Bukefalos 28 år!

Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Taxilock

Trådstartare
Precis som rubriken lyder så har jag problem med att en hel del av mina kläder luktar unket när de legat en längre tid i garderoben. Vi har relativt nya garderober från Ikea (sattes in för cirka 1 år sedan). Vad kan man göra för att få bort doften? Tvätta kläderna, ja visst men jag upplever att den kommer tillbaka om dom hänger länge i garderoben. Kläderna luktar liksom lite instängt/unket, vilket känns mindre roligt :arghh:

Jag har nu lagt alla mina kläder i tvätten och ska tvätta dom imorgon, tänkte låta dom hänga på tork extra länge så dom liksom får bli lite vädrade också. Har torkat ur garderoben med rengöringsmedel och just nu står det ett doftljus inne i den :o Tänkte låta den stå öppen inatt för att försöka vädra ur.

Så är det någon som har några bra tips bortsett från det jag redan tänkte prova?
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Åh sånt där hatar jag! Och här hos mig luktar dom efter bara typ 2 veckor.
Sjukt jobbigt.

Det finns doftpåsar att köpa som man kan hänga in. Det tycker jag fräschar upp kläderna ordentligt. Men kan du så vädra/ha dörren öppen så mycket du kan + hänga in någon doftpåse så kanske du får bukt på det. Det funkar för mig. Men låter jag kläder hänga längre än 2-3 veckor så får jag tvätta och vädra ur helt.
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Ska införskaffa doftpåsar imorgon och se om det hjälper! Har varit inne på det förr. Drygt att behöva tvätta kläder man inte ens använt ju :crazy:
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Ikea drog tillbaka garderober på grund av lukt, du kanske har ett par sådana?
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Ja ellerhur! drygt och onödigt. Det finns massor med olika doftpåsar som luktar gott. Vissa kan jag tycka luktar som toa-spray, sånt man har efter man bajsat haha.. Dom luktar vidrigt xD
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Prova att ha med lite ättika i nästa tvätt. Det kan vara tvättmaskinen som ger lukten. Du kan även köra ett tomt program med just ättika.
Att dölja en dålig lukt med en annan är så läskigt:wtf:
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Jag tvättar i föreningens gemensamma tvättstuga men jag tror inte att det är maskinerna det beror på för saker som är tvättade i samma maskiner men förvarade någon annanstans luktar inte. Läste även att det vara bra att köra maskinerna på 90 grader då och då och det gör jag ca en gång i veckan när jag tvättar i dessa maskiner.


Lejonelle: Bor i lägenhet men så vitt jag vet finns inga fuktproblem i lägenheten.
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Nej vad hemskt! Visst kan det finnas fuktproblem i lägenheten men då tycker jag att man borde märka det på flera sätt?

KL:
En teori jag har haft är att när min sambo tvättar så brukar han ibland packa ihop i min mening lätt fuktiga kläder i påsarna som vi bär upp tvätten i. Ibland har dom blivit stående någon dag och jag har tänkt att det kanske är då de börjat lukta illa. Men å andra sidan så har jag alltid varit noga på att kläderna ska vara helt torra när jag tvättat och tycker inte det gjort ngn skillnad.
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Jag kan märka av samma problem. Jag tvättar dels lite varmare då nästa gång, 60 istället för 40. Ibland med lite ättikssprit i dessutom. Jag kan vara slarvig med att få det helt torrt innan jag stoppar tillbaka det i garderoben, så jag misstänker att lite fukt finns kvar och skapar lukten, så jag ska jobba på att torka det bättre, tex utomhus. Utöver det har jag också rensat i garderoben idag och slängt tio tröjor och hängt undan ca ett dussin tjockare koftor och tröjor så att det blir rymligare och inte så ihopknökat. Kronan på verket blev en lavendelpåse på en galge! :-)
 
Sv: Hjälp! Mina kläder luktar unket!

Som Hyacinth säger så har vissa IKEAs garderober haft det här eller liknande problem. Så, hade jag varit du hade jag nog tagit kontakt med deras eminenta kundservice och se vad de säger :)
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Zacci
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 565
Senast: Calmiche
·
Hemmet Vi har precis flyttat till en ny lägenhet. Det är en nyproducerad lägenhet (3 år gammal) högst upp i huset. Det är många fönster inkl...
2
Svar
34
· Visningar
4 084
Senast: Lingon
·
Relationer Orkar inte gömma mig bakom ett anonymt nick... Hur säger man till sin sambo att hans klädstil suger utan att låta som en elak kärring...
15 16 17
Svar
334
· Visningar
30 986
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp