Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Jag köpte en kallblodstravare, en stor stark dam som blvit misshandlad. vilket resulterade i att hon anföll först och frågade sen. Det gick inte att gå in i boxen, det gick inte att gå in i hagen för då kom hon i 200 blås med tänderna i högsta hugg.
Varje gång du går undan så visar du, "javisst du är bossen".
Följande råd är bara vad du ska ´göra om du känner dig trygg i det, i annat fall ta hjälp av ngn annan, snarast, ett sådant här beteende är svårt att bryta om det blir befäst.
Ta med ett långt spö, ett kvastskaft, vad som helst, när han kommer springande empot dig nästa gång, spring emot honom och skräm honom, skrik, vifta med armarna, skrik NEJ.Detta låter kanske brutalt, men har du sett hästarna "prata" med varandra i hagen?
Sluta mata honom ur handen, det är att be om det, de ser dig som en stor godisautomat. NH handlar om att få hästen att utöva sitt naturliga beteende inte följa invanda beteenden pga av att de får godis.
Låt hästen vara ifred i hagen. Träna på andra platser men låt honom vila i hagen.
I det längsta ignorera sura miner och bakåtstrukna öron, gör ingen affär av det men så fort han är hotfull så måste du sätta stopp direkt.
För varje gång han lyckas jaga dig ur hagen så kommer det bara att bli värre.
Väldigt intressant och se dessa NH-tränare.. med en väska godis runt magen kan jag få vilken häst som helst att följa mig.. Fjantigt..
Och nu ska tilläggas att jag har en dam hemma som följer mig som en hund, hon springer efter mig, stannar, backar, flyttar sig om jag håller ut handen i luften. Skrittar travar och stannar på röstkommando. Detta har vi lärt genom att "prata" med varandra, inte genom en magtväska full av godis.
Säger inte att du tränar så absolut inte, för det vet jag inget om, men tycker bara det är intressant det här med NH och hur man tolkar NH
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Väldigt intressant och se dessa NH-tränare.. med en väska godis runt magen kan jag få vilken häst som helst att följa mig.. Fjantigt..
Och nu ska tilläggas att jag har en dam hemma som följer mig som en hund, hon springer efter mig, stannar, backar, flyttar sig om jag håller ut handen i luften. Skrittar travar och stannar på röstkommando. Detta har vi lärt genom att "prata" med varandra, inte genom en magtväska full av godis.
Säger inte att du tränar så absolut inte, för det vet jag inget om, men tycker bara det är intressant det här med NH och hur man tolkar NH

Alla tolkar NH på olika sätt, men jag uppfattar då de inte alls med att ha en väska med godis. Min uppfattning är att men skapar en realation men hästen genom vänskap och förstoende och de får man inte genom att ge massa godis.

Blev lite svammligt hoppas ni fattar vad jag menar.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Jag har två principer när jag håller på med min häst: I hagen och i boxen så ställer jag inga högre krav på dem- självklart ska de flytta på sig och uppföra sig, men jag håller inte på och "tjafsar med dem" eller jobbar dem. Nu påstår jag inte att du tjafsar med din, men det är mycket lättare att behålla kontrollen om du t.ex. går ut och går med honom i grimskaft eller har honom i paddock/ridhus.mindre kaxiga och har lättare att acceptera din ledarroll. I hagen/boxen är iaf mina vana vid att få vara ifred eller bli ompysslade, eller att bara stå och gosa- om de vill.

Att iakta hästars beteende går väl lika bra att göra utanför hagen eller på tillbörligt avstånd?
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Vet inte om du menar mitt inlägg angående godisväska på magen?

Ville bara förtydliga, att enligt mig har godis inget med NH att göra, och jag tycker inte att man handmatar sina hästar. Hästarna ska vilja vara med en ändå.

Men vill man absolut hålla på med trickträning som TS tydligen vill, så anser jag att man ska vara tydlig med hästen när det är trickträning som gäller, så den inte börjar tigga jämt och ständigt. Tex med en magväska som man har vid träningen.
Jag tycker inte att trickträning och NH har särskilt mycket gemensamt, om något...
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 212
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 360
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp