Bukefalos 28 år!

HjÄlp mig!

Moreeeno

Trådstartare
Vore jättetacksam om ni kunde hjälpa mig med detta!

Det är såhär att för tre år sedan så skaffade jag en hund när han var ett år.
Allt har gått jättebra och han är världens underbaraste!
Men jag är orolig för honom.
Under några månader nu så har han börjat gå upp i vikt och han rör sig inte lika mycket ute på åkrarna som han gjorde innan.
Jag vet inte om han är olycklig eller något?
Innan brukade han alltid vara ute och springa och leka och busa men nu har han inte lust för sådant längre...
Vi bor på en stor gård så han har stor yta att röra sig fritt på.
Han är ju ensam ganska många timmar varje dag.
Så därför har jag nu börjat fundera på att skaffa en till hund... Som sällskap.
Tror ni att det är en bra idée?
Min hund är en blandnin mellan wachtel och engelsk springer spaniell.
 
Sv: HjÄlp mig!

1. Vad får din hund göra förutom att springa lös på åkrarna? Hur många timmar är "ganska många"? Han kan mycket väl vara uttråkad.

2. Han är fyra, dvs inte längre någon busig unghund. Stimulerar man inte en hund att fortsätta vara lekfull och alert blir de ofta "trögare" när de blir vuxna.

3. Om han har ökat i vikt och blivit hängig snabbt så skulle jag ta honom till veterinären för en koll.

4. Skaffa inte en till hund förrän den du har mår bättre.
 
Sv: HjÄlp mig!

Jag vill tillägga att man inte bör skaffa en hund för nuvarande hunds skull, utan för att man själv vill ha en till hund, med allt vad det innebär.
 
Sv: HjÄlp mig!

Du skriver väldigt lite om hunden. Är den ensam instängd i huset "många timmar" varje dag? Tränar ni någonting, går promenader, eller går den bara lös på gården och aktiverar sig själv? Jag håller med övriga om att du borde kolla upp honom hos vet om han plötsligt (med samma motionsnivå, samma mat och ranson) blir mycket rundare. Det behöver inte vara farligt, han kanske bara börjar "gubba till sig" - men kolla hos vet och aktivera honom mer om du vill att han ska vara aktiv.
 
Sv: HjÄlp mig!

Jag går ut med honom varje dag och dem dagarna som jag inte går ut med honom är när mamma tar ut honom på en 4 kilometers springrunda.
När jag är uta med honom så är han ute och jagar fåglar m.m
Men hemma, när man försöker leka med honom så leker han bara i kanske 5 min sen så vill han inte mer.
Och såfort man kommer hem efter att ha varit ute så börjar han gnälla efter en halvtimma.
Och då vill han ut igen.
Han har liksom tråkigt såfort vi sätter oss och kollar på tv eller liknande.
Därför så tyckte jag att han kanske skulle gilla sällskap av med till hund men detta verkar inte ni tycka är någon bra idée:P
På vardagarna så kanske han är ensam 5 timmar om dan och det är verkligen jättetrist för honom.
Men jag har skola, Mamma och pappa jobb så vi kan ju liksom inte stanna hemma för hans skull.
 
Sv: HjÄlp mig!

5 timmar ensam per dag kan han nog överleva ;), man brukar säga max 4 timmar men vi lever ju i en praktisk verklighet också. Det låter på dig som att han motionernas, men att ni inte tränar med honom (ex genom sök, jakt, spår eller liknande)? Han kanske behöver aktivera hjärnan lite mer?
Att han har tråkigt när ni ser på TV behöver inte vara farligt, han kan gott ligga och ta det lugnt då och behöver inte springa ut titt som tätt - om han inte har urinvägsinfektion eller liknande.

Min mamma hade en labrador som betedde sig som din vid lek, blev mycket lätt trött och backade undan, den hunden hade hjärtfel (behöver inte betyda att din har det!). Men det kan kanske vara bra att kolla honom för säkerhetsskull, jag ser dock inte hur han kan jogga 4 kilometer men blir trött av 5 minuters lek? Det stämmer inte.

Att ingen föreslår en ny hund beror på att ni inte känner till vad som är problemet för er nuvarande -det är inte säkert att han blir uppmuntrad, tvärtom! Hoppas att allting går bra :).
 
Sv: HjÄlp mig!

vad innebär det att du går ut med honom?
15 m eller 1 t?
Vad gör du när ni är ute?
De dagar din mamma springer med honom, vad får han göra mer?

Det låter som din hund behöver mer psykisk stimulans. Alla hundar behöver järngympa, en del mer än andra.
Gå en kurs på närmaste BK, förslagsvis spår, de flesta hundar blir grymt tillfredställda av att spåra.
 
Sv: HjÄlp mig!

Olika hundar gillar olika sorters lek. Hur leker du med honom? Gå en kurs med honom, Viltspår, kanske? Låna en bok, t.ex. Charlotte Swansteins "Aktivera din hund" och få nya tips - du kanske själv inte tycker era lekar är så roliga och behöver nya ideér! En annan bra bok är "Nosarbete", minns inte namnet på författaren.
Jag tror du behöver bättre kvalitet på aktiveringarna! Lycka till!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 703
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 319
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har börjat fundera på att skaffa en till hund. Bor i generationsboende på vår hästgård med skog och hagar där vi har en nättare...
2
Svar
25
· Visningar
2 137
Senast: Puffindog
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 409
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp