Unghäst som inte har respekt för människor

Jag hade nog varit lite bekymrad om en unghäst inte klarar av vila (i fin lösdrift dessutom) utan att börja bete sig. Det tycker jag tyder på att hästen är uppe i stress och inte klarar av att varva ner. Precis som när stressade människor mår dåligt när de försöker vila.
 
Kan du se något samband mellan de gånger som saker inte funkar? Eller när det funkar? Typ om det finns yttre faktorer som påverkar honom.
Nej kan inte se några direkt samband. Ibland är han ”ett monster” om det blåser/regnar men ibland är han en klippa vid de tillfällena. Ibland bråkar han om han inte går först och ibland om han går först. Skulle inte säga det finns några direkta samband. Det enda jag kan säga jag ser någon form av samband på är sommaren. På just sommaren (de månader det finns bete) är han hur snäll som helst och gör i stort sätt inget dumt. Men annars ser jag inga samband.
 
Har han öht fått någon riktig vila att smälta allt han lärt sig eller är det ständigt någon hantering som ska göras?
Nej han har fått vila också. Han jobbade från typ december/januari förra året till juni. Sen släpptes han på bete i 2 månader där inget gjordes, sedan togs träningen upp och nu när han kom till mig igen har han mer eller mindre vilat.
 
Nej han har fått vila också. Han jobbade från typ december/januari förra året till juni. Sen släpptes han på bete i 2 månader där inget gjordes, sedan togs träningen upp och nu när han kom till mig igen har han mer eller mindre vilat.
Det låter som en ganska lång arbetsperiod för en så ung häst tycker jag. Jag tänker mer i veckor än månader med unghästar, och mest av allt är det viktigt att utgå från individen. Nu tror jag förstås inte att det har varit intensivt arbete och ingen vila alls, men om han under så pass många månader inte haft någon längre sammanhängande vila så låter det lite tufft. Det kan vara som MiniLi skriver att han är stressad, kanske för att det har varit väl mycket krav.

Om han är lite hård till sin natur också, så kan det vara en stress att uppleva att (den mänskliga) omgivningen inte är att lita på, utan att han är den starkaste och därmed måste lösa allt själv, med det enda han har att komma med.

Jag tänker fortfarande att mycket kan ordna sig med mindre krav så han får tid att mogna, och att hitta en väg för motion om du upplever att han behöver mer rörelse än han får i lösdriften.

Även om du inte tycker dig se några mönster kring när han gör si eller så, så tror jag ändå att det finns saker som påverkar hans agerande. Det handlar säkert inte om stora saker som väder eller om han går först eller sist, utan jag gissar att det handlar om mer subtila saker, i er kommunikation, i din kommunikation eller i hans. Skarpa och skärpta hästar är blixtsnabba, det gäller att vara med i varje sekund och att själv svara på rätt sätt i rätt sekund. Rätt hästmänniska, någon som verkligen är en hästkännare och inte "bara" är tex. en duktig beridare, kan säkert hjälpa dig med det på plats. Att du reflekterar så fint kring din häst och beskriver era problem så bra gör att jag tror du har alla förutsättningar att lära dig läsa&ta honom med lite guidning!
 
Nej kan inte se några direkt samband. Ibland är han ”ett monster” om det blåser/regnar men ibland är han en klippa vid de tillfällena. Ibland bråkar han om han inte går först och ibland om han går först. Skulle inte säga det finns några direkta samband. Det enda jag kan säga jag ser någon form av samband på är sommaren. På just sommaren (de månader det finns bete) är han hur snäll som helst och gör i stort sätt inget dumt. Men annars ser jag inga samband.
Är det specifikt vid grästillväxt som den är snäll?
Om jag fattat rätt så går den på lösdrift året om så det är ingen skillnad kring utevistelse?
Verkar temperaturen spela roll eller är den lugn hela sommarhalvåret oavsett väder?
Samma hagkompisar året om?
Hur fodras den under vinterhalvåret när den inte lever på gräs?

Jag skulle tro att det finns ett mönster, men ibland är det svårt att begripa..
 
Är det specifikt vid grästillväxt som den är snäll?
Om jag fattat rätt så går den på lösdrift året om så det är ingen skillnad kring utevistelse?
Verkar temperaturen spela roll eller är den lugn hela sommarhalvåret oavsett väder?
Samma hagkompisar året om?
Hur fodras den under vinterhalvåret när den inte lever på gräs?

Jag skulle tro att det finns ett mönster, men ibland är det svårt att begripa..
Jag upplever honom likadan året om, han går i samma flock/hage året om, ibland kan någon häst komma eller gå men annars är det samma året om (bortsätt från tex om hovis ska komma tidigt på morgonen kan han stå inne på box med kompisar eller vid tex skada.
När det inte finns gräs har de fri tillgång på bra och fint hö i en stor fin grusad ligghall (lika så vägen in till ligghallen)
Han kan bli lite extra bråkig om det är kraftig nederbörd eller kraftig storm men annars känns han i stort sätt likadan året om.
Han är snäll att hantera inne i hagen, tex leda, longera osv inne i hagen men såfort han kommer utanför staketet uppstår alltid alla problem, där han börjar bråka.
 
Jag upplever honom likadan året om, han går i samma flock/hage året om, ibland kan någon häst komma eller gå men annars är det samma året om (bortsätt från tex om hovis ska komma tidigt på morgonen kan han stå inne på box med kompisar eller vid tex skada.
När det inte finns gräs har de fri tillgång på bra och fint hö i en stor fin grusad ligghall (lika så vägen in till ligghallen)
Han kan bli lite extra bråkig om det är kraftig nederbörd eller kraftig storm men annars känns han i stort sätt likadan året om.
Han är snäll att hantera inne i hagen, tex leda, longera osv inne i hagen men såfort han kommer utanför staketet uppstår alltid alla problem, där han börjar bråka.
Vad händer om du leder honom fem meter utanför grinden och sen tillbaka igen?
Det kan sen utökas med att lyfta något ben innan han släpps in i hagen igen, gå några meter till, backa nåt steg o.s.v. Då behöver inte "lämna hagen" vara = bråk, och ni båda får öka på självförtroendet i lugn takt. Det ska alltså vara så pass kort sträcka och tid att det inte hinner bli någon konflikt (det ska vara lätt för honom att göra rätt)
 
Jag upplever honom likadan året om, han går i samma flock/hage året om, ibland kan någon häst komma eller gå men annars är det samma året om (bortsätt från tex om hovis ska komma tidigt på morgonen kan han stå inne på box med kompisar eller vid tex skada.
När det inte finns gräs har de fri tillgång på bra och fint hö i en stor fin grusad ligghall (lika så vägen in till ligghallen)
Han kan bli lite extra bråkig om det är kraftig nederbörd eller kraftig storm men annars känns han i stort sätt likadan året om.
Han är snäll att hantera inne i hagen, tex leda, longera osv inne i hagen men såfort han kommer utanför staketet uppstår alltid alla problem, där han börjar bråka.
Tänkte eftersom du skrev förut att han var snäll på sommaren under betestiden?
 
Spontant så låter det som en unghäst som man gått lite för fort fram med och gjort lite för mycket med än vad han klarar av att smälta. Jag hade själv tagit en paus, låtit hästen vila och sedan tagit det lite i taget i hanteringen, utan att skynda. Gör det lätt för honom att göra rätt. Som en del redan sagt så har han fortfarande hela livet framför sig att bli en bra ridhäst, så fokusera på det långsiktiga. Jag tror det kommer reda ut sig med tiden.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
657
Senast: Trassel12
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
3 916
Senast: Lavinia
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 013
Senast: nullo-modo
·
Hästhantering Hej, jag rider in en unghäst i nuläget. Hon är 3år, och väldigt tuff i psyket på både gott och ont. Hon blir sällan rädd för saker men...
Svar
6
· Visningar
1 447
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp