Bukefalos 28 år!

Hjälp med westernsadel

Sv: Hjälp med westernsadel

Ser att de har Simco på Börjes?? Vad har hänt med märket om det var bra förut?
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Du ska ha en 15"-16" quarter horse med full double rigging, dessa sadlar passa dom flesta av våra varmblod häster. "SE UP FÖR WESTERN SADLAR SOM ÄR FULL QUARTER!!" dom är för stor över mänken.
Gå till www.hastutrustning.hastnet.se
Finns en 15" Saddle King komplet för en varmblod för rätt pris.
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Hej Leafhillranch,

tack för hjälpen! Men vad betyder 15-16 tum? Jag är 185 lång och rider gärna i 18-tums engelsk sadel.

Sedan är min häst rätt bred över ryggen för att vara varmblod.
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Storlekarna skiljer mellan engelska och western. 15-16 tum western motsvarar 16,5-17,5 eng mått. Vissa även 18. Provrid =) Sätena är olika mellan sadlarna men om jag vore du skulle jag satsa på 16-16,5 tum.
Rekommenderar det du tänkt, att åka iväg och prova ut sadel. Bomstorlekar skiljer mellan märken och vinklarna mellan alla olika bommar. För mig tog det 6 månader att hitta en sadel till min pålle med överrörlig rygg, men utan utprovare hade jag nog letat än =) Ta även en välkänd och rekommenderad. Jag blev blåst så det sjöng om det av den första "utprovaren" jag åkte till. Lycka till :D
 
Sv: Hjälp med westernsadel

Hej Leafhillranch,

tack för hjälpen! Men vad betyder 15-16 tum? Jag är 185 lång och rider gärna i 18-tums engelsk sadel.

Sedan är min häst rätt bred över ryggen för att vara varmblod.

Sätt längd har ingenting att gjöra med ditt längd, det hänger på hur stor du är i hofterna och låren.
Hur en western sadel är byggd skulla vara för långt inlägg (finns massa på u-tube), men vill påpeka du kan inte jämföra en western storlik till en english sadel igenom dom är byggd helt annalunda.

Det tråkiga med western sadlar är att bom storlik är inte stamplad på sadeln.
Dom flesta är av Standard Quarter Horse Size och som jag sa passa dom flesta av våra varmblod häster (utan dom ½blod häster med väldig hög mänk käm och djup sadel läget som måsta padda till reallt.)
Det finns en del X-quarter horse storlik som har kommit in för dessa kör häster typ Nordsvensk, Ardener, Fjörd av det gammle grov typ och Halfling, (dessa häster var aldrig avlet som rid häster och är därför svor att sadla).

Du behöva inte tänke på att hästen är bred över ryggen.

Jag kan garanti att en 15" quarter horse sadel komma att passa hästen på bilden....om den passa dig kan jag inte svara på.
 
Sv: Hjälp med westernsadel

På min continetal equiflex står bomstorleken stämplad under forken där även sitsstorleken oxå står :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är helt fast i djungeln av sadlar och behöver lite hjälp. Vår lilla b-ponny har svängd rygg och mycket manke, något som jag...
Svar
1
· Visningar
1 058
Utrustning Jag ska hjälpa en kompis att få hens c-ponny inriden, så den kan säljas. Har insett att jag inte har någon sadel som passar ponnyn...
Svar
8
· Visningar
1 894
Senast: Görel
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 652
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 845
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp