Bukefalos 28 år!

Hjälp vad laga av ren nötfärs?

Tack för alla svar! :love:
Just nu är jag inne på köttfärslimpa, har ju en miljon burkar lingonsylt som jag inte heller vet hur jag ska göra av med. Lyxproblem jag vet men min kost är främst baserad på pasta, ägg och rotfrukter med kött som ett lyxigt tillbehör då och då.
Problemet med att bara dubbla recepten är att det blir så absurda mängder för en person. Jag lagar redan storkok och frysen har inte hur mycket plats som helst. Vet inte ens om min största gryta klarar en köttfärssås på 600g färs om jag använder mitt vanliga recept.
Blir det inte lite torrt med bara nötfärs? Det göttiga med fläsket är ju att det är så fettigt :d
Nej, jag använder bara nötfärs och tycker inte alls det blir torrt. Dela på påsarna och frys in igen om du inte vill laga dubbel sats. Biffar kan du ju göra i ugnen så där sätter inte stekpannan stopp. Jag blandar i allt från finhackad rödbeta, saltgurka och fetaost eller vad jag nu har hemma.
 
Dela upp portionsstorlekar du brukar använda. frys sedan in dessa i tillplattade plastpåsar där luften är utpressad. Då både fryser och tinar de fortare + att de tar mindre palts i frysen
 
Allt är förpackat i platta 600g-förpackningar och ligger i frysen. Hur länge behöver det vara uppe ur frysen för att tina?
 
Allt är förpackat i platta 600g-förpackningar och ligger i frysen. Hur länge behöver det vara uppe ur frysen för att tina?

Du kan såga eller ta dig igenom det frysta med kniv, så får du halvor och kan utan att tina direkt frysa in igen. Se till att sågen/kniven är REN dock.

Tvärr nada aning angående hur lång tid att tina, men är det platt i påse brukar det gå fort, i frigolitfrp tar det lite längre tid. Men jag tar oftast fram kvällen innan så dålig koll på exakt tid.

Jag tror dock inte du får problem med själva få plats. 600 gram är inte särskilt mycket ändå. Jag gjorde köttfärssås på 1,2 kg sist. Fast då var det gränsfall angående stekpannan och jag lyckades skvimpa ut lite på spisen..
 
Hamburgare, köttbullar, tacos, köttfärssås.
Nötfärsen är gott till allt
(Jag köper aldrig blandfärs)
 
Jag brukar heller aldrig använda blandfärs så jag tror du kan göra precis vad du vill med nötfärsen.
En sak jag funderat på att laga länge men inte kommit mig för att göra än är köttfärs/potatisgratäng. Helt enkelt köttfärssås varvat med potatis och in i ugnen. Går ju att göra en enkel tacogratäng också, bara att blanda tacofärs med äggstanning och hälla ner i ett pajskal, kan ju blanda i andra tacotillbehör också tex majs osv till det
 
Alltså jag har aldrig förstått det där att folk tycker det måste vara blandfärs för att göra mat med köttfärs ? :confused:

Jag köper ALDRIG blandfärs och lagar biffar etc som blir suveräna ?

Mao : du kan laga ALLT med nötfärsen !!
Biffar i olika varianter - tex ost - tex bluecheese eller feta eller whatever/soltorkad tomat /basilika /chili... /med gräddsås eller utan . Pastarätter... gratänger . Chiligryta ! :heart osv osv.

Ett ägg i 800 g nötfärs som grund och sen kryddor och fyllning samt då givetvis smör och stekt på rätt sätt i pannan så blir det ju supergott !
En sås att puttra i ytterligare så blir det ytterligare ett snäpp givetvis .

TS : 600 g är väldigt lite . Jag brukar göra kok på 800 g så finns det att frysa in osv - ändå verkligen inget storkok alls :confused:
 
Senast ändrad:
Tack för alla svar! :love:
Just nu är jag inne på köttfärslimpa, har ju en miljon burkar lingonsylt som jag inte heller vet hur jag ska göra av med. Lyxproblem jag vet men min kost är främst baserad på pasta, ägg och rotfrukter med kött som ett lyxigt tillbehör då och då.
Problemet med att bara dubbla recepten är att det blir så absurda mängder för en person. Jag lagar redan storkok och frysen har inte hur mycket plats som helst. Vet inte ens om min största gryta klarar en köttfärssås på 600g färs om jag använder mitt vanliga recept.
Blir det inte lite torrt med bara nötfärs? Det göttiga med fläsket är ju att det är så fettigt :d

Gillar du pasta med tomatsås så är det kanon att ha färdiga små frikadeller i frysen, bara att slänga i pastasåsen och låta värma upp sig! Frikadeller är ju dessutom enkelt att göra stora mängder av.
Annars är ju köttbullar och olika biffar smidigt, särskilt med grönsaker i. Alla färska grönsaker som går att riva fint går ju att ha i biffar (kålrot, morot, broccoli etc) eller inlagda som man hackar fint (rödbetor, kapris, paprika osv).
 

Jag gör inte kålpudding på nötfärs, det ska vara fläskfärs till det eftersom det blir mycket, mycket godare. Köttfärslimpa kan fungera, det beror på smaksättningen - men oftast använder jag fläskfärs till det också.

I övrigt går det fint att använda nötfärs till allt.
Vill du göra köttfärslimpa på nötfärs så går det fint att festa loss med goda örter och kanske lite torkade trattkantareller (eller bär!) i färsen. Kalvfond, rosmarin och timjan gör underverk i köttfärslimpa. :up:
 
Ja, snacka om att förstöra nötfärsen genom att blanda i fläskfärs. Sjukt märkligt varför någon vill göra så.

Till många rätter råder stor konsensus att bästa smak uppnås genom en blandfärs.

Det var något smaktest med kockar på hamburgare jag såg där domen blev att ca 20% fläskfärs och 80% högrevsfärs var perfekt för en hamburgare. För kåldolme/kålpudding måste man ta till trix för att inte nötfärs gör en trist rätt.

Jag säger ändå att det är hyfsat utbytbart för det blir ingen katastrof.
 
Till många rätter råder stor konsensus att bästa smak uppnås genom en blandfärs.

Det var något smaktest med kockar på hamburgare jag såg där domen blev att ca 20% fläskfärs och 80% högrevsfärs var perfekt för en hamburgare. För kåldolme/kålpudding måste man ta till trix för att inte nötfärs gör en trist rätt.

Jag säger ändå att det är hyfsat utbytbart för det blir ingen katastrof.
Måste vara därför MacDonalds har fläskfärs i sina hamburgare.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp