Hjälp mig med lyxig trerättersmeny!

Jag kommer att fega och servera fondanten ur formen istället för att försöka stjälpa upp den, borde väl funka? Alltså serveras jordgubbarna vid sidan.
Absolut, det tycker jag.

Marinera jordgubbarna i konjak och kanske med lite vanilj är ett säkert kort, eller i Rom om man är lagd åt det hållet. Men är det bra gubbar så funkar det även naturellt.
 
Absolut, det tycker jag.

Marinera jordgubbarna i konjak och kanske med lite vanilj är ett säkert kort, eller i Rom om man är lagd åt det hållet. Men är det bra gubbar så funkar det även naturellt.

Nja, vi ska som sagt ha Don PX till så då vill jag ogärna bryta med annan alkohol.
 
Då ändrar jag nog hellre jordgubbsmarineringen, vit choklad är bara gott i små mängder enligt mig - sen blir det för sött!
Förresten kan man enligt mig med fördel tänka utanför boxen när det gäller "trerätters". Ordet har fått nån sorts synonym klang med lyx liksom tacos blivit synonymt med fredag i folkhemmet.
Ta jordgubbarna i lime som de är som lite dessert och sen fondanten med kaffe efter det (kaffe och citrus är inte bra alls ihop). Eller om du tar fondant och kaffe som dessert och lite senare jordgubbarna som...något annat.
Om ni inte har däckat då vill säga.
 
Förresten kan man enligt mig med fördel tänka utanför boxen när det gäller "trerätters". Ordet har fått nån sorts synonym klang med lyx liksom tacos blivit synonymt med fredag i folkhemmet.
Ta jordgubbarna i lime som de är som lite dessert och sen fondanten med kaffe efter det (kaffe och citrus är inte bra alls ihop). Eller om du tar fondant och kaffe som dessert och lite senare jordgubbarna som...något annat.
Om ni inte har däckat då vill säga.

Jaha. Från och med nu är namnet "Mixoman" synonymt inte bara med ångest utan även med förvirring. Är det nu jag ska berätta att orginalplanen var att skaffa lite kaninlever, göra mousse och servera på bröd innan maten med ett glas skumpa?
 
Jaha. Från och med nu är namnet "Mixoman" synonymt inte bara med ångest utan även med förvirring. Är det nu jag ska berätta att orginalplanen var att skaffa lite kaninlever, göra mousse och servera på bröd innan maten med ett glas skumpa?
Låter väldigt trevligt. Just kaninlever har jag aldrig ätit, däremot anklever på en toast med portvinsreducerade russin och ett glas champagne till kan bota mig från all ångest, så kör på det!

Sen ett sidospår och egen reflektion, middag på två så föredrar jag att inte göra det alltför komplicerat utan istället lägga energi på att umgås. Alternativt att man lagar maten tillsammans, då blir det två flugor på smällen.

Inte funderat på någon soppa som starter? (skojar bara)
 
Låter väldigt trevligt. Just kaninlever har jag aldrig ätit, däremot anklever på en toast med portvinsreducerade russin och ett glas champagne till kan bota mig från all ångest, så kör på det!

Sen ett sidospår och egen reflektion, middag på två så föredrar jag att inte göra det alltför komplicerat utan istället lägga energi på att umgås. Alternativt att man lagar maten tillsammans, då blir det två flugor på smällen.

Inte funderat på någon soppa som starter? (skojar bara)

Äh, umgås och äter gör vi jämt ändå. Idag lagade vi och åt coq au vin blanc på en av fjolårets tuppar. Tanken är som sagt också att förbereda så mycket det går så att jag inte behöver flänga runt för mycket även om det blir (dryckes)pauser mellan rätterna.
 
Uppdatering!

Förrätten fick bli med räkröra, annars gick allt planenligt och det blev väldigt gott! :) Dock var vi förmodligen hungriga, för det finns inga bildbevis på att den någonsin existerat.

Vid varmrätten hade jag noga koll på i vilken ordning allt skulle göras för att bli klart ungefär samtidigt och det hade säkert fungerat utmärkt om jag kommit ihåg att sätta på ugnen... :banghead: Jag var så övertygad om att jag gjort det att jag var tvungen att känna efter men nädå, där stod jag med en bit torskrygg som vänts i stekpannan och en tidsplan som föll i bitar omkring mig. Det fick bli improvisation, torsken stannade i stekpannan men fick sällskap av lite bubbel som inte behövts till soppan och som jag kunde ösa den med och så var det något av en chansning på när den var klar. Men det blev bra! Sparrisen blev en smula överkokt men det kan jag sannerligen leva med när allt annat smakade jättegott och jag var orolig över att fisken var halvrå eller snustorr. :D

Torskrygg_zpshuvk1als.jpg


Så när det var dags för dessert kände jag mig djärv och kollade om det gick att stjälpa upp fondanten(fondanterna?) och det var inga som helst problem. Kan meddela att limemarinerade jordgubbar passar alldeles utmärkt till chokladfontant om man kryddar med segerns sötma och dricker PX till. :banana:

Chokladfondant_zpsunz0agvz.jpg


Nu är jag mätt.
 
Vad gott det ser ut! Kul att det blev bra!

Som tips till ngn annan kan jag säga att flädermarinerade jordgubbar passar himmelskt bra till chokladfondanter!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp