Bukefalos 28 år!

Hjälp med tratt och klåda!

Chili

Trådstartare
Vår hund håller på att bli galen och vi likaså. Han har slickat upp ett våteksem på rumpan och har blivit rakad där hos veterinären igår. Vi tror han hade en liten analsäcksinflammation som han försökte slicka på men inte nådde (det släppte dock av sig självt efter lite massage). Så nu har han ett rejält område som KLIAR.

Han har alltså haft sin tratt i ungefär ett dygn och den sjunger redan på sista versen. Han springer in i allt och fastnar. Resten av tiden ligger han och tycker synd om sig själv. Det kliar hur mycket som helst så om vi tar av tratten så han ska kunna äta eller klia på andra ställen är han på det hela tiden...

Fick sitta nu och handmata honom, han vill inte äta annars och han har knappt ätit på två dagar (det är hans grej att matvägra). Kan man göra något för att minska klådan? Han får en salva, penicillinsalva antar jag att det är. Vi tänker ringa veterinären på måndag om det fortsätter men det vore trevligt att överleva helgen också...

Och kan man köpa sådana pluppar till tratten som håller ihop den? Eller måste man köpa en ny tratt? De går sönder en efter en och efter att ha sprungit in i några möbler kan han plocka av sig den... Han har den största tratten så han är rätt klumpig nu. :p
 
Sv: Hjälp med tratt och klåda!

Det finns numera "armerade" trattar som är mer böjliga och har en "tyg" kant längst ut. Dessa brukar tåla riktigt tuff behandling utan att spricka!

Om hunden lär sej krypa ur tratten så ta på hunden en sele och knyt fast tratten i selen!

Vad gäller behandling av själva "excemet" så bör du självklart höra med din vet!
Själv har jag vid flera tillfällen använt Otocleans motsvarighet i pulverform - kan för mitt liv inte komma ihåg namnet! - för att dämpa fuktexcem snabbt.
Detta har fungerat oerhört bra - om man först sett till att raka och tvätta området ordentligt.

/Swat
 
Sv: Hjälp med tratt och klåda!

Det finns en variant av uppblåsbara trattar som i viss mån förhindrar att djuret kommer åt att slicka. Den är lite lik en badring som förhindrar att hunden kan vrida så mkt på huvudet. Ska hunden ha tratt länge kan det vara något att se över, för tyvär är dom ganska dyra. Finns på djursjukhus och välsorterade djuraffärer.
Hoppas voffe läker ihop snabbt!
 
Sv: Hjälp med tratt och klåda!

Tack för era tips!

Swat; Det är inte själva tratten (plasten) som går sönder utan de små bindningsplupparna som håller ihop den. Så det vore ju himla bra om man kunde hitta sådana, kanske hinner åka till djuraffär eller liknande imorgon...

Microglia: Han ska ha den tills det läkt, runt 10 dagar kanske =/ Kanske är värt en dyr tratt/ring!
 
Sv: Hjälp med tratt och klåda!

Går det inte att förstärka genom att sätta tejp över dom kanske? Är inte helt säker på vilka pluppar du menar. Tratten som jag hade på min hund var helgjuten och jag förstår inte hur man skulle kunna köpa reservdelar till den :/
Den uppblåsbara tratten kostar inte JÄTTE mycket men det kanske är bra om du får prova den innan du köper så du vet att den funkar iaf. Det kan ju vara så att din hund kommer åt rumpan ändå eftersom den inte helt förhindrar att halsen böjs.

Till min nakenfis brukar jag använda silonsalva om han får utslag. Slå upp det på fass.se och se om det är något som kan hjälpa er också!
 
Sv: Hjälp med tratt och klåda!

Nej våran går att öppna och reglera efter hur bred hunden är runt halsen. Men nu fick vi lösa det genom att knyta med snöre för nu har han haft sönder alla pluttarna :p

Det verkar dock ha blivit bättre idag! Imorse var han väldigt upprörd när vi tvättade och smörjde. Ikväll tyckte han snarare det var skönt och ryckte inte till alls av smärta. Skönt!
 
Sv: Hjälp med tratt och klåda!

Hot Spot foam är också en sjukt bra produkt, våteksemen försvinner på ett dygn.
 

Liknande trådar

Hundhälsa En av hundarna har i hela sitt liv haft stora problem med klåda. En period innan han kom till mig har han helt kal på hela kroppen och...
2
Svar
26
· Visningar
7 163
Senast: Dino
·
Hundhälsa Har behandlat min valp mot klåda och utslag sedan snart tre veckor tillbaka. Behandlade med antibiotika och ett schampo och det blev...
Svar
2
· Visningar
2 634
Senast: Glimfeather
·
J
Hundhälsa Hej. Hoppas ni orkar läsa hela inlägget. Behöver verkligen folks åsikter/tips/hjälp... Jag och min sambo köpte för 2 dagar sen en 3...
Svar
3
· Visningar
2 207
Senast: Turelur
·
F
Avel Vad kan klåda hos föl bero på? När vi hämtade sto + föl efter betäckning upptäckte jag ett ganska runt, hårlöst parti vid basen av...
Svar
12
· Visningar
2 634
Senast: Francess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp