Bukefalos 28 år!

Hjälp mig att välja försäkring...

Empalie

Trådstartare
Är på g att köpa häst, men nu undrar jag vilken försäkring jag ska välja, läser alla villkor och dyl men blir så snurrig i huvudet. Detta gäller ett fyraårigt sto import tyskland, halvblod. Jag har mina två andra pållar försäkrade i agria men tycker inte riktigt om detta med att de går ut med begränsningar i vet vård. Snälla hjälp mig reda ut det här.
Bra pris är viktigt samt givetvis bra skydd!
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Hej!

Kolla på sveland och if. De har iaf haft lägst premie i förhållande till skydd för mig. Men det är ju stor skillnad beroende vad det är för ras.
De har också enbart fast självrisk som valmöjlighet.
Men det är verkligen en djungel att välja rätt i.
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Dina försäkrigar är bra bolag, bra pris och bra villkor.
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

begränsad vet.vård?
På vilket sätt har Agria det?
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

If har inte fast självrisk längre :(, jag bytte till dom från Agria därför att dom hade just fast. Nu har dom 20% rörlig självrisk plus den fasta avgiften skitdåligt tycker jag, blev så besviken när jag fick mitt försäkringsbrev den här gången. Dessutom har dom höjt premierna jättemycket! grrrr, blir så arg på dessa försäkringsbolag :mad:
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Jo If har fast självrisk på alla försäkringar utom den mest omfattande vetvårdsförsäkringen vetXtra, vilken jag förmodar att du har då. Det är det enda undantaget.
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Jo If har fast självrisk på alla försäkringar utom den mest omfattande vetvårdsförsäkringen vetXtra, vilken jag förmodar att du har då. Det är det enda undantaget.

Stämmer, jag hade IF innan också men bytte bolag när de tog bort den fasta självrisken på vetextra, för mig är veterinärdelen viktigast och 50 000 är inget alls tycker jag, minst 100 000 vet vård vill jag ha.
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Menar du taket på fast självrisk?? Till mig sa säljaren att jag kunde välja på fast självrisk och 50000 vetvård (ej mediciner, ambulans och vad det nu är som ingår i extra) eller 130000 och rörlig självrisk... Gällde för båda mina som är i olika ålder och ras...:confused:
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Ersättningstaket på vetXtra är 130 000:-
Du har fått korrekt information från ditt ombud. :)

På vanlig vetvård med taket 50 000:- samt begränsad vetvård (också tak på 50 000 men med mindre omfattning) kan du välja hög/låg fast eller rörlig självrisk.

På livförsärkingarna (A1 Liv/Användbarhet, Liv Sporthäst samt A2 Liv) kan du också välja mellan hög/låg fast och rörlig självrisk.
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Jo, det stämmer jag har vetXtra, men det är ju vet. vården som är viktig lixom... Har förutom den bara en låg livförsäkring utan användbarhet. Men när jag tecknade försäkringen hade dom en fast självrisk på 2500, nu har den stigit till 2700 + 20%. Dessutom har premien nästan dubblerats :confused:. Är sjukt besviken och känner att jag skulle vilja byta försäkringsbolag eller inte ha nån alls, är ju snart ingen idé att ha nån försäkring när den blir så dyr. :cry:
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Vilket bolag bytte du till?
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Ja att ha försäkring eller ej och vilket bolag är upp till var och en. Jag ville bara skriva ut vad som gäller, ren fakta :)

*kl*

Som jag skre vi början -man får tusen svar på en sådan här fråga. En del bryr sig mest om premien, en del vad som ingår i försäkringen man köper, en del bryr sig mest om hur skaderegleringen funkar, en del har bättre pris på samma bolag än en annan beroende på tex ras, ålder, användningsområde, en del vill byta bolag varje år till det som är billigast, en del våga aldrig byta oavsett....

Det är en bra diskussion! Alla bolag höjer priserna ELLER ändrar villkoren ELLER både och i princip varje år, eftersom veterinärvården kostar mer och mer hela tiden samtidigt som djurägare utnyttjar försäkringen mer och mer. Det är en enkel ekvation. Bottom line är ju egentligen att tycker man att man vill ha det skydd som en försäkring innebär för oförutsedda utgifter så har man en. Tycker man att man inte behäver det så struntar man i det.

Det finns ju ingen anledning att bli arg på försäkringsbolagen. Om dom inte överlever kan dom knappast erbjuda ersättning vid skada heller :grin:
Alla har rätt att säga upp sin försäkring.
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Jag bytte till Sveland, just för att där kan jag "köpa loss" den rörliga delen i självrisken o bara ha en fast, 1900:- el 3900:-
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Att inte välja Agria verkar ju klokt. Dagens Plus på SVT (finns nog på SVT Play) gav nog inte Agria några nya kunder.


Annars tycker jag det är bäst att strunta i försäkring och istället se till att lägga undan pengar så att du har en buffert.
Om du har 3 hästar så får du en rejäl buffert ganska snart.
 
Sv: Hjälp mig att välja försäkring...

Jag bytte till Sveland, just för att där kan jag "köpa loss" den rörliga delen i självrisken o bara ha en fast, 1900:- el 3900:-

Kan bara tillägga att jag inte bytte till Sveland sen pga att jag inte vågade byta. Så två hästar har jag i Agria för att de hade lite "sjukdoms-historia" bakom sig, därför ville jag ej byta. Sen har jag två i Sveland med, den ena va försäkrad via den gamla föl-boomen så därför valde jag att ha kvar honom o så försäkrade jag in en häst som inte varit försäkrad innan. Sen är en kvar hos IF för han försäkrades in där som liten.

Så det är nog inte bara till att byta bolag hej vilt OM de sen händer nåt...
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 825
Senast: Mia_R
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 122
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 577
Anläggning Står nu inför val av stall/lösdrift och hur jag än vänder och vrider på detta så blir jag inte klokare. Först, lite saker ni behöver...
2
Svar
21
· Visningar
2 620
Senast: spinxx
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp