Bukefalos 28 år!

Hjälp med ritning/planering av stallbygge!

J

Jossan

Ytterligare en "jag ska bygga stall-tråd"... :angel:

Orkar ni mer? :bow:

Jag planerar att göra om en gammal ladugård till stall, och undrar vart och hur jag smidigast och billigast ska göra det, i själva ladugårdsbyggnaden.

Jag skulle helst ha 4-5 boxar, en liten sadelkammare, en spolspilta (men det kan jag klara mig utan) och en stallgång. Hästarna kommer sannolikt att gå på lösdrift, i alla fall så småningon, så stallet ska bara finnas där vid behov av installning och för den dagliga borstningen. (Lösdriften kommer antagligen inte att vara i anslutning till stallet, då jag tyvärr inte kommer att få hagar där.)

Jag hade tänkt mig egenbyggda boxar i trä av sekundavirke (har fått så mycket inspiration av trådarna här :banana: ) för att komma så billigt undan som möjligt.

I största delen av fd kostallet är taket alldeles för lågt. Har inte mätt, men det skulle definitivt krävas nån decimeter, säkert två för att kunna vara användbart. Den här ytan är ganska stor, och har vanliga gamla ladugårdsdörrar och fönster. El är indraget och även vatten, tror jag.
Hur mycket krävs för att lyfta ett tak, dvs är det ens en möjlighet? Vem gör, kostnad osv?

I anslutning till den här delen, utan vägg emellan, verkar taket ha lyfts nångång för länge sedan. Där är det laglig höjd, men storleken på ytan är bara för kanske två boxar.

Ute i logdelen är det öppet till nock och där skulle det få plats med ett helt stall.
Men går det att klara sig utan innertak? Sadelkammaren..? Vatten och el?
Måste man gjuta?
Vem var det förresten som hade det där jättefina "logstallet" med gröna boxar och kryss på boxdörrarna..? Vart har du sadelkammaren?

Behöver råd ifrån alla smarta stallbyggare på Buke!

Och ja, "Att bygga häststall" står på inköpslistan :D



Tack/



Josefine
 
Sv: Hjälp med ritning/planering av stallbygge!

Hej!
Att ha öppet upp i nock ger bra luft inne i stallet, det tycker jag du kan satsa på! Lycka till med ombyggnationen! ( Och sätt in bilder sen så vi får se)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 307
Senast: Angel
·
Anläggning Hej! Det är lång tid kvar till ett faktiskt bygge kan hända (ca 3 år till köp av tomt) men däremot känns det som att man aldrig kan...
Svar
14
· Visningar
2 382
Senast: Habina
·
Ekonomi & Juridik Hej, Hoppas på att kunna få hjälp att reda lite i saker rörande uthyrning av stall. Det är en minderårig hästtjej som kommit till mig...
2
Svar
28
· Visningar
4 971
Senast: Polibek
·
Hästvård Hej, jag kommer att hyra ut mitt stall fram till maj. Det är ett litet stall med 2 boxar, en stallgång, sadelkammare/foderkammare i ett...
Svar
8
· Visningar
1 398
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp