hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

glitter

Trådstartare
Har ett bekymmer som jag inte vet huruvida det är ett stort problem eller ej.

Köpte en ny häst. Fullblod 8år. Gick med SMAL passier bogbladen när jag provred och när jag hämtade hem honom hade har gått ytterligare ner i vikt och hade väldigt tunn rygg...

Har sen dess gått upp bra i vikt, och har utvecklat mycket rygg. Har kanske ca 90% av "min drömvikt på honom..."
Problemet jag har är runt manken. Han är liksom gropigare bakom bogbladet och till mitten av sadelläget på vänster sida...

Lägger jag på sadeln så ligger den FINT på höger sida. Ligger an fint utmed hans anläggningsyta, släpper rätt osv... På vänster blir det typ "tomt" under sadeln på det stället jag nämnde ovan. Sen ligger den bra mitten och bak.

Nämnas bör: Han kollas regelbundet av massör/kiro/vet. eftersom jag fått följa en ganska stor utveckling och är rädd om honom = noggrann/hönsig ;)!! Ingen av dessa har någonsin hittat något ryggfel/ömhet eller dyl, trots hans ojämnhet.

Vi tränar regelbundet i dressyr och är MKT noga med att han ska spåra och vara rakriktad men jag upplever ju att han är svagare i vänster varv i alla övningar...

Till saken hör också att jag är svag i mina höfters rakhet och får gå regelbundet till kiro och rätta dom, vet ej vad som är hönan eller ägget, om jag hämmar honom eller han gör mig sned?? Får ont i min rygg när jag glidit snett och "når" inte höger stigbygel.

SÅ: nu undrar jag vad jag kan göra? I början när han var mager så tänkte jag väl att det skulle förvinna när han gick upp i vikt, och misstolka mig inte, det har hänt MASSOR kring rygg och manke. det är bara denna del på vänster sida som inte följer utvecklingen då.. :confused:

Vad kan jag göra?? Har en hel del sadelproffs runt mig, men de är alla personer som skulle stoppa en pad baktill på en sadel som glappar, om ni fattar vad jag menar...:crazy: SÅ jag försöker hitta hjälp på annan väg först...

Rider idag med bredare bom än han är måttad till och har correctionpad under pga hans stora manke. Funderade kort på att rida med ilägg bara på den sidan som är tunnare för att jämna ut trycket till vänstersidan är mer utvecklad, eller är det ett BIG NO NO???

Ska jag bara rida på som vanligt och vänta ut?

Hjälp mottages tacksamt!! :(
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

Jag hade lite samma problem med en tidigare häst.
Sadelmakaren rekommenderade en correctionpad och att bara lägga inlägg på den "tunna" sidan tills det att hästen musklat sig rätt och mer jämn i båda sidorna.
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

OJ vad jag känner igen mig i din beskrivning! "Delvis KL"

Även jag har en häst med mkt fullblod i, som var väldigt tunn när jag fick hem honom. Nu är han fin i hull, helt ok muskulärt i bakre del av rygg och skaplig rumpa, men manken är fortf ett problemområde.
Mer urholkad på höger sida i mitt fall, och alla övningar i höger varv är jobbigare. Starkare i sin muskulatur på vänster sida m.a.o.

Har oerhört svårt att hitta sadel till honom, då jag behöver något som låter den höga manken gå fri samt släpper fort bak. Och som då inte skjuts över på höger sida av ryggen...:crazy:
Vill ju också att han musklar sig bättre runt sin manke - han hänt mkt men jag vill ha mer!

Nu rider jag med hoppsadel, för vid i bommen som jag "väger upp" med Mattespad - ilägg endast på höger sida.
Inte optimalt, men ärligt talat har jag inte hittat ngt som fungerat bättre.
Tyvärr...

Inte mycket hjälp jag kom med för dig precis, men jag skulle också gladeligen ta emot bra tips på vad som kan fungera bättre. Eller om det är så att man tänker så "rätt" man kan göra i nuläget...

Mvh Tillis
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

Tack för alla svar, och enligt alla mått jag kan mäta och enligt sadelmakaren som kollade hans nya sadel+hans dressyrsadel så ska de vara jämna....vet inte hur ofta panelsadlar kan vara ojämna...


Nyfiket: Hur många ilägg "olika" hade du som mest? Alltså typ 1st på ena å 3st på andra, eller så?
Hoppas du förstår frågan... =)

SKönt å veta att man inte är HELT ute å svamlar fel iaf...
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

tack för ditt svar! Skönt att man inte är ensam!
Blir nog att testa din lösning, efter att ha ringt mitt sadelproffs igen å kollat lite..
Hur länge har du riidit så? Har du märkt nån skillnad?
Har du ilägg även baktill i padden?
Det känns inte som att jag behöver det nämligen...
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

Har du möjlighet att tömköra honom några pass i veckan?

Det tror jag skulle göra susen för liksidigheten.
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

Då kan mycket väl du vara boven. Är du sned, och hästen har samma starka sida, så hjälps ni åt att förskjuta sadeln. Du kanske behöver träffa en sjukgymnast för att stärka bålen o lära om din kropp.
Skulle jobba hästen utan ryttare en period för att kolla av om det blir skillnad.
Panelsadlar kan fö vara ojämna, inte själva panelen men något i höjd t.ex. Men de är ju kollade iaf.
Jag skulle passa mig för att padda upp bara på en sida,
Du ska inte fylla i baktill, på din beskrivning. Men testa nåt ilägg på hålsidan nån gång, o gör en mankmall före o efter ridturen. O som en ytterst temporär lösning.. notera skillnad.

Fixa dej, jobba från marken, sidopadtest, Fortsätt med massage (vad säger massören om problemet? ) en månad, händer inget uppsök vet.
 
Senast ändrad:
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

Lite tömkörning och longering för att låta hästen jobba utan sadeln, och sen ha i ett extra inlägg på den muskulösa sidan borde fungera temporärt. Släpper sadeln bak också så är det enligt mig ett fel förmycket, så du hade nog behövt prova ut en ny sadel med corectionspadden.

Vet inte hur din häst ser ut, men Bates har ju sadlar med utbytbara järn, luft stoppade och har så man enkelt kan ha i inlägg som i en corection padd i bossorna för att få sadeln ligga så bra som möjligt.
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

Gör ett kollektivt svar:

Min snedhet är GAMMAL. När jag va ung och dum så sa jag bara att jag har olika långa ben och gjorde nya hål i stiglädrena:crazy:

Nu är jag MKT vaksam på min kropp och åker direkt på koll om jag känner mig skev.... Har styrke- och stretchövningar och kämpar med min kropp.. Men snedheten kom flera år innan jag skaffade denna häst.

Massören var faktiskt den som först bollade idén med att fylla ut på en sida, och sen har jag massageövningar och strech till honom med, för att den den sidan av manken inte får få dålig blodtillförsel och då dålig tillväxt...

Med att sadeln släpper bak så menar jag där den måste släppa, när anläggningsytan är slut. Han har kort rygg och accepterar inte för lång sadel, som tyvärr batesen blev (har provat).
Han kräver kort men rak yta. Bytte nyss hoppsadel just på grund av att förra sadeln låg med ca 15cm anläggning och gungade på hans rygg...
Han är tydlig med vad han accepterar och ej...

Han tömkörs och longeras. På sommaren har jag tillgång till superfint backigt motionsspår som tyvärr är skidspår nu på vintern och i vissa perioder är inte ridbanan ok, men jag försöker!!

Att fylla ut padden är verkligen något jag ser som kortsiktig lösning isf!!

Gott med massa idéer! :)
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

Jag har inte varit särskilt sned själv, däremot har jag varit extremt högerbenad/sidad!
Ingen ridinstruktör hade påpekat för mig hur lite jag använde vänster sida/ben. Vänster kollapsade gärna i midjan och höger var stadig - vilket visade sig i hästen såklart (dock ej i sadelläget, även om sadeln gärna hamnade på höger sida) Jag härrör mina besvär från en skada i vänster ankel som gjorde den instabil.

Efter två ridlektioner med instruktör som upptäckte och visade problemet och visade hur jag skulle komma ur det så var problemet mkt mindre och senare nästan helt borta även om jag ständigt jobbar med att tänka på att röra mig jämnt även i vardagen.
 
Sv: hjälp med ojämn muskulatur och sadel!

När du tömkör och longerar, får du hästen att gå helt rakt och spåra, arbeta jämnt i bägge sidor?
 

Liknande trådar

Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 871
Senast: Líf
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 131
Senast: Karminnie
·
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
782
Senast: Aureola
·
Utrustning Ja, jag har använt sökfunktionen till förbannelse så nu lägger jag upp en egen tråd och hoppas på lite samlade tips :). Jag har nyligt...
Svar
12
· Visningar
2 100

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp