Bukefalos 28 år!

Hjälp med Vbl

Sv: Hjälp med Vbl

När hon hänger sig i handen ser jag den ända lösningen att driva fram ordentligt så snoken automatiskt åker upp. Det gäller att sedan lyckas fånga upp det i handen så att inte huvudet åker upp i skyn, det är riktigt svårt men jag tror att det är den ända vägen. Skulle det vara så att hon inte lyssnar på skänkeln framåt så är det ju antagligen för att hon är trött, vilket kan vara anledningen till att hon för första början vill blli tung i handen. Hoppas det funkar.


det är just det jag inte klarar av:/ när jag försöker det så försvinner huvdet upp, kan inte fånga upp henne, utan hon blir "stirrig" och förstår inte rikigt vad jag menar. Njae, trött är hon inte. Lilla hästen har energi så det räcker o blir över:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Du menar att du sen i september har ridit hästen 4 dgr/veckan i paddock? För i så fall kan jag nog gissa mig till felet. Hon har tröttnat! De flesta hästar behöver omväxling och speciellt unghästar eller nyss inridna hästar. byt stall om det inte finns något annat än paddocken är mitt tips.


har inte ens en riktig paddock, utan det är bara en bit åker, (stubåker med gräs inslag). rider inte där varje gång. på helgerna blir det att rida ut på de grusvägarna som finns här. Kan inte göra det mitt i veckan eftersom jag kommer hem sent o mörkt fort:/
Kan inte byta stall eftersom jag har stallet hemma. och tänker inte flytta inom den närmsta tiden då jag fortfarande pluggar o bor hemma:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Hej, ang ryggmuskler. Jag har iofs en tävlingstravare, ett sto på 9 år. Tjänat nästan 300.000 kr, tränad i hela sitt liv, plan fin jämn rygg ( ett riktigt musklepaket, ser ut som en belgian blue typ :D) men först nu efter 3 år har hon börjat orka träna & bli riden i form. Hon blev fort muskeltrött i början när hon reds in på " riktigt" (som 6 åring), även fast hon var riden sporadiskt hos förra tränaren så var det inte tillräckligt, fast hon har bra stark rygg & i tävlingskondition.


a det var det jag tänkte, hon har ju musklerna, men orkar inte för det. Allt tar ju sin tid, men man vill ju veta hur man ska göra:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Håller med!
Omväxling förnöjer!
Håller på att rida in en unghäst just nu som inte alls vill gå fram i paddock, och då går han där en gång i veckan..
Men i skogen är det en annan sak.
Och du kanske behöver ut och busa lite också? :D


tyvärr så har jag inte den möligheten. ända skogen här finns är full med vildsvin:crazy: och där rider jag inte.

Sen finns det skog en bit bort. men då måste jag lasta henne o åka iväg. vilket jag ska göra så fort ekonomin har blivit bättre, så att hon kan få busa av sig i skogen och på stranden:)
Haha, ja jag behöver kanske också göra det:D
 
Sv: Hjälp med Vbl

nej precis, och jagh ar haft min travare i snart tre år, och vi är inte halvvägs i utbildningen dit jag vill komma, allt tar såå himla mycket längre tid med en travare, men när du sitter på hästryggen och känner, nu är jag där, då är det värt alla tårar, och all svett i hela världen, då har DU klarat av att få hästen dit!:love:

ja det gör ju det. ibland undrar man vad man har gett sig in på. Men när hon väl förstår en ibland blir man så glad och tycker travare är det bästa:D
 
Sv: Hjälp med Vbl

tyvärr så har jag inte den möligheten. ända skogen här finns är full med vildsvin:crazy: och där rider jag inte.

Sen finns det skog en bit bort. men då måste jag lasta henne o åka iväg. vilket jag ska göra så fort ekonomin har blivit bättre, så att hon kan få busa av sig i skogen och på stranden:)
Haha, ja jag behöver kanske också göra det:D

Jag menar inte just exakt skogen, jag refererar till det eftersom jag bor i storskogen :D, jag menar ut och busa var som helst bara :bump:

Du ska nog inte haka upp dig på att hon slänger upp huvudet när du driver, en samlad häst får du genom att fånga energin som kommer bakifrån, kommer det ingen energi bakifrån så har du bara en häst som gräver ner sig och går på bogarna och då blir tung i handen.
Se till att du har framåtbjudningen först, sen börja samla, många blir fixerade vid att hästen måste kröka på nacken och tappar då allt annat, jag brukar säga till mina elever att det spelar ingen roll var hästen har huvudet till en början, huvudsaken är att han lyssnar och bjuder framåt, sen kommer samlingen av sig själv..
Ha en lugn stadig hand, driv framåt, låt henne slå med huvudet men se till hand din hand är lugn och stilla med jämn kontakt, snart finner hon att din mjuka stadiga hand alltid är där på samma ställe och stödjer henne.
 
Sv: Hjälp med Vbl

Hej!

Du har fått många bra svar, där de flesta påpekar att en bra form alltid kommer bakifrån, vilket är helt sant.

Jag skulle bara vilja komplettera med ett annat scenarion, det är iof helt omöjligt att veta om detta gäller dig och din häst eller inte, men eftersom ingen nämnt det, känner jag mig nästan tvungen att göra det! ;)

Som sagt en bra form kommer bakifrån. Många hästar bjuder inte tillräckligt framåt utan har ridits till någon slags "böj på halsen" form framifrån istället för bakifrån.

Det finns dock de hästar som istället för att bjuda ärligt bakifrån, gärna spiringer ifrån jobbet istället, vilket gör att takten i skritten/travet/galoppen blir alldeles för kvick. Det som händer i de fallen är att hästen inte hinner med att balansera sig bakifrån, utan hamnar ofta på bogarna och hängandes i handen.

I dessa fall kan det vara bättre att, istället för att börja med att driva, börja med 1000 halvhalter. De måste genomföras med ordentlig eftergift (dock med mjuk kontakt till hästens mun hela tiden). Detta görs för att komma åt problem nummer 1, takten, som i dessa fall är för snabb.

Först när takten är bra, kan man sedan försiktigt börja driva hästen bakifrån in i handen för en bättre form. Kanske får man bara några steg i bra form innan hästen "springer iväg" igen, då är det tillbaka till halvhalterna.

Igen, var huvudet befinner sig i det grundläggane arbetet är inte inressant. När hästen i en bra, jämn takt bjuder bakifrån kommer huvudet "på plats" av sig själv....

Orsaken till att vissa hästan gör på detta vis kan vara flera, t e x, hästen är inte stark nog att bära upp sig, hästen har kommit fram till att detta är ett bra sätt att slippa jobba eller så kan hästen ha ont någonstans. Det säger ju sig själv att om orsken är smärta, så låter man den vila istället för rider... ;)

Jaja, detta var väl egentligen bara för att lägga in ännu ett perspektiv på det hela. Det bästa är ju naturligtvis att du kan ta ut en tränare, om så bara en gång, för att få lite input av hur du kan lösa problemen själv när de uppstår...

Lycka till!
 
Sv: Hjälp med Vbl

Jag menar inte just exakt skogen, jag refererar till det eftersom jag bor i storskogen :D, jag menar ut och busa var som helst bara :bump:

Du ska nog inte haka upp dig på att hon slänger upp huvudet när du driver, en samlad häst får du genom att fånga energin som kommer bakifrån, kommer det ingen energi bakifrån så har du bara en häst som gräver ner sig och går på bogarna och då blir tung i handen.
Se till att du har framåtbjudningen först, sen börja samla, många blir fixerade vid att hästen måste kröka på nacken och tappar då allt annat, jag brukar säga till mina elever att det spelar ingen roll var hästen har huvudet till en början, huvudsaken är att han lyssnar och bjuder framåt, sen kommer samlingen av sig själv..
Ha en lugn stadig hand, driv framåt, låt henne slå med huvudet men se till hand din hand är lugn och stilla med jämn kontakt, snart finner hon att din mjuka stadiga hand alltid är där på samma ställe och stödjer henne.


Jag försöker komma ut så mkt som möjligt på grusvägarna, bäst är det på hösten, för då finns här massa stubbåker :D

Okej, ska ha det i tankarna ist. Att det kvittar hur hon har huvudet, bara där finns power i bakkäran:) Som du sa att det kommer av sig själv. Har märkt det ibland när jag "ger upp" och inte bryr mig om att hon ska kröka på nacken, känner att hon slappnar av bättre då:)
Här ska det tränas:) hihi
Tack så mkt för hjälpen:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Cillie.

Tack för dina tips. Ska verkligen försöka gör rätt nu.:)
Ska för hoppningsvis ha ut en tränare denna månaden:)
Så att vi kan få lite hjälp därifrån:)

Tack igen för tipsen:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Meningen är ju att du inte ska rida med handbromsen i hela tiden. Fäll upp stödhjulet.
 
Sv: Hjälp med Vbl

Det låter lite som vårt problem faktiskt. Det brukar jag göra. men hon blir så "stum" i munen sen när jag plockar upp henne igen:crazy:

Blev min också innan. men jag sitter och småplockar lite med tyglarna och vibrerar lite i handleden. I början blev han otroligt stum men det går bättre och bättre.

Jag blev tvugen att liksom börja om efter varje gång jag hade släppt ut honom i början men efter mycket övning så blir dte lättare och lättare.
 
Sv: Hjälp med Vbl

Gått fort? De satte igång hästen i september, och nu fem månader senare har de kommit till skritt och trav? Är det fort?

Ja för en travare som var helt oigångsatt så är det fort att bli igångsatt och gå i rätt form i samlad from i skritt och trav.
 
Sv: Hjälp med Vbl

Graman? Korrekt ridning med en sådan borde funka...
 
Sv: Hjälp med Vbl

Graman? Korrekt ridning med en sådan borde funka...

Jag förstår att detta egentligen inte var till mig. Man brukar skriva knapplån då.

Angående graman tänker jag inte lägga mig i den diskussionen. Även om man använder den korrekt så har inte hästen muskler för att bära isg i rätt form så kan den inte det med eller utan graman.
 
Sv: Hjälp med Vbl

Blev min också innan. men jag sitter och småplockar lite med tyglarna och vibrerar lite i handleden. I början blev han otroligt stum men det går bättre och bättre.

Jag blev tvugen att liksom börja om efter varje gång jag hade släppt ut honom i början men efter mycket övning så blir dte lättare och lättare.


okej. idag när jag red så gav jag efter på allt vad tyglar heter, och då gick hon ner o jobbade rätt ibland, gick fort i traven, men det är ju som sagt för att få igång bakkäran. är nöjd med dagens ridning:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Graman? Korrekt ridning med en sådan borde funka...

red med gramman innan, men hon bara krullade ihop sig, och gick med övre böjd nacke utan att använnda ryggen. obs, hade grammanen väldigt lös, men hjälpte inte. rider inte mer med den för att varken hon eller jag trivdes med den.:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Okej men då borde det ju vara så att hon inte är tillräckligt musklad för att bära upp en ryttare på det sättet. För om man använder sådana här riktmedel (som graman eller andra sorters hjälptyglar) för att visa den rätta vägen och hästen ändå inte väljer att göra det enklaste föra både häst och ryttare så tyder det till 99.9 % på att den saknar muskler för just den här sortens arbete.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 203
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 581
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
1 001
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 955
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tips för att reda ut hår
  • Höstföräldrar 2023
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp