Hjälp mig med lyxig trerättersmeny!

Det är särbons recept, han komponerade den förra sommaren (2 port):

Såsbas på 4 dl vitt vin, kycklingfond, en skvätt rom, någon form av chili (från början använde vi ett par piri-piri men jag har snöat in på burmese amber nectar, ca en rejäl frukt) och strimlad rödlök. Använder man torrt vin är det bra att ha i LITE honung. Vi brukar marinera råa jätteräkor i såsbasen över dagen (huruvida det är etiskt korrekt med jätteräkor kanske kan tas i en annan tråd och de kan hoppas över). Det går att toppa med stora vanliga räkor också.

Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor lägger man i dem efter grädden och de får koka med tills de är precis färdiga, annars toppar man bara soppan med de skalade vanliga räkorna. Klicka i lite creme fraiche och servera med bröd.
Men var är saffranet?
 
Förrätt:
Rökt havskräfta, friterat Fine de Claire-ostron, mandelpotatiskräm samt sallad på frissé, grönt äpple, krasse och körvel.

Varmrätt:
Svensk hängmörad oxfilé, kungskrabba, svartrot, emulsion på tryffel och hönsfond, rökt ramslök samt libbsticka.

Dessert:
 
Förrätt:
Rökt havskräfta, friterat Fine de Claire-ostron, mandelpotatiskräm samt sallad på frissé, grönt äpple, krasse och körvel.

Varmrätt:
Svensk hängmörad oxfilé, kungskrabba, svartrot, emulsion på tryffel och hönsfond, rökt ramslök samt libbsticka.

Dessert:

:eek:

Kan du komma hit och laga maten också? :d
 
Vad tror ni om denna meny?

Förrätt: Crème ninon med hummerröra
Varmrätt: Torskrygg med brynt smör, solrosfrön och rotfruktschips serverad med palsternackspuré och vårprimörer
Efterrätt: Chokladfondant med limemarinerade jordgubbar

Jag tror att jag kan ro iland den och om inte så är lösningen som sagt vin i stora mängder både för mig och maken.... :angel:
 
Vad tror ni om denna meny?

Förrätt: Crème ninon med hummerröra
Varmrätt: Torskrygg med brynt smör, solrosfrön och rotfruktschips serverad med palsternackspuré och vårprimörer
Efterrätt: Chokladfondant med limemarinerade jordgubbar

Jag tror att jag kan ro iland den och om inte så är lösningen som sagt vin i stora mängder både för mig och maken.... :angel:
Låter mycket gott, med lite reservation för kombon lime och choklad.
 
Vad tror ni om denna meny?

Förrätt: Crème ninon med hummerröra
Varmrätt: Torskrygg med brynt smör, solrosfrön och rotfruktschips serverad med palsternackspuré och vårprimörer
Efterrätt: Chokladfondant med limemarinerade jordgubbar

Jag tror att jag kan ro iland den och om inte så är lösningen som sagt vin i stora mängder både för mig och maken.... :angel:

Riktigt bra. Men jag lägger in samma brasklapp som @Mixoman. Lime tillsammans med mörk choklad kan vara trilskigt, så håll de gärna åtskilda från fondanten. (Lime och jordgubbar är perfekt!)
 
Vad tror ni om denna meny?

Förrätt: Crème ninon med hummerröra
Varmrätt: Torskrygg med brynt smör, solrosfrön och rotfruktschips serverad med palsternackspuré och vårprimörer
Efterrätt: Chokladfondant med limemarinerade jordgubbar

Jag tror att jag kan ro iland den och om inte så är lösningen som sagt vin i stora mängder både för mig och maken.... :angel:
När får jag komma? :p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp