Bukefalos 28 år!

Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Nu ahde du ju just problem med att vara ledare över hästarna. Annars hade de inte jagat dig ur hagen.

Iakta dem kan du bäst göra utanför staketet annars interagerar du med flocken och får inte se dem naturligt ändå.

Nu var det så att båda hästarna inte jagade mig. Utan bara den häst som jag aktiverar. Den andra hästen kunde ha gått sin väg medan Mille stod kvar på sin plats. Själv kunde jag stå 50 m ifrån han om inte mer och hans ilska bröt ut.
Jag må väl kunna ta på han täcket exempel? Igår fick han ju gå utan flera timmar innan jag senare på kvällen osäkert fick ta på han det.

Vad hade du själv gjort i en sådan här situation?
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Talar jag om det så lär jag väl bli mördad....

skit samma.

En häst som flugit på mig hade jag gett en ORDENTLIG känga, med vad tillhygga som råkade finnas i mina händer. Grimskaft, sten, sopkvast elelr vad som helst.

Sedan hade jag nog "roat" mig med att jaga denna häst ifrån mig och den ska flytta sig FRÅN mig i en halvtimme elelr så till poletten trillat ner. Nu menar jag verkligen jaga. Den ska mer eller mindre fly från mig.

Men man funkar ju olika. Jag viker mig aldrig en tum för hästar som försöker ta över, men då ska man okcså känna sig säker. Försöker man, men ändå känner sig osäker kan det ha motsatt effekt.

anledningen är att JAG är högsta hönset. Ingen annan:p i närheten av mina hästar.
En häst ska alltid respektera en människa.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Det låter som du går fram för snabbt. Du hade bara haft honom i två veckor (?) och håller redan på med klickerträning och miljöträning? Det märks att du är ambitiös. Men ta det lite lugnt är mitt råd. Låt pållen vara ifred i hagen och träna någon annanstans. Denna "testperiod" - går över snart.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Det lät ju på din beskrivning som att han litar på dig, tycker att du är en trygg varelse och är glad och positiv till ditt sällskap :)

Men kan det ha varit så att han blev rädd om du gjorde en häftig rörelse för att få honom att sluta nafsa. Han kanske inte förstod varför du gjorde så och blev rädd för dig? Ta det försiktigt och försök att hela tiden be honom öka avståndet till dig lugnt men bestämt, om han blir för närgången. Sen kanske du ska försöka bygga upp en större respekt för din privata zon. Alltså att han inte får komma närre dig än ca 2 meter om du inte bjuder in honom. Förstår du ungefär vad jag menar? ^^ Hoppas det löser sig, för det verkar vara en väldigt trevlig häst du har :)
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

äh. det där med att man får buffliga och nafsiga hästar om man matar ur handen är rent skitsnack!

det får man endast om hästarna redan från början inte har någon respekt för en. jag ger alla mina hästar godis från handen flera ggr om dagen och dom är varken buffliga, bitiga eller på annat sätt hotfulla. utan dom ser förhoppningsfullt och snällt på mig i hopp om att få nåt gott och har mkt stor respekt för mig trots att jag aldrig användt nån stark form för avstraffning eller "lekt" nh. bara jag höjer rösten eller stampar i marken så blir dom rädda för mig och slutar med det olagliga..

tibra;
eftersom du lät honom jaga dig så har du ju redan gjort nåt väldigt dumt, och du är tydligen rädd för honom. sluta träna i hagen med andra hästar! särskilt om det finns mat med i bildet... håll dig till situationer där du verkligen har kontroll. försöker han sig på detta flera gångar bör du driva honom mkt kraftigare bort! och ha gärna med dig ett spö så du kan hålla honom på avstånd - inte för att slå men för att hästben har längre räckvidd än människoarm..... men biter han dig så har du lov att "bita" tillbaks!!

han testar och du var för mesig så han blev osäker och tyckte att han skulle bestämma.... du måste vara tydlig, rättvis och mkt konsekvent. och sätt dig inte i en liknande situation en gång till, det är bara dumt.. finns andra sätt att träna och bygga upp förtroende och respekt på.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

där jag har min häst så är det en unghäst på 3 år som har börjat att attakera mig o min häst när vi ska gå ut från hagen
hästen kan stå på andra sidan men när hon ser att vi är på väg ut så kommer hon i full kareta o vänder baken till o sparkar mot min häst o gör så flera ggr vad ska man göra för att inte göra så det har hänt nu någon gång men inte alltid
Kan då säga att min häst är den älsta i hagen o bestämmer över de andra...
Äg sa att hon har gjort så med en liten ponny me men bara någon gång sen sluta hon......
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Talar jag om det så lär jag väl bli mördad....

skit samma.

En häst som flugit på mig hade jag gett en ORDENTLIG känga, med vad tillhygga som råkade finnas i mina händer. Grimskaft, sten, sopkvast elelr vad som helst.

Sedan hade jag nog "roat" mig med att jaga denna häst ifrån mig och den ska flytta sig FRÅN mig i en halvtimme elelr så till poletten trillat ner. Nu menar jag verkligen jaga. Den ska mer eller mindre fly från mig.

Men man funkar ju olika. Jag viker mig aldrig en tum för hästar som försöker ta över, men då ska man okcså känna sig säker. Försöker man, men ändå känner sig osäker kan det ha motsatt effekt.

anledningen är att JAG är högsta hönset. Ingen annan:p i närheten av mina hästar.
En häst ska alltid respektera en människa.

För en gångs skull är jag villig att hålla med dej. Jag skulle aldrig slå/skrämma/jaga/kasta nått emot mina hästar men om dom skulle ANFALLA/ATTACKERA mej. Då :devil:. Och det är väl inget fel med det? Dom får ju bara smaka på samma sak som dom gav (eller iaf tänkte ge)mej.
men då är det också viktigt att man kan "läsa häst" och ge det vid exakt rätt tillfälle och på rätt sätt.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Ho nu ska jag bara förstå allt du skrev ;)
Du har nog rätt när det gäller maten. Jag kanske inte bör ge ur handen, det låter lite logiskt i det du skrev. Det är en vanesak man gjort ända sen småbarnsflicka. Men hur gör jag då i det jag tycker är så roligt- trickträning. Måste ju belöna han på något sett och lättast att " locka" han är just godis.
Det är inte ofta jag givit han mat ur handen- utan mer familjerna runt om. Men en gång kanske avgör allt.
När jag fodrar hästen, ger kraftfoder i hink- då matar jag väl hästen också?

De letteste situasjonene å få "tatt" lederskapet på er i matsituasjon og ved å be hesten om å flytte på seg. Opp igjennom årene ser jeg at det er noe folk har problemer med fordi vi skal være så innmari snille bestandig!

Jeg har kjøpt et par sånne attackerende hester, for de får en ganske billig... I tillegg har jeg måtte håndtert en del andre siden jeg har jobbet i stall - der kan en jo finne de utroligste unoter. Slike hester er j.. lite moro å jobbe med, for de kan gå til angrep og ikke bare true, men på samme tid er det ofte rask fremgang.

Når det gjelder foring så sørger jeg alltid for at maten er i innhengingen eller krybben, og at jeg ikke "gir" maten til hesten - den finner den selv. Dette er vanskeligere på løsdrift. Sist gang jeg jobbet en slik hest bestemte jeg en spesifikk plass (ved en stolpe)hvor hesten fikk stå når jeg satte frem maten, hver gang den kom frem jaget jeg den tilbake (ca 15- 20 meter unna). Slik demonstrerte jeg at maten var min. Først når jeg gikk ut av innhegningen fikk den gå mot maten. Den fikk altså ikke spise så lenge jeg var i nærheten, noe som gir et klart tegn på lederskapet, i tillegg til at den blir bedt om å flytte seg.

Dette er ikke noe jeg gjør med alle hester, men de som er "pushy" i foringssammenheng eller jeg trenger å sette på plass lederskapet - det er jo ikke noe annet enn hestene selv gjør. Det er en stor forskjell om du lar hesten komme tett på deg, eller om du går tett på hesten! Det er her nøkkelen ligger!

Selv har jeg lært opp mine naboer til å nyte hestene mine på avstand, eller nøye seg med å klappe. Jeg orker ikke "pushy" hester på noen måte. De skal se på meg som en hyggelig å bekvem leder, ikke en tobeint godisautomat som de skal forfølge (det er litt slitsomt med en flokk på 10-20 stk og da er det ihvertfall duket for trøbbel).

Jeg har dessuten til gode å se hester som er "nafsiga" uten å ha vært håndforede..... Vil veldig gjerne vite hva som da er årsaken til oppførselen
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

När jag fodrar hästen, ger kraftfoder i hink- då matar jag väl hästen också?[/QUOTE]

När jag ger våra hästar mat i boxen eller ute så ser jag det som en självklarhet att dom inte får börja äta innan jag har gått undan från krubban eller hö platsen,står jag inne i boxen och ska borsta eller liknande så börjar inte hästarna äta förrens jag har sagt varsågod.Anser att det är vanligt häst vett när det kommer till mat vill inte ha buffliga mat maskiner som kliver över människor bara för att de inte ser en som en rättvis och tydlig ledare.När man dessutom som jag har med sig sin dotter + eventuella kompisar till henne så funkar det inte med hästar som inte vet hur man ska uppföra sig runt människor det är ju stora djur det handlar om och jag vill defenitivt inte ha på mitt samvete att några barn blir skadade bara för att hästarna inte vet var gränsen går för ok uppförande
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

kl*

Tack så mycket för alla svar. Intressant att läsa faktiskt, Ni har dessutom gett mig lite jävlar anamma!
Det var ett år sedan jag red, ett år sedan jag sysslade med hästar och det känns som om jag fallit i en slags dvala. Men nu är det lite mer stake i mig och jag håller ju mer eller mindre med inläggen!

Ringde min erfarna kompis. Hon berättade att jag skulle ställa mig i hagen, gör något. Kanske fippla med hö eller något i hagen. Utan att titta eller röra vid Mille. Ignorera han totalt, skulle vi vara nära var det han som fick komma. Skulle det vara så att han gick till attack igen skulle jag bara stå där, med stort bröst och inte visa sig vek. Bra stå, inte göra häftiga gester eller så- för han skulle ändå aldrig springa över mig.
Litar fullt på denna vän eftersom hon är väldigt erfaren och gjort det mesta med hästar i sitt liv.
Skulle han snällt komma fram skulle jag ändå ignorera honom, sedan gå därifrån.
Nästa gång jag skulle dit, kanske på kvällen, då kunde jag göra som vanligt igen, klappa, borsta och prata.
Hon sa även att så fort vi skapat en bra grund i ledarskap kunde jag börja med trickträning. Eftersom jag inte såg några större problem från början med ledarskapet så började jag givet att exprimentera och aktivera honom en massa olika saker.

Vi for ner med traktorn i hagen med en höbal. Mille den dummern sprang till traktorn och ställde sig framför haha:p
Men jag gjorde som min vän sa, grejade där med balen med hästen bredvid som stillade sin hunger med hö. Han verkade inte direkt sur idag men jag rörde honom inte ändå. Det var som om han undvek mig liten dessutom. Han som så ofta kommer för att prata nosade inte ens på mig. O andra sidan hade hö.et varit slut bra många timmar innan de fick nytt, det var nog mer intressantare än mig. Men även om jag gick i hans närhet så flyttade han sig undan från mig.
När allt var klart, gick jag bara upp till huset igen. Har inte varit ner en gång till, blir väl ikväll då de får mat.
Maten får de separerat från varandra, som tur är;)
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Jag ser ju att du verkar ha en bra lösning på g. Tänkte bara säga att det går att trickträna utan godbitar, har själv vart en sådan som har gett (mest för att andra tyckte jag skulle ge det). Men min häst blir faktiskt stressad, jag vet inte riktigt vad som triggar honom men det syntes.
Vi lär ju våra hästar en massa saker, lyfta hovarna, tränsas, sadlas osv utan godis, utan problem oftast, så det går ju. Kanske tar lite längre tid innan man märker resultaten, men jag tycker däremot att det blir lättare befäst. Tänk däremot på att aldig ge godis bara sådär, då får man en naffsig häst, man kan ge godis om man är tillräklig konsekvent och ger det vid rätt tillfälle. Skippa det hellre om du märker att du nån gång är lite sen i reaktionerna.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

kl*

Denna träning med maten. Att jaga bort honom så fort han tänker äta. Är de smart av mig att göra nu?
Hur hade ni börjat?
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Hoppar in i tråden

Att jaga bort honom från maten eller inte beror ju på hur han uppför sig vid mattillfället. Står han på behörigt avstånd och väntar på ett varsågod eller dyl. så känns det ju ganska meningslöst. Är han däremot närgången och otrevlig så ser jag det som mer eller mindre självklart att man shasar iväg han.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Hoppar in i tråden

Att jaga bort honom från maten eller inte beror ju på hur han uppför sig vid mattillfället. Står han på behörigt avstånd och väntar på ett varsågod eller dyl. så känns det ju ganska meningslöst. Är han däremot närgången och otrevlig så ser jag det som mer eller mindre självklart att man shasar iväg han.

Otrevlig är han inte, än så länge;) Men närgången ja. Fast det räcker med att jag gör nån handgest så flyttar han på sig.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

jo jag har också fått den uppfattningen. När jag började jobba mer med hästen från marken var det så jag började men tyckte inte det gav så mycket tillit, fastnade sedan för chris irwing (eller vad han heter) k.f hempfling m.fl, sedan är det ju även så att den egna "känslan" är viktig.
Men jag tror du har rätt om ponnyn, han blev helt enkelt stressad och visste inte hur han skulle lösa situationen för annars är han väldigt snäll och pålitlig. :)
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

jo jag har också fått den uppfattningen. När jag började jobba mer med hästen från marken var det så jag började men tyckte inte det gav så mycket tillit, fastnade sedan för chris irwing (eller vad han heter) k.f hempfling m.fl, sedan är det ju även så att den egna "känslan" är viktig.
Men jag tror du har rätt om ponnyn, han blev helt enkelt stressad och visste inte hur han skulle lösa situationen för annars är han väldigt snäll och pålitlig. :)

Om det är min häst du pratar om- så tycker jag ändå inte att han borde reagerat så. För någon häfigt gest vet jag att jag inte gjorde. Jag mer vek bort hans mule. Sedan stod vi ju där och så fick han sitt utbrott. Men idag har det inte varit några problem alls:) Lika snäll o trevlig som vanligt. Flyttar sig från mig o hela köret. Hmm...
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

som Baremeg säger - att du anser dig jobba mkt från backen osv är ju inte per automatik evivalent med att hästen för den skull ser dig som en ledare. Han har läst av dig under veckorna som varit och som Baremeg säger, plockat upp på att han är starkare mentalt och signalt än du.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Du verkar göra en höna av en fjäder.
Motionera den o träna på saker som du har nytta av:idea:- bugning- till vilken nytta:confused:


Ta ut den från hagen när du tränar.
hästen är väl van att tränas o har nu fått överskottsenergi.
du skriver att den är lättlärd- den är väl intelligent o lär sig snabbt hur den ska göra för att ta över.:devil:
Rid eller kör den först- sen kan du träna en kort stund på social kompetens.
 
Sv: Hjälp!! Min häst attackerade mig idag :(

Kallblod är INTE lätta att ta ledarskapet över!

Jag skulle råda dig att investera i ett par lektioner i detta.
Dels kan du ju ringa R W i sundsvall (får man skriva ut namn?) eller så finns ju Annalena som har 4Hgården i stöde, det är ju lite närmare dig?

Du behöver HJÄLP med att få till det där.

Dessutom tycker jag inte att man ska hålla på och träna saker och ge godis i hagen.
Vill man trickträna och belöna med godis ska det vara tydligt för hästen att nu är det träning som gäller. Då kan man ha en speciell godispåse på magen, vara på en ridbana eller liknande osv.
I hagen ska man såklart kunna vara med sina hästar, men det är på deras fritid, och där tycker jag inte att man tränar dem.
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 211
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 988
Senast: Stereo
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 360
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 463
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp