vad kan detta vara? klåda och utslag

Glimfeather

Trådstartare
Har behandlat min valp mot klåda och utslag sedan snart tre veckor tillbaka. Behandlade med antibiotika och ett schampo och det blev omgående bättre. På återbesöket förra veckan fanns där ett utslag kvar, men för övrigt var det bra, någon liten rodnad bara. På onsdag är sista dagen med antibiotika och jag ska fortsätta med schampot ett par veckor till.

Nu började han klia igen (igår?)och efter dagens bad upptäckte jag nya utslag, små rodnande fält, på bröstkorgen. Det ser ut som när jag själv haft eksem ... de första utslagen, som såg ut som finnar, var bara på innanlåren runt snoppen, där det inte är så mycket päls. Klådan har hela tiden varit på undersidan han har kliat sig och kliar sig fortfarande på hela undersidan.

Ska ringa veterinären i morgon, men tänkte höra om någon här varit med om liknande? Veterinären trodde på för mycket protein och för hög ca/p-kvot. Gav ett förskfoder med just mycket protein och hög kvot när utslagen uppstod så jag bytte till ett torrfoder istället (valpfoder). Hur pass vanligt är det att allergier visar sig i den åldern? Han var ca 5 månader när det började. Våteksem tror jag inte, han har inte badat så mycket och torkar ganska fort efteråt.
 
Sv: vad kan detta vara? klåda och utslag

Varken för mycket protein eller för hög ca:p-kvot kan utlösa allergier! Antingen har du missuppfattat din veterinär eller så vet den inte så mycket om hudproblem, tyvärr.

Om hundar är foderallergiska är de ofta allergiska för protein, men det har ingenting med mängden protein att göra! Har ni uteslutit att parasiter kan ligga bakom klådan?
 
Sv: vad kan detta vara? klåda och utslag

Nejnej, jag var otydlig där. Hon sa att det kan utlösa klåda, inte allergi. Har ingen aning om hur kunnig hon är när det gäller hudåkommor. Vi har öht inte diskuterat allergier, men jag vet att mängden protein inte har nåt med det att göra.

Vi har inte testat för parasiter. Vilken parasit skulle det kunna vara? pälsen är fin, det är bara huden som är påverkad.

Edit: tror det kallas proteinklåda? Men det kanske är nån gammal myt, precis som hästarnas proteinknölar? dock är det väl något annat eftersom han kliar sig nu igen trots foderbyte.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Kan riskera att bli en rörig tråd, men det är för att det är rörigt just nu. Lite historik: Min vinthund fick urinträngningar och hade...
Svar
5
· Visningar
1 797
Senast: Lime
·
Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 279
Hästvård Jag har ett bekymmer! Har ett sto som har bott hos mig sen i somras ,på sensommaren fick hon klåda kring svansroten,främst på...
Svar
10
· Visningar
2 052
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
4 954

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp