Bukefalos 28 år!

Hjälp med Vbl

Sv: Hjälp med Vbl

Hjälptyglar är bra hjälpmedel, men är man inte helt säker på hur de ska användas så låt bli.
De kan då göra mer skada än nytta.
Jättebra att du ser att det inte fungerar, annars är det många som ser gramanen som en "hopkrullare" hästen kröker på nacken men går inte i form.
 
Sv: Hjälp med Vbl

okej. idag när jag red så gav jag efter på allt vad tyglar heter, och då gick hon ner o jobbade rätt ibland, gick fort i traven, men det är ju som sagt för att få igång bakkäran. är nöjd med dagens ridning:)

Härligt vad glad jag blir för din skull.

När de gasar iväg för mycket brukar jag bryta av just för att jag personligen gärna vill ha både formen och lugnet. Så jag travar hellre bara 20 meter i skaplig form och lugnt tempo.

Lycka till i fortsättningen!:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Okej men då borde det ju vara så att hon inte är tillräckligt musklad för att bära upp en ryttare på det sättet. För om man använder sådana här riktmedel (som graman eller andra sorters hjälptyglar) för att visa den rätta vägen och hästen ändå inte väljer att göra det enklaste föra både häst och ryttare så tyder det till 99.9 % på att den saknar muskler för just den här sortens arbete.


jo jag vet det. Men tyckte ändå inte att graman var något för oss, vi lär oss sakta men säkert, :) Har redan gjort lite framgångar :) inte så stora men ändå:)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Hjälptyglar är bra hjälpmedel, men är man inte helt säker på hur de ska användas så låt bli.
De kan då göra mer skada än nytta.
Jättebra att du ser att det inte fungerar, annars är det många som ser gramanen som en "hopkrullare" hästen kröker på nacken men går inte i form.

Vet hur de funkar. Men märkte snabbt att det inte var något för oss som sagt :) Som du sa att det blir hopkrullade ist för att jobba rätt :)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Härligt vad glad jag blir för din skull.

När de gasar iväg för mycket brukar jag bryta av just för att jag personligen gärna vill ha både formen och lugnet. Så jag travar hellre bara 20 meter i skaplig form och lugnt tempo.

Lycka till i fortsättningen!:)

Ja jag fick göra många halvhalter o så, för hon tycktes tänka att här var det minsann trav på Jägers som gällde :D
Kortade ner henne så pass att jag kunde hänga med iaf :)

Tack så jätte mkt för hjälpen :)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Varse god! Att omskola travare till ridhästar är ett underbart äventyr och åtmisntone jag har lärt mig otroligt mycket av min pojk.

Det är bara fortsätta kämpa på en vacker dag så fattar de vad man menar och då är det så underbart.

Sedan kan de bli ivriga om man travar länge därför höll jag ner sträckan i början för att slippa att han tjyvöka och jag märkte att jag låste mig lite i handen vilket gjorde att han ökade mer så det vart en ond cirkel.
 
Sv: Hjälp med Vbl

Låter som att du är på väg åt rätt håll :) Håller verkligen med om att resan som man får uppleva vid omskolningen av travhäst till ridhäst är enorm och att man lär sig många saker. Du kommer troligen att bli bättre "själsfränd" med den här hästen än någon annan häst du känner. Just bara för att vbl är så otroligt positiva och någorlunda lättlärda! Pratar av egen erfarenhet, har aldrig någonsin ångrat mina år med mitt underbara vbl. :)
 
Sv: Hjälp med Vbl

Varse god! Att omskola travare till ridhästar är ett underbart äventyr och åtmisntone jag har lärt mig otroligt mycket av min pojk.

Det är bara fortsätta kämpa på en vacker dag så fattar de vad man menar och då är det så underbart.

Sedan kan de bli ivriga om man travar länge därför höll jag ner sträckan i början för att slippa att han tjyvöka och jag märkte att jag låste mig lite i handen vilket gjorde att han ökade mer så det vart en ond cirkel.


Aha, kanske borde testa det, o bara låta henne trava lite åt gången.:)
Jo tänkte på en sak, eller två.
Kan jag låta henne galoppera när jag longerar? Eller blir det fel om jag gör det ? Eller låter henne galoppera på ett fält? För hon älskar verkligen att galoppera den tosiga :D
 
Sv: Hjälp med Vbl

Låter som att du är på väg åt rätt håll :) Håller verkligen med om att resan som man får uppleva vid omskolningen av travhäst till ridhäst är enorm och att man lär sig många saker. Du kommer troligen att bli bättre "själsfränd" med den här hästen än någon annan häst du känner. Just bara för att vbl är så otroligt positiva och någorlunda lättlärda! Pratar av egen erfarenhet, har aldrig någonsin ångrat mina år med mitt underbara vbl. :)


tack, alltid skönt o få lite peppning :D
Ja, det stämmer nog det du säger, har ju märkt på dessa snart tre år att vi blir bättre tism, inte bara i ridningen då, för den har stått still. men du vet nog vad jag menar:) Hon tycker om mig mera nu, och litar mer på mig än någon annan i familjen:) Då blir man glad:) Även hennes avkomma tycker mer om mig:P hihi.
 
Sv: Hjälp med Vbl

Aha, kanske borde testa det, o bara låta henne trava lite åt gången.:)
Jo tänkte på en sak, eller två.
Kan jag låta henne galoppera när jag longerar? Eller blir det fel om jag gör det ? Eller låter henne galoppera på ett fält? För hon älskar verkligen att galoppera den tosiga :D

Tycker absolut att du kan låta henne galoppera när du longerar. Även över ett fält ibland kan jag tycka.

Trots att vi inte är helt överrens om tempot i traven ännu så låter jag min galoppera ibland. Det är uppiggaden att busa lite också. Där har jag sedan ännu ett arbetsområde eftersom min blir väldigt taktig i skritten efter en galopp.

Jag tycker 2 saker är viktiga.

1. Gott samarbete mellan ryttare och häst

2. Kunna busa och ha kul för kul vill vi ha med våra hästar.
 
Sv: Hjälp med Vbl

Tycker absolut att du kan låta henne galoppera när du longerar. Även över ett fält ibland kan jag tycka.

Trots att vi inte är helt överrens om tempot i traven ännu så låter jag min galoppera ibland. Det är uppiggaden att busa lite också. Där har jag sedan ännu ett arbetsområde eftersom min blir väldigt taktig i skritten efter en galopp.

Jag tycker 2 saker är viktiga.

1. Gott samarbete mellan ryttare och häst

2. Kunna busa och ha kul för kul vill vi ha med våra hästar.

Okej, vad bra:) För både hon o jag kan tycka det blir tråkigt o bara trava o skritta, fast att det är bra:P Ja, hon taktar också, men bara i traven:P å jag får vänta en bra stund innan jag kan lägga till mina skänklar ordentligt igen, för så fort jag gör det så tror hon det är galopp:P
Hon kan även galoppera på stället:P haha:D

Tack för hjälpen:)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 123
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 560
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
998
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp