Bukefalos 28 år!

HJÄLP?! (paniktråd)

I

iinaz

Hästen har varit lös i stallet i natt och lyckas äta upp de andra hästarnas kraftfoder, det är visserligen inte så jättemycket mat, tror det är 2 liter betfor, 1/2 liter havresamt nån deciliter pellets.

Min häst äter själv 1,4 l kornkross och 2,6 l havrekross om dan.
Så egentligen behöver jag väl inte vara rädd att han skall få nå slags kolik el dylikt?
Men det jäkliga är att han hade fång i somras så jag är lite orolig för den, vet dock ej hur lätt en sån grej kommer tillbaka?
+ att jag vaccinerade igår så jag kan inte anstränga honom idag :confused:

Vad bör jag göra? Ta en promenad med honom eller bara låta honom vara?

//kattis
 
Det är nog ingen större fara. Men ta en promenad du, så han inte blir ståendes still i hagen nu när det är så mycket snö och kallt.
 
Ja jag får göra det, känns inge kul..
Man blir ju så himla lätt orolig för dom små liven :)
 
Min kom lös och käkade ca 6 kg färskt korn och det var inte bra! (Han fick fång) Men det där är ju inte så mycket, så jag tror inte att du behöver oroa dig så länge betforen var blöt... Men inge mer kraftfoder idag!!
 
Min ena pålle var lös för ngn vecka sedan.
Han satte i sig ngt kg pelletterat foder och ngt kg havre.
Det märktes inte på honom, men han fick inget eget kraftfoder dagen efter. För säkerhets skull.

När jag gick RIK0 för "hundra år" sedan, så kom en häst lös och åt upp drygt 20 kg (!!) Krafft.
Det märktes inte på hästen...
 
Ut och gå med din häst.
Fast den är vaccinerad så kan de få motion, så länge de inte anstränger sig och blir svettiga.

Får hästen röra sig så får du igång magen på den.
Vi har med haft hästar som har kommit ut ur boxen, och det var på den tiden då maten stod utan för boxarna (nu har de sin mat inlåst).
Men det är faktiskt ingen som har fått kolik.
 
Min medryttarhäst kom lös i sommras och åt upp en nyöppnad säck med 50 kg :eek: morötter..
men han klarade sig utan men :D
 
Det beror ju helt på hur känslig hästen är! Vissa kan säkert sätta i sig vad som helst, utan att det märks. Men en häst som har haft fång är ju garanterat känslig, annars hade den inte haft fång.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 742
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Jag ska nu flytta till ett nytt stall, där det ingår havre, havrekross, kornkross, betfor, mineraler samt hösilage. Har lite problem att...
Svar
14
· Visningar
1 490
Senast: kolfinnur
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att få upp min häst i vikt.. det är en arabvalack på 9 år som åkte på borrelia i somras. Och tappade enormt...
Svar
4
· Visningar
1 118
Senast: MissMisty
·
J
Foder & Strö sitter och funderar..hur jag ska dela upp pållens mat. just nu får han morgon 1kg kornkross (håller på att byta till musli, men...
Svar
4
· Visningar
790
Senast: Josse58
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Vilken ras passar mig?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp