket är förmycket så börja de hitta andra sätt att får oss människor att förstår det de vill. Vissa tåla det. visa tåla inte det alls och är märkte "galen". Vissa visa det direkt vissa stänger ner och visa inget mer än t ex ett högt huvud, spänd nacke/kropp, stilla ögon, öronen som lystna till allt. Vissa kan gör allt detta och står med ett ben bojd och folk säger men den stog så lugnt sen whhaam den bara exploderade. Va konstig.

Man kan ser det så här också vi brukar har någon i familj eller bekantskapen som tycker inte om kramar t ex att vara i nära kontakt med främmande eller även andra i familj. För mig det är min morfar. Jag vet det gör han väldigt obekväm att jag är så kramig och har inget emot att visa mina känslor. Men jag är medveten om han, så jag inte springa in längre och tvinga han att krama mig. Förut (jag har bara bott i sverige 16 år så jag har inte träffat han så mycket i min uppväxt) tänkte jag han SKA tycker om det:devil:. Men det gjorde det så att han satt vid ett bord i köket var det var svårt att komma åt han. Han hade tänkt oh shit här kommer hon. :crazy:och satt sig i ett plats så jag kom inte in åt han. Jag vet detta pga mamma var där en gång när jag kom. he he Men jag tänkte, kan det verkligen vara så lätt med han som det är med hästar ibland? Nu när jag kommer så sitter på en stol på andra sidan köket och bara prata med han. Nu är han i sin gamla stol han hade när jag första börjar komma runt. Och när jag gå nu lägga han armen runt mina axlar. Inte en full stor kram men det duger.

Förstår hur viktig det är att vi ändra oss istället att vi kräver hästen att ändra sig till/acceptera det vi vill.

Problemet du har med din häst handlar inte om dig, det handlar om hästens självförtroende och säkerhet. Fixa de två saker så kommer eras förhållande ändras också.
 
Sv: Hjälp med NH!

Okej, tack för svaret!
Jag glömde att seja det men hon har faktilskt inte blivit så bra behandlad tidigare. Hon är från holland och som som hade importerat henne sa att hon inte blivit det. Då var hon ochså väldigt huvudskygg, nu märks det bara lite, lite ibland.
Alltså hästens självförtroende och säkerhet ligger det hos, ska göra allt du skrev, bara hon inte lär sej att hon får godis när hon bits (haha), fast det är väll samma som för hästen i ditt stall förmodligen ;)
Tack igen för tipsen :laugh:

/ Lisa
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 318
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 794
Senast: sjoberga
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 763
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 192

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp