Bukefalos 28 år!

Hjälp! Ridövningar till min mormor

NinaP

Trådstartare
Jag har precis börjat med mitt projektarbete, att lära min 70-åriga mormor som aldrig suttit på en häst förut att rida:D
Har haft 4 lektioner med henne än så länge, och det går riktigt bra! Hon kan styra och stanna i skritt, och vi börjat lite i trav.

Men jag behöver lite tips på övningar som vi kan göra för att träna detta:
- Hitta takten i lättridningen
- Spänna av i benen så hon inte drar upp dom
-Bli säkrare och tryggare i sadeln

Ni får gärna komma med andra övningar som skulle kunna passa, om ni har några på lut:) Behöver lite inspiration!
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Jag tror att det är nyttigt att få åka häst om du förstår vad jag menar :) Att bara få känna in hur min kropp rör sig när hästen går. Hur rör min kropp sig när hästen svänger, är böjd, går sidvärts, bakåt.
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

-låt henne bara sitta och känna.
-be henne blunda och hitta balansen (svårare än man tror!!!)
-släpp stigbygeln och ta fatt på den igen, utan att titta!
-nå hästens öron & rumpa, stillastående och under rörelse.
-händerna på ryggen, hitta balansen.
-dra knäna utåt, sitta på sittbenen, återigen för balansens skull!
-sitta ner tio steg, stå upp tio steg, för att hitta och lära sig känna igen hästens rörelser.
-släppa stigbyglarna och bara slappna aaaaaaaaaaaaaaaaaav......

kommer nog inte på nått mer nu tror ja. :D
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Häftigt projektarbetet! :laugh: För att hon ska känna sig tryggare i sadeln så kan du göra så att du tar tyglarna ifrån henne och lägga stigbyglarna i kors över manken och leder hästen så att hon får händerna fria och bara kan sitta och koncentrera sig på att slappna av i sadeln. Jag tror att det är viktigt att bara låta henne sitta och göra ingenting så att hon inser att hon inte behöver knipa med benen för att sitta kvar på hästen. Sedan kan du låta henne göra lite lättare balansövningar som hon klarar av fysiskt, t.ex. ha armarna rakt ut i luften, veva dem både framåt och bakåt, vrida överkroppen till höger och vänster, blunda och känna hästens rörelser, andningsövningar m.m.

Lycka till! :bump:
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Vilken cool mormor! Jag tycker du har fått bra tips, så jag vill bara mest slå ett slag för säkerheten. Äldre människor har ju lätt för att bryta sig, så säkerhetstänket är kanske extra viktigt!
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Åh vilket roligt projektarbete! BILDER ÖNSKAS!
Du har redan fått många bra tips...
Hjälp henne att hålla takten i lätt trav genom att tillsammans säga upp-ner-upp-ner eller 1-2-1-2.
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Vad häftigt! Heja mormor! :bow: Rida "snitslad bana" är ju alltid roligt för nybörjare så bygg upp något skoj med koner att rida cirklar runt och bommar att stanna emellan på ridbanan. Roligt att lära sig start och stopp, vänster och höger samtidigt som man är så koncentrerad att man inte hinner vara rädd.
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Jag har precis börjat med mitt projektarbete, att lära min 70-åriga mormor som aldrig suttit på en häst förut att rida:D
Har haft 4 lektioner med henne än så länge, och det går riktigt bra! Hon kan styra och stanna i skritt, och vi börjat lite i trav.

Men jag behöver lite tips på övningar som vi kan göra för att träna detta:
- Hitta takten i lättridningen
- Spänna av i benen så hon inte drar upp dom
-Bli säkrare och tryggare i sadeln

Ni får gärna komma med andra övningar som skulle kunna passa, om ni har några på lut:) Behöver lite inspiration!


UNDERBART.... Vilken härlig mormor du har... Jag blir så glad i själen...:love::love:
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

kl*

Tack för alla tips!
Brukar lägga upp passen så att jag börjar med avslappnande balansövningar utan stigbyglar, så hon kommer ihåg att hon inte kommer ramla av :angel: hon är alltid lite spänd i början.
Sen brukar jag göra olika kontrollövningar, med skritt-halt, och sist brukar jag springa brevid medan hon försöker rida lätt. Bra att få lite inspiration till vilka övningar jag ska göra:)

Idag var det 5:e lektionen, och det går riktigt bra! Har väldigt bra kontroll i skritten, säger åt ponnyn att han minsann ska gå dit hon bestämmer;)
Lyckades rida lätt och hitta takten en hel kortsida också:bump:
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Tog en bild idag, så varsegod;)

10118_149374752569_522512569_2572671_8295436_n.jpg


Hon säger att hon känner sig 30 år yngre när hon sitter på hästen:)
Det är så kul att hon också tycker det är roligt!
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

:love::love::love::bow::bow::love::love:

Åååååh din mormor är VÄRLDENS häftigaste!!

Hälsa henne all lycka till med ridningen, och att hon är ett föredöme för ALLA att det aldrig är för sent att lära sig något nytt eller att ändra på sig!!
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

KL. Du berättar väl att hon fått en fan-club här?!?! Så himla kul! Mitt tips är att köra lite "a-la-western" och styra runt på en bana (koner) med lång tygel och vikthjälper. Det blir aha för många vuxna eftersom man blir "ett med hästen".
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Ååååååh vad hon är söt!!! :love: Heja mormor! :bump: Du kan väl vara så snäll och komma tillbaka till den här tråden en gång i veckan med uppdateringar om mormorslektionerna. :D
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

WOW! Respekt till din mormor ;D Jätte häftigt och originellt!! Lycka till!
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

å beröm till dig och din fina häst, som tar er tid och tålamod till att lära henne. :bow:
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

MEN...vilken underbar bild.... :love::love: Visa henne tråden... och berätta att vi numera ingår i HejjA Stålmormor klubben... Vi gillar... :love::love: Vi hurrar för både Stålmormor och snälla pålle som ser så varsam och klok ut... och till dotterdotter för engagemang och lust... men klart... sådan mormor sådan dotterdotter...:love::love: Jag lovar... Ni får en stjärna i min bok och en tanke ikväll inannan jag somnar....
 
Sv: Hjälp! Ridövningar till min mormor

Vad söt hon är :)

Nu blev jag tvungen att slänga in kort på inte min mormor, men min 63-åriga mamma som är farmor och mormor till 6 ungar då hon red/åkte häst för första gången förra månaden.

Tyvärr bor hon 50 mil bort så det blir så långt mellan lektionerna så hon lär nog glömma :)

29224688.jpg


29224691.jpg
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 216
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 258
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 435
Senast: TinyWiny
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 225

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp