Bukefalos 28 år!

Hjälp! Min häst törs inte gå i hagen!!

Kim_N

Trådstartare
Jag vet inte vad jag ska göra med min lilla 2-åring. Han har blivit rädd för andra hästar.

Det började med att han har gått på sommarbete med en ett år äldre valack. Denna valack var mkt dominant och "körde" en hel del med honom. Jag tyckte inte att det varkade vara speciellt allvarligt, och kanske till o och med lite nyttigt då han varit lite kaxig och inte riktigt fattat när det varit läge att backa tillbaka med tidigare hagkompisar.

På betet var det hela tiden relativt lugnt, inte speciellt mkt spring eller liknande.

I veckan tog jag tillbaka honom till anläggningen där jag har min andra häst pga olika omständighter. Han skulle där få gå med en tidigare hagkompis, samt 2 andra, hittills väldigt okomplicerade valacker på 4 och 6 år. Det funkade jättebra med den gamla hagkompisen samt 4 åringen, men 6 åringen visade lite "jagande" tendenser vid ihopsläppet. Detta avtog emellertid och vi trodde att det var lugnt.

de gick ihop i ca 2 dagar, då helt plötsligt han blir inträgnd i ett hörn (förmodligen av 6 åringen) och river ner staketet och flyr in till sto hagen, där han får ett inte allt för trevligt välkommnande.

Han flyr då ut ur även denna hage och springer till stallet, där tyvärr det inte var öppet så att han kom in. Han får då syn på grannens hästar som finns bredvid parkeringen. han hoppar då ner i ett brant dike och in i deras hage och river med sig 3 stolp. När han står med snören om bena så får han storstryk av ett sto i denna hage.

Det tog stallägarna som var på plats ca 45 min att få tag i min häst och fånga in de andra.

Han fick då stå inne några timmar och lugna ner sig. Jag provade sedan att släppa ut honom och hans vanliga kompis i en av vinterhagarna bredvid betet. Han höll sig lugn i början, men höll sig vid grinden. När sedan hans kompis kom springande mot honom greps han av panik igen och sprang genom stänglset ytterligare en gång.

När han fått lugna ner sig i 10 min så gick vi in till hagkompisen och så fick de nosa på varandra medan vi höll dem fast. Vi provade sedan att släppa endast min 2 åring i hopp om att han skulle hålla sig kring Wille och förstå att han inte var farlig.. Men han sprang fram och tillbaka och taxerade mot staketet, dock försökte han inte hoppa.

Imorgon ska jag försöka släppa honom och hans bästis i ridhuset för att se om han lär sig att han intte är farlig om han bara ger det en chans och inte kan smita iväg.

Någon som varit med om ngt liknande och kan dela med sig av sina erfarenheter??

Mvh Kim och stackars Edison
 
Sv: Hjälp! Min häst törs inte gå i hagen!!

Vår unghäst blev jagad genom staketet när hon precis kommit till stallet o släpptes ihop med de andra hästarna. Det var verkligen hemskt den första veckan, så fort hon försökte närma sig de andra drev de bort henne, men det lugnade faktiskt ner sig med tiden. Efter två veckor fick hon vara med i flocken hela tiden :)

Hon är också en sån som gärna hoppar över staketet eller springer igenom :eek: ifall hon blir rädd för något, men nu går det bra när hon går i en hage med en jämnårig häst som hon kan busa med och två äldre hästar. Så nu håller hon sig i rätt hage :D
 
Sv: Hjälp! Min häst törs inte gå i hagen!!

Skönt att höra att det inte bara är jag som haft detta problem.

Men jag vet inte hur jag ska göra med att han är så rädd för att överhuvudtaget befinna sig i en hage ensam...

Nu så ska jag kanske vänta tills imorn med att deppa ihop, kanske är bättre efter att han sovit på saken. Men det känns tungt att han varit igenom staketet 3 ggr på en och samma dag.
 
Sv: Hjälp! Min häst törs inte gå i hagen!!

Stackarn! :cry: När jag fick hem min unghäst var en av valackarna riktigt taskiga mot henne. Jag delade av hagen med en hög lina. Så när den elaka valacken var på henne for hon under där. Han som är gamal och vis skulle aldrig testa att gå under en ellina. Kankse inte det bästa sättet att lösa problemet på men det fungerade för mej.
 
Sv: Hjälp! Min häst törs inte gå i hagen!!

En äldre bussig häst skulle inte skada om han fick gå med. Nån som tar hand om honom på ett vettigt sätt, hästkompis menar jag nu. jag hade tur när jag köpte min unghäst som hade en sån snällis hemma som tog hand om henne när hon kom hit.. Mitt råd är, släpp inte ihop honom med nåra elaka slynglar igen.
 
Sv: Hjälp! Min häst törs inte gå i hagen!!

Salasolen, ursäkta, inlägget var till TS.
 
Sv: Hjälp! Min häst törs inte gå i hagen!!

Skönt att höra att det inte bara är jag som haft detta problem.

Men jag vet inte hur jag ska göra med att han är så rädd för att överhuvudtaget befinna sig i en hage ensam...

Nu så ska jag kanske vänta tills imorn med att deppa ihop, kanske är bättre efter att han sovit på saken. Men det känns tungt att han varit igenom staketet 3 ggr på en och samma dag.

Har det gått bättre idag? Ifall hon fortsätter springa igenom staketet, kanske det finns några andra hästar hon kan gå med? Det är så jäkla farligt om de fastnar och man inte är där :eek:
 
Sv: Hjälp! Min häst törs inte gå i hagen!!

det har gått mkt bättre idag:) Är hur lättad som helst.

Vi provade att släppa ihop honom med en annan ranglåg valack som han kommit väldigt bra överens med, men som han enbart gått med på detta betet i ca 2 dagar. Vi började med att släppa dem i ridhuset för att se ifall han skulle försöka fly även från honom. Men de började klia varandra direkt och han var mkt lugn.

Vi släppte dem sedan i en vinterhage som inte angränsar till ngn av de andra hagarna, vilket fungerade mkt bra. Den här valacken kunde tom galoppera mot honom utan att han blev panikslagen. Han var lite spänd, speciellt när andra hästar gick föbi på väg ner till ridhuset som ligger vid hagen, men kopplade av mer och mer under dagen.

Vågar inte släppa ut honom på det betet han gick igen, men det är lika bra då jag nu får ta honom till min morfar tillsammans med den här unghästen samt en ettåring som är mkt snäll där de ska få ha semster en månad till ca innan det är dags för inridning.

Jag hoppas hoppas hoppas att det har lugnat ner sig nu och att han under den här månaden kommer att bygga upp sitt självförtroende. Han kommer även att gå med dessa hästar under hösten och vintern som det ser ut nu, vilket jag tror kommer kännas tryggt för honom.

Tack för era svar!:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 015
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 993
Senast: co-SMAD4
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 749
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 530
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Annonsera mera hundar 2
  • Fästingmedel
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp