Bukefalos 28 år!

Hjälp!! - stort problem!!!!!!

Grannox

Trådstartare
Idag uppdagades det ett STORT problem i ridningen.
Det var inte jag som satt på, tror inte heller det hade gjort någon skillnad.

Jag red inte idag, pga. mina höfter bråkade så jag knappt kunde gå, men nog om det och till det stora problemet!

IGÅR blev jag ordinerad att skritta ut på Harmonie i några dagar om det var så att det var att hon halkat i leran i hagen eller om hon hade träningsvärk från helgen och blivit oren i bak.

Så hon som hoppar Harmis, skrittade ut med en annan häst och först hade Harmis varit krånglig förbi sommarhagarna( 5 min från stallet) och ställt sig och bråkat.
Gav sig och skötte sig fint TILLS de kom samma väg tillbaka, då stod det en bil med släp vid hagarna och biten hon hade bråkat på var inga problem tillbaka, men då började hon ställa sig och svassa omkring, ner i diket m.m vid bilen.
Tjejjen hoppade av och ledde Harmis förbi - inga problem.
Hoppade upp och red förbi igen, inga problem.

Sen kom en tjej med en hund och Harmonie fick total damp
Ställde sig , kastade sig ner i diket och ställde sig rakt upp och kastade runt.
Vilket då tjejjen inte hade någon chans att sitta kvar och flög, Harmis hoppade omkring och trampade henne på ena benet och på ryggen! ( TACK o lov att hon inte har skor!!) Sen hade Harmonie satt fart mot tjejjen med hunden, som stod stilla och hunden satt ner för att inte skrämma Harmonie.
Harmonie sprang bokstavligt över de nästan om de inte hade flyttat sig.
Sen hade hon tok galopperat in i förbi den andra hästen, in i stallet, ut ur stallet ner mellan hagarna och upp igen tills någon hade fått tag på henne...

VAD KAN MAN GÖRA ÅT DETTA!!???

Igår när jag var ute och red var hon jätte snäll och inga bråk alls..
så vet inte alls vad som flög i henne...

Är det någon som har tips, det som jag verkligen inte gillar är att hon börjat ställa sig så hon nästan slår runt, vilket hon en dag kommer att göra och antagligen bryta nacken om hon inte slutar med detta beteende.

Hon har inte ont någonstans,och kollad hos vet.

Detta är något som hon har börjat med senaste året, aldrig ställt sig o sånt annars utan bara svassat omkring.

Hur kan jag få henne att sluta ställa sig?
Jag vill kunna njuta av härliga ridturer ut i skog o mark UTAN att hon börjar krångla såhär och sätta både sitt och andras liv på spel.
Fortsätter hon såhär - är hon farlig!

ALLA TIPS TAS TACKSAMT EMOT.

Jag vill oxå säga att det GÅR INTE att slita och rycka i henne osv, för då blir hon bara 1000 gånger värre.
 
Sv: Hjälp!! - stort problem!!!!!!

Hur får du ihop det att först skriva att hästen ska skrittas för att den är oren back och sen skriva att hon inte har ont någonstans?
 
Sv: Hjälp!! - stort problem!!!!!!

Hur får du ihop det att först skriva att hästen ska skrittas för att den är oren back och sen skriva att hon inte har ont någonstans?
Pga att hon INTE har ont.
Hon är inte halt i bak utan antagligen har hon sträckt sig.
Hon är kollad av veterinären, av kiropraktorn samt att en massör regelbundet masserar henne.
Hon är helt frisk och kry.
Dessutom var hon oren I TORSDAGS och INTE OREN igår fredag.

Jävligt onödigt att lägga in en sån onödig kommentar
När det är självklart att jag behöver hjälp med det här problemet.
 
Sv: Hjälp!! - stort problem!!!!!!

Vaddå onödig kommentar? Klart att du behöver hjälp men int kan någon hjälpa dig om man får lov att fråga hur det ligger till.

Klarar man inte av att folk ställer frågor ska man inte skriva på öppna forum, just sayin'...
 
Sv: Hjälp!! - stort problem!!!!!!

Är det ett nytt problem eller kan det vara "vårkänslor"? Mina blir alltid lite tokiga nu runt vårkanten. 6-åringen fick för sig att stallet var ett monster igår t.ex.
 
Sv: Hjälp!! - stort problem!!!!!!

Du får reflektera över när det händer, hur ofta, vad hon reagerar på osv. Var det en engångshändelse, brukar ske ofta eller om det bara har varit under en period.
Om hon inte har ont, så kan det vara pälsfällning, brunst, stimulans eller annat som påverkar.

Sedan när det kommer till ridningen så finns det en del du kan göra. Bara för att man rider ut, så släpp inte "ridningen" utan rid aktivt och underhåll hästen med arbete. Om du tänker aktivt och känner av hästen (spänningar, rörelser) så kan du också ligga steget före och avleda hästen från att "plötsligt reagera från ingenting" dvs. redan innan hästen stannar eller hoppar till för något så är du där och hanterar det på lämpligt sätt.

Det är aldrig bra om du också börjar titta på det hästen tittar på, då känner den att du också tycker det är läskigt. Titta upp och förbi det läskiga, så får du också en bättre balans/hållning om det skulle bli stökigt förbi stället. Gör ingen stor sak av det läskiga, ställ hästen ifrån/bort och rid förbi. Försök inte rida rakt på det läskiga utan du kan bestämma att ni ska gå en bit bort från det bara ni går förbi åt det håll du tänkt dig.

Om hästen tvärtstannar och växer fast. Sitt lugnt, stressa inte fram den med skänkeln, vänta på hästen och testa efter en liten stund att ta ett ledande tygeltag och se om den kan börja tänka framåt igen. Hästen bör inte backa eller slänga sig runt, utan stå med nosen åt rätt håll.

Om hästen har tendens att resa sig, så tänk och rid framåt. Ha kort tygel, böj halsen och led in den på en liten volt om den inte går framåt. Den får inte resa sig, är halsen böjd så blir det svårare för den att resa sig. Bäst är om du får den att tänka framåt.

/V
 
Sv: Hjälp!! - stort problem!!!!!!

Men detta var alltså en engångshändelse - hon har inte gjort så före eller efter? Såklart blir man upprörd om de flippar ut - men det kan ju finnas yttre orsaker.

Du skriver att hon börjat ställa sig de senaste åren... Vet du när hon började, var det något särskilt som triggade - ansträngning/rädsla?

Stegring är farligt, jag skulle inte ge mig på att rida en häst som faktiskt ställer sig på riktig. Att de hoppar lite på bak är en annan sak. Generellt; antingen är det smärta, eller så är den felriden. Är den garaterat kollad (inte klämd på en gång av vet.), så är det bristande framåtbjudning som är problemet. Den går uppåt istället för framåt och är olydig.
 
Sv: Hjälp!! - stort problem!!!!!!

Hej, är du här med! ;)

Jag känner ju till er sen förr. Och det här är väl inget som uppkommit nu över en natt upplever jag. Hon är ju en fin liten häst. Men känslig, hög i energi och smart och lättlärd. Så hon har ju lite grann lärt sig hur hon ska "träna sina människor" på ett smartare sätt än de hästar som inte är så smarta och lättlärda. Och man har ju lite fått göra saker lite på hennes noter iaf.

Jag tror nog ni kan behöva ta hjälp av någon som har problembeteende som expertområde. Så man kan lära henne tagga ner på signal och också att människan fattar beslut kring om hon ska fly/bli rädd/bli stressad/etc.
Så hon generellt coolar ner sig lite och inte själv fattar beslut, utan litar på att människan kan fatta bra såna åt henne. Så man slipper kampa om saker och så hon inte flippar ur i energiurladdningar där hon riskerar skada sig eller andra.

Lite så som min Tino fått jobbas förut. Han var ju också så där i energi, blev skraj och blev farlig. Och båda är ju såna som är lätta i ben och front etc om det är ngt. ;)

Du vet hur du kan nå mig om du behöver hjälp. Jag vet inte om jag hinner ut själv nu. Men ngt grejar vi, jag eller herr tränare vi förut pratat om.

Var rädd om dig!
 

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 175
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 325
Senast: WSLPZF
·
  • Artikel
Dagbok Lägger tråden här i dagboksformet då jag bara behöver stöttning, pepp och konstruktiva idéer just nu. Våran unghäst, Kaj, har precis...
2
Svar
31
· Visningar
3 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp