Bukefalos 28 år!

Hjälp med skåprensning

macbeth

Trådstartare
Hej! Det här är min första tråd jag startar på Buke (= läskigt :nailbiting:).

Jag behöver tips och inspiration på vad jag kan göra för mat av det jag redan har hemma (inga pengar att köpa något nytt förrän på fredag). Men tänker också att det här kan bli en allmän skåpsrensningstråd där alla som vill kan posta sina ingredienser och få mattips och recepthjälp. :)

Ok, våra matvaror:
Palsternacka
Vitkål
Potatis (3st)
Rödbetor
1 liten gul lök
Vitlök
1 litet sallatshuvud
1/2 tetra passerade tomater
1 burk vita bönor i tomatsås
1 påse frysta ärtor
1 påse frysta blandade grönsaker (morot, gröna bönor, ärtor, majs)
Torkade gula ärtor
Torkade vita bönor
Torkade sojabitar (sådana man förväller och steker)
Torkad sojafärs
Silkestofu

Utöver det har vi basvaror som, mjöl, havregryn, pasta, ris (lite), socker, olja, kryddor, ketchup (lite), tomatpuré (lite), havremjölk, smör.

Framförallt palsternackan och vitkålen börjar bli lite dassig och behöver ätas upp snarast, så gärna tips på vad man kan göra med dem (inte nödvändigtvis tillsammans). Hushållet består av en vuxen och ett barn i skolålder (lågstadiet).

Någon matkreativ som har tips att ge oss?
 
Strimla kål och lök. Lägg på plåt. Häll på olja och curry och stek. Koka riset. Stek sojan - går den att marinera? I såfall i soja+ vitlök och ev lite sambal om det finns. Pressa i vitlök. Tina lite ärter och blanda i = enkel nasi goreng.
 
blötlägg ärtorna och koka dem mjuka och blanda i andra grönsaker och sojafärs. Krydda rejält.

Soppa är min egen skåprensnings favorit - eftersom soppa går att göra på i stort sett allt. Basen är potatis, rotfrukter och kanske vitkål. Plus andra grönsaker och något proteintillskott.
 
Coleslaw med kål och lite rå rödbeta om du kan köpa creme fraiche? Sedan hade jag ugnsrostat resten av rödbetorna och alla andra rotsaker plus potatis, och ätit ugnsrostade rotsaker med coleslaw och marinerade, stekta sojabitar eller färs. Kanske med bönor i det stekta. Borde ge ett gäng matlådor och coleslawn blir lite såsigt tillbehör :)
 
Eller nikkaluktasoppa! Lök, vitkål, vitlök och palsternackan fräses och kokas ihop med sojafärsen, krossade/passerade tomater, kryddor och extra buljong och tomatpuré och vatten. Finns mer exakta recept om du googlar :)
 
Rårakor! Riv rotfrukterna, lägg i rejält saltat vatten. Krama ur blanda i timjan och lite honung och lägg på oljad plåt. Om du kan få tag i ett ägg blanda gärna i det också. Kör dem i ugn 225grader i ca 15 min. Servera med de torkade bönorna (kokta), finhackad lök, olja och vinäger som sallad till. Silkestofu, utrört med honung och vitlök fungerar fint som sås till.

Ärtsoppa hade jag också gjort.

Vitkål, vitlök, sojafärs, vitabönor i tomatsås, passerade tomaterna blir en finfin nikkaluktasoppa.
 
Strimla kål och lök. Lägg på plåt. Häll på olja och curry och stek. Koka riset. Stek sojan - går den att marinera? I såfall i soja+ vitlök och ev lite sambal om det finns. Pressa i vitlök. Tina lite ärter och blanda i = enkel nasi goreng.
Mm, det lät så gott så det lagar jag just nu :up: Tack för tipset!
 
blötlägg ärtorna och koka dem mjuka och blanda i andra grönsaker och sojafärs. Krydda rejält.

Soppa är min egen skåprensnings favorit - eftersom soppa går att göra på i stort sett allt. Basen är potatis, rotfrukter och kanske vitkål. Plus andra grönsaker och något proteintillskott.
Älskar också soppor, så himla bra sätt att göra av med grönsaksslattar. Men barnet blir på dåligt humör om det blir soppa för ofta, trots att hen eg gillar soppa.
 
Eller nikkaluktasoppa! Lök, vitkål, vitlök och palsternackan fräses och kokas ihop med sojafärsen, krossade/passerade tomater, kryddor och extra buljong och tomatpuré och vatten. Finns mer exakta recept om du googlar :)
Nikkaluktasoppa har jag aldrig hört talas om, men låter jättegott. Skall absolut prova!
 
Rårakor! Riv rotfrukterna, lägg i rejält saltat vatten. Krama ur blanda i timjan och lite honung och lägg på oljad plåt. Om du kan få tag i ett ägg blanda gärna i det också. Kör dem i ugn 225grader i ca 15 min. Servera med de torkade bönorna (kokta), finhackad lök, olja och vinäger som sallad till. Silkestofu, utrört med honung och vitlök fungerar fint som sås till.

Ärtsoppa hade jag också gjort.

Vitkål, vitlök, sojafärs, vitabönor i tomatsås, passerade tomaterna blir en finfin nikkaluktasoppa.
Har aldrig gjort rårakor i ugnen, det var ett jättebra tips! Ärtsoppa är också en favorit, men det har blivit mycket av det på sistone..
 
Lite sent kanske, men jag hade gjort vegetarisk färs. Hacka löken och riv palsternackan. Stek glansigt i smöret. Tillsätt krossade tomater, vitlök, tomatpure och sojafärs. Krydda med vad som finns hemma och servera med pasta och en kålsallad samt ketchup.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Vanligtvis brukar jag bara göra paj genom principen gör pajskal, stoppa i vad som finns i kylen, täck med ost. Just nu känns det dock...
Svar
5
· Visningar
674
Senast: Andromedae
·
Kropp & Själ Jag inser att jag behöver en radikal kostomläggning, men framför allt behöver jag råd och tips. Jag är relativt intresserad av...
2
Svar
38
· Visningar
3 880
Senast: Blueberry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp