Sambons kläder...

Vi pratar sällan kläder och stil. Jag har nog själv gjort lite fel där eftersom jag mest gått och sas knutit näven i fickan och inte sagt så mycket just eftersom jag ändå tycker att till syvende och sist ska alla få ha vilka kläder de vill. Egentligen skulle jag ju checkat av med honom redan första gången hur det ligger till men jag har dragit mig lite för det av någon anledning. Dock är han rätt mycket en "vet inte" människa så jag misstänker att det är det svaret som man kommer få.
Kan inte låta bli att skriva såhär :D

Jag slår nästan vad om att du (ni) är typ 10 år yngre än jag är.

Bekantskapskretsen (eller kanske mest min man och jag) har diskuterat ett roligt fenomen att det vi ser som typiska pensionärskläder nästan alltid bara helt enkelt är de kläder som var mode när pensionären i fråga var typ 15-25.

Här har vi en bild som skulle kunnat vara min morfar år 1990. (det är kanske värst med män)

1597663927077.png
Dvs killen brydde sig när han var 15-25 och följde modet och ville vara fin. Sedan fortsätter han bara att gå i de kläderna och nästan förutsätter att de är fina fortfarande. Utan att egentligen se sig om och notera att alla andra gick vidare.
 
Kan inte låta bli att skriva såhär :D

Jag slår nästan vad om att du (ni) är typ 10 år yngre än jag är.

Bekantskapskretsen (eller kanske mest min man och jag) har diskuterat ett roligt fenomen att det vi ser som typiska pensionärskläder nästan alltid bara helt enkelt är de kläder som var mode när pensionären i fråga var typ 15-25.

Här har vi en bild som skulle kunnat vara min morfar år 1990. (det är kanske värst med män)

Visa bifogad fil 55878
Dvs killen brydde sig när han var 15-25 och följde modet och ville vara fin. Sedan fortsätter han bara att gå i de kläderna och nästan förutsätter att de är fina fortfarande. Utan att egentligen se sig om och notera att alla andra gick vidare.
Jag tänker på vår gamla granne som är 78 när jag ser den bilden :D
 
Så här har vi i så fall din kille på vägen till banken, om han var ung någonstans runt slutet av 90-talet, 00-talet, +- fem år beroende på ort och land.

1597664117789.png

(ok bild från wiki,)

Vilket i så fall betyder att han verkligen brydde sig om mode en gång.

I så fall är lösningen att berätta att på 00-talet var man cool och kanske lite chockerande om man hasade in på banken i kallingarna men numera så ser tonåringarna inte exakt ut så längre. Utan en snabb blick runt kan vara kul om man skulle vilja vara tja cool nu.

(annars gör han ju bara så som morfar och kommer att ha det när han fyller 90 med)

Och jag har i alla fall inte sett jättemånga killar med skärp på sistone så jag tror faktiskt lösningen på den biten är att ha ett par byxor som sitter uppe utan skärp (om det går).

(Min man kör munkjacka, för det... gissa vad. Han vet om att han gör det dock och att han ser gubbig ut i det :rofl:, jag har dock inga problem med munkjackor så... utan kämpar med mig själv och att försöka vänja mig vid höga jeans istället.)
 
Senast ändrad:
Så här har vi i så fall din kille på vägen till banken, om han var ung någonstans runt slutet av 90-talet, 00-talet, +- fem år beroende på ort och land.

Visa bifogad fil 55879

(ok bild från wiki,)

Vilket i så fall betyder att han verkligen brydde sig om mode en gång.

I så fall är lösningen att berätta att på 00-talet var man cool och kanske lite chockerande om man hasade in på banken i kallingarna men numera så ser tonåringarna inte exakt ut så längre. Utan en snabb blick runt kan vara kul om man skulle vilja vara tja cool nu.

(annars gör han ju bara så som morfar och kommer att ha det när han fyller 90 med)

Och jag har i alla fall inte sett jättemånga killar med skärp på sistone så jag tror faktiskt lösningen på den biten är att ha ett par byxor som sitter uppe utan skärp (om det går).
dHXUXmKzYikMod8JZ-zwbhPcK30.jpeg

Jag skulle nog säga att detta är nästan en kopia av min sambo bakifrån.
 
:D
Jippii hade kanske rätt då. Så han brydde sig visst, jättemycket en gång, tiden har bara gått om honom, han frös fast.

Tror inte grejen är att försöka få honom att klä sig som hans pappa gjorde när killen var 17 utan att få honom att klä sig som en 25 åring skulle göra idag. (vilket i realiteten antagligen ger ungefär samma resultat. Typ jeans som sitter uppe utan skärp och en t-shirt som täcker magen.) (tror preppy grejen har passerat? helt ärligt inser jag att jag har noll koll, men han kan ju lätt trava in på vald jeansbutik och be personalen välja jeans åt honom så får han nog ett par som är rätt för nu och jag tror rätt för nu sitter uppe själva utan skärp, eller med skärp, endera. Det är bara att vakta så att han inte ber personalen plocka fram ett par som är väldigt gammeldags.)
 
Senast ändrad:
Sjukt vanligt när jag gick i mellan-högstadiet senare hälften av 00-talet. Bara kalsongerna sitter kvar uppe och är rena/hela så vande jag mig vid att acceptera "stilen". Personligen så kryper det liksom i mig av att tänka på hur obehagligt det skulle vara att ha byxor så :eek:
En av tonåringarna på fritidsgården där jag jobbade hade detta vackra svaj på brallorna (som så många andra) men han envisades också med att ha tung kedja till plånboken...så det blev ett steg, tag i byxorna på högersidan för att dra upp dom, ett steg till, ta tag i byxorna och dra upp dom. Han utvecklade på allvar en jättemärklig gångstil. Jag såg honom regelbundet i tio år och som 25-åring hade han inte längre kedjan kvar men den något snea gången fanns där fortfarande.
Och aningen häng på chinosen som han börjat bära istället för hårdrockskostymen med svarta jeans.
 
Men tror du på allvar att detta skulle kunna hindra era chanser på banken? Som ursprungsexemplet var. Jag skulle inte själv klä mig så men tycker inte det är särskilt extremt. Finns ju gott om folk som fortfarande klär sig sådär även om det är ute sedan länge.
Det är inte jag som trott att det skulle påverka oss på banken vad jag kan minnas i denna tråden, det är det andra som gjort. Däremot kan jag tycka att när man bör se mer proper ut, vilket man enligt mig bör göra när man går på middagar, går till banken tex, så är det väl inte för mycket begärt att man drar upp byxorna? Du kan ju tänka dig var byxorna hamnar när man sätter sig och skruvar sig lite på en stol ifall de sitter såhär långt ned när man står upp.
 
Kan inte låta bli att skriva såhär :D

Jag slår nästan vad om att du (ni) är typ 10 år yngre än jag är.

Bekantskapskretsen (eller kanske mest min man och jag) har diskuterat ett roligt fenomen att det vi ser som typiska pensionärskläder nästan alltid bara helt enkelt är de kläder som var mode när pensionären i fråga var typ 15-25.

Här har vi en bild som skulle kunnat vara min morfar år 1990. (det är kanske värst med män)

Visa bifogad fil 55878
Dvs killen brydde sig när han var 15-25 och följde modet och ville vara fin. Sedan fortsätter han bara att gå i de kläderna och nästan förutsätter att de är fina fortfarande. Utan att egentligen se sig om och notera att alla andra gick vidare.
Jag använder en del kläder och skor min pappa och även faktiskt min farfar haft. Går ofta i boots och de är femtio år gamla i en kvalitet man bara kan drömma om idag, möjligen om man beställer handgjorda från England för trettiotusen kronor paret kanske det går att finna.

Högt liv på jeans är för övrigt mode igen, det gillar jag :)
 
En av tonåringarna på fritidsgården där jag jobbade hade detta vackra svaj på brallorna (som så många andra) men han envisades också med att ha tung kedja till plånboken...så det blev ett steg, tag i byxorna på högersidan för att dra upp dom, ett steg till, ta tag i byxorna och dra upp dom. Han utvecklade på allvar en jättemärklig gångstil. Jag såg honom regelbundet i tio år och som 25-åring hade han inte längre kedjan kvar men den något snea gången fanns där fortfarande.
Och aningen häng på chinosen som han börjat bära istället för hårdrockskostymen med svarta jeans.

När jag pluggade i U-a klev en kille i liknande mundering in i hissen samtidigt som mig. Jag fick anstränga mig att inte skratta, det hela så enormt krångligt ut :rofl:
 
Ibland slås jag av hur optimalt allting måste vara, enligt en del. Nej, det är väl inte optimalt att en skäms över sin partners kläder men nu är livet så ibland och man kanske älskar varandra ändå. Om vi skulle göra slut eller byta vänkrets (som jag ibland hör förslag om här på Buke) så snart något skaver så skulle vi nog bli hemskt ensamma här i livet. Ibland får man helt enkelt acceptera att en känsla eller en situation inte är helt optimal och göra det bästa av hur läget nu ser ut.

Det här med att "förbättra sin partner" bör tämligen ha en väldigt bred skala av olika beteenden. Jag hade blivit rosenrasande om jag hade en partner som konstant kom med förbättringsförslag på hur jag kan bli snyggare, mer vältränad eller mer framgångsrik. Tack och hejdå, liksom. Men det är ju inte samma sak som välkomna smakråd. Jag hade dock inte uppskattat att någon helt sonika tog med mig till en klädaffär för att uppdatera min garderob, men det är ju jag. En annan kanske tycker att det är jättekul. Vi kanske helt enkelt inte ska döma varandras relationer så hårt utan att ha bättre inblick än några forumrader?
 
Ibland slås jag av hur optimalt allting måste vara, enligt en del. Nej, det är väl inte optimalt att en skäms över sin partners kläder men nu är livet så ibland och man kanske älskar varandra ändå. Om vi skulle göra slut eller byta vänkrets (som jag ibland hör förslag om här på Buke) så snart något skaver så skulle vi nog bli hemskt ensamma här i livet. Ibland får man helt enkelt acceptera att en känsla eller en situation inte är helt optimal och göra det bästa av hur läget nu ser ut.

Det här med att "förbättra sin partner" bör tämligen ha en väldigt bred skala av olika beteenden. Jag hade blivit rosenrasande om jag hade en partner som konstant kom med förbättringsförslag på hur jag kan bli snyggare, mer vältränad eller mer framgångsrik. Tack och hejdå, liksom. Men det är ju inte samma sak som välkomna smakråd. Jag hade dock inte uppskattat att någon helt sonika tog med mig till en klädaffär för att uppdatera min garderob, men det är ju jag. En annan kanske tycker att det är jättekul. Vi kanske helt enkelt inte ska döma varandras relationer så hårt utan att ha bättre inblick än några forumrader?

Agree. Väl talat.
 
Det är inte jag som trott att det skulle påverka oss på banken vad jag kan minnas i denna tråden, det är det andra som gjort. Däremot kan jag tycka att när man bör se mer proper ut, vilket man enligt mig bör göra när man går på middagar, går till banken tex, så är det väl inte för mycket begärt att man drar upp byxorna? Du kan ju tänka dig var byxorna hamnar när man sätter sig och skruvar sig lite på en stol ifall de sitter såhär långt ned när man står upp.

Det kan jag hålla med om. Jag tror inte heller det hade påverkat era chanser, bankerna vill ju gärna att deras kunder tar lån och det är kundens ekonomi som styr. Men jag kan också tycka att hel, ren och att inte visa rumpan kan ingå i vissa sammanhang ☺ Helt oavsett vilken stil man har.
 
Nu kommer jag med en ytterligare fråga men den hör lite till så jag kör.

Sonen duschar inte ofta nog, han luktar inte rosor om man säger så. Men han är tonåring och bor ensam och de få gånger vi ses vill jag inte bråka. Han är svår nog att få kontakt med ändå... Vad gör man? (ja vi har försökt prata ett antal gånger)
 
Nu kommer jag med en ytterligare fråga men den hör lite till så jag kör.

Sonen duschar inte ofta nog, han luktar inte rosor om man säger så. Men han är tonåring och bor ensam och de få gånger vi ses vill jag inte bråka. Han är svår nog att få kontakt med ändå... Vad gör man? (ja vi har försökt prata ett antal gånger)

Om ni har försökt prata ett antal gånger så hade jag nog lagt ner det och låtit honom upptäcka nackdelarna i livet med att lukta äckligt själv. Nästa gång kanske det är nån som han är intresserad av som säger det och då lär det bli fart.
 
Jag använder en del kläder och skor min pappa och även faktiskt min farfar haft. Går ofta i boots och de är femtio år gamla i en kvalitet man bara kan drömma om idag, möjligen om man beställer handgjorda från England för trettiotusen kronor paret kanske det går att finna.

Högt liv på jeans är för övrigt mode igen, det gillar jag :)
Mmm det är fint, spanar lite på farmors gamla Burberryrock, men den är lite för 50-tal för mig ändå. Tycker så som mamma var klädd på 70-80 talet (om hon skulle på middag) är världens finaste :D (annars bläckfläckiga jeans)

Typ (fast med låg klack på stövlarna) (bild ryckt från the Sartorialist, så nej så elegant var hon ju garanterat inte, men i mina ögon så :) )
1597674621981.png
 
@Aviello
Om ni har försökt prata ett antal gånger så hade jag nog lagt ner det och låtit honom upptäcka nackdelarna i livet med att lukta äckligt själv. Nästa gång kanske det är nån som han är intresserad av som säger det och då lär det bli fart.
@Aviello
Osäker, en vagt bekant säger att hon gjorde det med dottern till slut och dottern grät och grät när hon insåg uhm grejen. Och så tror jag ändå att tjejer upptäcker det snabbare eftersom väninnorna nog är rakare och mindre accepterande. Tror vissa killar aldrig inser vad som gick fel.
 
Osäker, en kollega säger att hon gjorde det med dottern till slut och dottern grät och grät när hon insåg uhm grejen. Och så tror jag ändå att tjejer upptäcker det snabbare eftersom väninnorna nog är rakare och mindre accepterande. Tror vissa killar aldrig inser vad som gick fel.

Jo visst, men vad tänker du att man ska göra som mamma då om man har en tonårsson som inte lyssnar när det påpekas? Åka hem till honom och tvinga in honom i duschen varannan dag? Någonstans måste man ju lära sig att bli vuxen på egen hand, och att gråta och gråta ännu mer över saker är ibland vägen till att lära sig. Det var nog skitjobbigt för din kollegas dotter, men jag skulle gissa att hon iaf började duscha.
 
Jag använder en del kläder och skor min pappa och även faktiskt min farfar haft. Går ofta i boots och de är femtio år gamla i en kvalitet man bara kan drömma om idag, möjligen om man beställer handgjorda från England för trettiotusen kronor paret kanske det går att finna.

Högt liv på jeans är för övrigt mode igen, det gillar jag :)
Utom att jag har jättesvårt för höga jeans faktiskt (även om de riktigt låga med troskanter inte var så bekväma direkt). Men jag kämpar på.
 

Liknande trådar

  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 604
Senast: Gunnar
·
Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 252
Senast: Sonea
·
Relationer Varning för långt och vimsigt inlägg, måste bara få skriva av mig, kände jag. Jag lever i en relation sedan två och ett halvt år...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 632
Senast: Vallmo
·
Kropp & Själ Hej, Vill börja med att säga att jag vet att det finns folk som har det 1000 gånger värre, folk som inte har jobb, har allvarliga...
2
Svar
24
· Visningar
2 284

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp