Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Tibra

Trådstartare
Har tagit hem en 5 årig liten buse. Han är hur go som helst, dock outbildad, nyss kommit från ett halvårs travträning, så det ligger mycket jobb med han.
Men hästen är så otroligt lättlärd, snäll, social och lugn!

Har haft han nu i två veckor. Alltid trevlig och glad, kommer ofta och hälsar. Denna vecka har jag börjat ställa lite krav på han i ridningen och allmän uppfostran, visst är det jobbigt för han, mycket tänkande men han verkar tycka det är roligt =)! Jag varierar ridning och träning en hel del.

Idag stog jag i hagen med han och tränade på bugning, det gick väldigt bra den första stunden, sedan kom sällskapshästen och min häst jagade genast iväg han "vilket kan inte brukar göra eftersom den andra hästen är den dominanta" När jag plötsligt började säga åt min häst då han nafsade efter godis, strök han öronen bakåt och sänkte sitt björnlikna huvud.
När jag ytterligare sa åt honom för ett nafs och gjorde någon gest studsade han på frambenen som- stick!
När han gjorde så gjorde jag en ytterligare gest åt honom som att -här står jag! Hästen blev tokig och jagade mig ur hagen.

Gång på gång, blev han ilsken, bara av att jag närmade mig och tittade på han, blev han sur, sänkte huvudet, slickade öronen bakåt och verkligen drev bort mig- han skrämde vettet ur mig :(
Ja menar jag har sagt åt honom förut då han nafsar lite eller gör nått bebis-liknande, då han inte alls blivit sur eller arg.
Kan tillägga också att han ibland börjat gå iväg då ja kommer i hagen efter att jag börjat träna honom. Men han verkar tycka om att få komma ut och aktiveras!

Jag förstår inte :( Han är så otroligt glad och snäll annars! Alla häromkring, grannar och familj dyrkar honom. Min pojkvän som knappt aldrig ridit, rider han utan några problem. Han är så lugn och snäll.

Han har blivit mycket mer lugn och bättre de här två veckorna som han varit här. Men varför anföll han mig? Blev så shockad och besviken. Vet inte alls ja. Är väldigt osäker på att gå in i hagen nu.

Kan det vara så att han börjar känna alla krav? Känner av träningsverk? Men jag menar det känns inte normalt att en häst ska attackera en bara sådär? Som annars är en sån himla glad och go häst!

Snälla någon, du som har lite erfarenhet och som inte bara tror. Skriv några rader!!:cry:

18630113.jpg
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Och vad ska jag göra då han springer emot mig sådär? Jag ska väl ändå inte vika undan och visa rädsla!? Huh vad ledsen jag känner mig. Har bara haft problemhästar i mitt liv och nu då jag äntligen känner att jag hittat RÄTT så händer det här.
Vill helst inte lämna tillbaka han, vill kämpa och fixa det här:(
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

han testar väl bara och försöker lista ut vart du står någonstans, hur mycket han kan köra med dej och jag tror de försvinner ganska så fort om man visar att man inte accepterar sånt..för han låter ju annars som en snäll häst.

ta med ett spö nästa gång så man har nåt att hålla undan honom med åtminstonde och sen fösa undan honom.

min häst började gå iväg från mej också efter några månader när jag hade börjat ställa mera krav och han va då inte lätt att rida under den tiden men jag gav mej inte och nu är han hur social och go som helst och kommer alltid när jag kommer till hagen, så de är bara att stå ut under testperioden och ta hjälp om man inte klarar av de själv..vissa testar mer än andra och de är väl bara att stå på sej så ger de sej till slut.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Vet inte om jag kan hjälpa dig mycket men i det förra stallet där jag stod inackorderad stod en ponny som var jättesnäll att rida och sköta, lasta, longera m.m
Om man däremot jobbade honom i rundring (typ a lá Monty Roberts) blev han arg och gick till attack, precis som din med bakåtslickade öron och huvudet sänkt, stegrade hotfullt mot den som försökte driva honom bort.
I detta fall struntade man i hans beteende för han var go annars.
Ägarna slutade helt enkelt att jobba honom löst på det sättet.

Om det var min häst som gjorde så, och jag kände mig osäker på hur jag skulle agera skulle jag ta hjälp av en professionell hästtränare som vågar utmana hästen och kan de rätta signalerna.
Det är så himla svårt att verka modig på egen hand framför hästen när den beter sig så. Jag förstår din ångest över situationen....du verkar ju inte heller ha gjort något uppenbart fel.

Var bor du? jag bor i Östergötland och har namnet på en urduktig tränare som med bra, lugna metoder tar sig an hästar som dina...
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Jag tycker du ska göra lite övningar från marken till honom. Ta det lugnt och försiktigt i början, och träna på att flytta honom genom att lägga energi mot t ex bakdelen osv. Gör lite sådana små övningar och försök bygga upp en kommunikation mellan er. För han har definitivt rangen över dig, och när du försöker flytta honom genom hot istället för att gå undan visar han sin överlägsenhet.

Använd hela tiden mjuka lugna rörelser, vad du än gör. Och förbli lugn. Han måste få respekt för dig, och han måste acceptera dig som ledare. Tänk efter till exempel när du leder honom. Kan du visa honom vägen bara genom små signaler, eller går han lite som han själv vill? Är det verkligen du som har kontrollen i alla situationer?

Istället för att straffa honom om han nafsar eller i liknande situationer så flytta honom istället. Visa med små gester på ett vänligt sätt att det är du som bestämmer. Behandla honom som en vän. Inte som ett litet barn där du bara gullar med honom och inte som någon man slår och skriker åt. Men som sagt, bygg upp en fin kommunikation mellan er och försök att hela tiden utstråla en sådan självsäkerhet och lugn att han också blir trygg och säker i situationen och lyder din minsta signal :)
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Om man jobbar hästen i en rundcorall och driver den på det sättet som, vad jag hört, många gör (alltså i full galopp typ) tror jag många hästar kan känna sig otroligt stressade och rädda. Det finns ju ingenstans där de kan komma undan från pressen de får av människan och då ser de som det enda sättet att försvara sig är att gå till attack, eller lita på människan.

Jag har själv jobbat ungefär på samma sätt fast då i en fyrkant, men jag föredrar att man börjar starta en kommunikation och lyssnar på hästen när man jobbar så. Alltså driver den lite försiktigt framåt, och släpper trycket (drivningen) så fort hästen reagerar som man önskat. Och sen kan man ju byta varv, växla tempo och minska och öka volten osv.

Men jag tror som sagt att det kan vara därför hästen reagerade som den gjorde. Eller att den helt enkelt hade högre rang än människan. Och det skulle jag nog först lösa genom att göra ledövningar och sätta positionerna på plats. Alltså, att man ska kunna placera hästen t ex snett bakom sig när man leder den och sedan kunna styra den åt vilket håll som helst bara genom att svänga själv^^
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

I och med att hästen har börjat nafsa efter godis är det läge att du slutar upp med handmatning omedelbart.

Lek inte med honom i hagen speciellt inte om det finns andra hästar i hagen.

Tyvärr är det inte så sällsynt att folk blir skadade i hagar om de går ut i den och börjar ge hästarna godis...

Jag tror hästen är helt normal. Jag tror också du kan ha jättekul med denna häst om du slutar handmata den och inte leker med den i hagen när andra hästar är med...
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

såg att han börjat gå iväg i hagen också...lägg alltid ngt gott i krubban när du ska ta in honom. Låt honom alltid gå in i boxen och ta godiset först.

Ta in honom ibland bara för att han ska få äta godis i krubban och sedan gå ut. Såg att du börjat träna honom mer nu, lägg in någon vilodag för honom då han bara får komma in, ära i krubban och ut igen.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

han har väl läst av dig under de här 2 veckorna och sett små signaler som talar om för honom att det lika gärna kan vara han som bestämmer : )

skämt åsido: hästar läser en ju väldigt subtilt och tydligt. det är knappast så att det bara var hag incidenten som på en gång fick honom att göra det han gjorde. Han har bedömt dig sen dessa veckor tillbaka och nu kom det fram på ytan när han blev tillsagd av dig.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Svar till alla*

Jag är en sån person som nästan tycker mer om att jobba från marken än i ridningen.
Därför jobbar jag mycket från marken.
Fråna början gick han som en hund framför i grimskaftet, men eftersom jag tycker sådant är oacceptabelt visade jag med bestämdhet att han ska gå bakom, dessutom stanna och backa när jag gör det. Idag? No problemas! Nu behöver jag inte ens röra honom för att han ska backa (oftast);) utan visa med hand och kropp vad som gäller. Han är otroligt lättlärd.
Då jag ska ge dom mat kommer han lite väl nära tycker jag, då har jag visat tecken att här står jag och gillar inte denna ypperlig närgång. Det lyssnar han också på.

Jag har hästarna på lösdrift. De går sällan in i lösdriften, Mille som hästen heter blev lite orolig och stirrig då jag hade han där inne själv med mig ( de ställe där han ryktas och sadlas ) Men jag band fast honom i ett hörn och smekte han på manken, pysslade med manen, flyttade baken- var inte vid huvudet eftersom detta kan leda till lite stress och buffande, därför höll jag till där bak. Jag tränade med att han skulle ha benen nere på marken då jag klämde och kände- han tror nämligen man ska kratsa hovarna. Borstade och donade.
Till slut var han lugn, då lät jag han få gå ut ur lösdriften.
Nästan dag stod han så lugnt, han nästan sov så mulen nuddade backen, jag var helt paff- att han redan lärt sig att här inne är vi lugn.

Tränar med pressening över honom som han inte är ett dugg rädd för. Att flytta honom från marken, tar promenader eller bara tar en stund för att lära känna honom och visa vem jag är.
Jag har sysslat en hel del med kommunication och markträning, hade en problemhäst förut, ett arabsto som hade i sitt tidigare liv blivit vanvårdad och hade dessutom sadeltvång. Henne fick jag till riktigt bra.
Har även sysslat med join up (mony roberts) en hel del, funkade urbra på araben, men jag kännde från början att det behöver jag inte utsätta denna pålitliga vän med, och dessutom känns det inte som att jag riktigt vill göra det nu heller. Jag tror det där med drivningen från marken gör han sur.

Har minnet att en dag då vi busade med hästarna, stog jag i en position (framför mille) och sänkte dock min kroppsttällning och drev, då visade han tecken på ogillande ochinte riktigt attackerade men visade tydligt några steg framåt, bort! Då föste jag själv bort han.

Men nu när han kom i full galopp, så ut som en riktigt drake, kom min reflex att flytta sig undan. Ibland stog jag kvar och visade tecken på att här står jag, ur din väg! Men eftersom han är ny och jag inte riktigt känner hästen blev då så att jag ändå vek mig vissa gånger.

Det jag vill säga är att jag håller på mycket med kommunikation, är väldigt intresserad, är inget proffs såklart! Men jag kan inte känna att jag tidigare givit underlägsen signal eftersom jag varit både lugn men bestämd med vad han gör. Har oftast haft lätt att förstå hästens signaler och veta vilka jag ska ge- inte alla offcorse, men utan att tänka på det kanske jag givit signaler som får mig underlägsen.

Skulle gärna kunna ta kontakt med en som är väldigt duktig i med hästhantering eftersom jag själv vill utveckla mig och få hjälp med denna anfallande häst som i själva verket är en av de mest goa och gladaste jag någonsin träffat!

Ni menar på att jag ska fösa bort honom? Även om skrället kommer i full galopp med sina huggtänder:devil:? Hoppas han är snäll idag, det känns lite tråkigt att han inte vill ha mig där =/
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

han har väl läst av dig under de här 2 veckorna och sett små signaler som talar om för honom att det lika gärna kan vara han som bestämmer : )

skämt åsido: hästar läser en ju väldigt subtilt och tydligt. det är knappast så att det bara var hag incidenten som på en gång fick honom att göra det han gjorde. Han har bedömt dig sen dessa veckor tillbaka och nu kom det fram på ytan när han blev tillsagd av dig.

Fått för mig att du är rätt så inne och duktig när det gäller hästhantering över lag?!
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Säger som ridtravare i den här tråden.

Hålla på och handmata en häst i hagen med andra lösa omkring är att be om bråk.

Antingen kommer de mangla ner dig elelr varnadra för att komma åt godbitarna.

Ska du jobba med hästen lös (inte för att jag fattar vitsen) så se till att inga andra lösa hästar är i samma område.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Säger som ridtravare i den här tråden.

Hålla på och handmata en häst i hagen med andra lösa omkring är att be om bråk.

Antingen kommer de mangla ner dig elelr varnadra för att komma åt godbitarna.

Ska du jobba med hästen lös (inte för att jag fattar vitsen) så se till att inga andra lösa hästar är i samma område.

Jag jobbar sällan hästen lös, denna gång var första gången. Eftersom den andra hästen är svårfångad och aldrig vill komma i närheten så lät jag han få vara i hagen.
Eftersom jag tränade bugning och de ända grimskaft jag har (Nh-skaft) var för långt och trodde häst skulle sno in sig, tog jag lös han och övade vilket gick utmärkt. När jag sedan var klar, stod där och pratade med min kompis som nyss kommit började Mille tigga mer och den andra hästen faktiskt kom fram han med, utlöstes allt.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Det är ju det jag säger.

Hamna inte mellan två lösa hästar
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Det är ju det jag säger.

Hamna inte mellan två lösa hästar

När man har mat i näven menar du? För självklart kommer jag vara i hagen med dessa två hästar som jag ska tillbringa den mesta av min tid med.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Ranta runt i hage med lösa hästar är ALLTID en säkerhets risk.

Får man fråga vad du ska göra i hagen såvida du inte fodrar/vattnar, kollar staket eller hämtar häst?
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Som nevnt, kutt ut håndforing hvis du driver med det! Dette gir så mye trøbbel at jeg fatter ikke hvorfor folk driver med det... En nafsende hest har jo allerede ved en slik handling vist at han ikke respekterer deg, han er jo av den oppfatning at han lovlig kan ta fra deg maten din om du så har den festet på kroppen.

Årsaken til angrepet er jo klart, hesten anser deg som lavere i rang og har en åpenbar rett til å sett deg på plass/ jage deg og ta maten din. Selv om du har gjort ditt beste ved ditt beteende har tydeligvis ikke imponert hesten noe større, og det er jo det som er avgjørende! Problemet kommer først på spissen når den blir bedt om å gjøre ting den slett ikke har lyst til.

Det synes som om du unnviker en god del situasjoner der du kan komme opp i trøbbel, du er spesielt forsiktig i situasjoner som kan stresse hesten etc fordi den er ny. Det tyder jo på en erkjennelse av at du ikke har særlig god følelse av å være over hesten i rang, snarere motsatt. Det her er ingenting annet enn et grunnleggende lederskaps/ dominansproblem som du må jobbe med.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Som nevnt, kutt ut håndforing hvis du driver med det! Dette gir så mye trøbbel at jeg fatter ikke hvorfor folk driver med det... En nafsende hest har jo allerede ved en slik handling vist at han ikke respekterer deg, han er jo av den oppfatning at han lovlig kan ta fra deg maten din om du så har den festet på kroppen.

Årsaken til angrepet er jo klart, hesten anser deg som lavere i rang og har en åpenbar rett til å sett deg på plass/ jage deg og ta maten din. Selv om du har gjort ditt beste ved ditt beteende har tydeligvis ikke imponert hesten noe større, og det er jo det som er avgjørende! Problemet kommer først på spissen når den blir bedt om å gjøre ting den slett ikke har lyst til.

Det synes som om du unnviker en god del situasjoner der du kan komme opp i trøbbel, du er spesielt forsiktig i situasjoner som kan stresse hesten etc fordi den er ny. Det tyder jo på en erkjennelse av at du ikke har særlig god følelse av å være over hesten i rang, snarere motsatt. Det her er ingenting annet enn et grunnleggende lederskaps/ dominansproblem som du må jobbe med.

Ho nu ska jag bara förstå allt du skrev ;)
Du har nog rätt när det gäller maten. Jag kanske inte bör ge ur handen, det låter lite logiskt i det du skrev. Det är en vanesak man gjort ända sen småbarnsflicka. Men hur gör jag då i det jag tycker är så roligt- trickträning. Måste ju belöna han på något sett och lättast att " locka" han är just godis.
Det är inte ofta jag givit han mat ur handen- utan mer familjerna runt om. Men en gång kanske avgör allt.
När jag fodrar hästen, ger kraftfoder i hink- då matar jag väl hästen också?
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Ranta runt i hage med lösa hästar är ALLTID en säkerhets risk.

Får man fråga vad du ska göra i hagen såvida du inte fodrar/vattnar, kollar staket eller hämtar häst?

Ja det är väl alltifrån att rätta till täcke till att bara hälsa på dom. Jag tycker att man ska kunna gå i en hage utan att bli attackerad eller starta bråk, vad är man då för en ledare om man inte kan gå i hagen hos hästarna sina? Jag kunde bara sitta där och inspektera deras språk gänte varandra, hur de kommunicerar och beter sig, väldigt intressant.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Nu ahde du ju just problem med att vara ledare över hästarna. Annars hade de inte jagat dig ur hagen.

Iakta dem kan du bäst göra utanför staketet annars interagerar du med flocken och får inte se dem naturligt ändå.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 360
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp