Bukefalos 28 år!

Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

E

emwroba

Vårat sto har magrat av rejält nu på bara 8v.
Hon är ett rejält långlinjerat halvblods sto på 17år 167cm mkh(gammal flyinge stam) som är het i ridningen och har alltid haft bra aptit och som alltid varit fin i kroppen (ej supermusklad mer rund) Tycker fortfarande att hon äter bra det jag ser.

För ca 8v sålde vi min häst som hon tyckte väldigt mycket om och hon blev ensam kvar med våran ponny. Jag tog över henne ifrån min fru då hon tyckte hon var för svår att rida och började träna henne lite mer regelbundet och längre pass. Jag ökade kraftgivan sammtidigt men tyckte att hon smalnade av och för 2v började jag med lusern, sojamjöl och olja med men inget tycks hjälpa utan hon fortsätter att tappa??? (detta för att få upp proteinvärdet i foderstaten)

Denna hästen har alltid gått på fri tillgång på hösilage och här hos oss på hö i ett år och klarat sig bra på det. Jag vet att vårat hö hade väldigt dåligt proteinvärde 7,6MJ 14g smrp men hon har klarat sig bra på det i ett år fram tills nu??

Vi ger henne nu fortfarande fri tillgång på hö ca 1,5kg lusern 1dl sojamjöl 1dl olja 1l betfor och bete ute nu med när det har satt igång att växa. Jag rider ca 4-6d/v mestadels skogspass med inslag av dressyr och lite hoppning men absolut inga tokrundor utan 70%skritt 20%trav 10% galopp, då hon är mycket stark och het häst med massor av egen vilja så jobbar jag mycket försiktigt fram med lydnadsövningar mm.

Vad ska jag göra jag har kollat så hon inte har mask och hon är fortfarande het och pigg i ridningen men börjar se hemsk ut (anorektisk) med håliga flanker och synliga revben..:cry:

Kan det vara depression?
Hur lång tid tar det innan man ser om fodertillskotter värkar?
Ska jag trappa ner på ridningen och låta henne gå och vila i hagen?
Ska jag öka på mer krafft eller skaffa bättre hö? (hon betar hällre än äter hö)

Tacksam för tipps! För vi känner att det är dax att åka till vet om det inte vänder snart.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Bandmask syns inte alltid på träckprov, när blev hon avmaskad mot det senast?

Att hon "klarat" sig på det höt tills nu säger inte så mycket, det kan ta tid innan förändringen blir så tydlig att även den som ser hästen dagligen uppmärksammar det. Otroligt lätt att bli hemmablind. 1 dl soja och 1½ kg lusern är inte i närheten av att täcka upp proteinbehovet och dessutom bygga på det som hon tagit av sig själv under hela vintern.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

öka maten succesivt så hon får kraftfoder 3 ggr / dag c:a 2 kg åt gången. Blötlägg om lucernet är pellets så hon inte behöver slita på tänderna. Om hon är mager behöver hon även energi och inte bara protein....

Kolla även msk som Madick skrev...
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Ska jag ge 3ggr 2kg lusern /dag? + 1dl soja 3ggr /dag med då? och 3ggr betforen med?

Har hörs att korn är bra att lägga på med om man vill få upp hullet?

Lusernen är strå.

Tänderna kollades i höstas så dom är ok.

Vi avmaskade i höstas och tog en ny analys nu nyligen (kollamasken)som visade att hon inte behövde avmaskas.

Eller ska jag köpa hösilage med bra värden på och lassa på fri tillgång?
Vilket är bäst för henne? Vad hade ni gjort?:confused:
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Ska jag ge 3ggr 2kg lusern /dag? + 1dl soja 3ggr /dag med då? och 3ggr betforen med?

Har hörs att korn är bra att lägga på med om man vill få upp hullet?

Lusernen är strå.

Tänderna kollades i höstas så dom är ok.

Vi avmaskade i höstas och tog en ny analys nu nyligen (kollamasken)som visade att hon inte behövde avmaskas.

Eller ska jag köpa hösilage med bra värden på och lassa på fri tillgång?
Vilket är bäst för henne? Vad hade ni gjort?:confused:
Föredrar hästen bete före hö/ensilage så finns det ju ingen vits att ge hö/ensilage så länge det finns gott om bete. Nej, tillskott av kraftfoder i lämplig mängd är nog enda receptet. Luserntillskott enligt min erfarenhet har tagit ganska lång tid innan det märkts skillnad. Soja, betfor och vetekli t ex. har visat resultat mycket snabbare (alltså på mina hästar, kan inte tala för alla). Korn vet jag många som är nöjda med, men låt det ta några veckor till innan du börjar experimentera med foderbyten igen.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Olja? Funkade snabbt på min!
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Ja hon betar och gräset väger ju hela tiden nu så det blir bara mer och mer + att jag stängslar in en ny hage nu där det är obetat med mer gräs..

Hur mycket lusern och olja + sojamjöl vågar jag ge? Ni ser ju över var jag ger nu...

Har ett rejält underskott av protein om man gör en foderstat på mitt hö.. Men nu när hon betar vet jag inte alls vad jag hamnar på??

Ska jag låta henne stå tills jag ser att hon lägger på sig eller rida som vanligt?

Är det inte märkligt att hon rasat så fort?

Hur fort ser jag resultat?
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Jag kan inget om hästar eller lämplig utfodring av en individ som "rasar" i vikt, MEN...

Om något av mina djur - oavsett art - plötsligt tappar i vikt så är INTE min första tanke att jag skall göda individen!
Den första tanken är att åka till vet och kontrollera så att djuret inte drabbats av någon "åkomma" som tex påverkar näringsupptag, funktionen hos inre organ, en "smygande" infektion eller vad som helst.

Först när jag VET att djuret är friskt hade jag börjat "mixtra" med utfodring, diverse tillägg osv.

/Swat
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Ang soja.. vi har också väldigt dåliga värden i vårat hösilage.. vi har gett den stora som mest 0.5kg soja med långsam invänjning såklart.. hack lusern har jag för mig att 4 kraftskopor blev 1kg.. men det blev för mycket för han att äta så han struntade i att äta det.. inte så matglad kille...=(
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Vi avmaskade i höstas och tog en ny analys nu nyligen (kollamasken)som visade att hon inte behövde avmaskas.

Eller ska jag köpa hösilage med bra värden på och lassa på fri tillgång?
Vilket är bäst för henne? Vad hade ni gjort?:confused:

Bandmasken syns inte alltid på träckprov då den släpper ägg väldigt ojämnt.

Har du möjlighet att köpa annat hösilage så gör det, absolut! Gräset gör också underverk med massor av näring.

Jag skulle:

1. Avmaska mot bandmask
2. Köpa nytt hösilage
3. Låta henne beta så mycket det går
4. Öka kraftfodret
Om ingen skillnad syns tydligt efter bara någon vecka skulle jag kontakta veterinären för utredning.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Hej !! jag vet inte om jag kan hjälpa dig Men jag har några orsaker/tips
till din hästs vikt nedgång


Är tarmfloran ok? är bajset i fina blanka bollar?
Kolla tänderna!!
Kan hon ha fått i sig jord/sand? - GE LOPPFRÖ I KRAFTFODRET
Kan hon ha fått magsår? /stressad - GE FIBERPLEX I KRAFTFODRET
Eller någon fästing buren sjukdom/smitta - BE VET TA BLODPROV

Hoppas att jag kan va till någon hjälp ! det kan ta lite tid att få upp
vikten igen så ge inte upp men ta kontakt med veterinären!!!!! / ezinta
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Ska jag ge 3ggr 2kg lusern /dag? + 1dl soja 3ggr /dag med då? och 3ggr betforen med?
När jag kollade vikten på sojan sist så var 1 dl= 70 g det betyder att hon får 26,6g protein från den dl du ger idag. Det gör att sojan bara kompenserar proteinbristen för ungefär 1 kg av ditt grovfoder.
Jag skulle om det var min häst minska ner betforen kraftigt (jag tar för givet att du pratar om 1 l torr betfor). Istället för betforen skulle jag ge mer soja maxgivan är 100g/100 kgkroppsvikt och utfodringstillfälle. Jag tror på att ge protein från flera olika proteinkällor så jag skulle även lägga till lite krafft protein eller annat foder som innehåller potatisprotein. Fortsätt med Lucernen den är ett grovfoder som ger en bra struktur till kraftfodergivan och gör att hästen måste tugga.
Behöver hon även gå upp i vikt (altså mer energi) så leta upp något energitätt foder. Jag skulle dessutom börja fodra krafftfoder vid mins 2 tillfällen gärna 3. På min häst har jag fått bättre resultat då jag spridit ut fodergivorna över dagen.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Jag tror på att ditt sto saknar sin vän, då hon inte rasat tidigare. Skulle hon inte gå upp i vikt inom en månad el. två, då kan du kontakta vetrinären. Tycker alla bara skriker vetrinär, vetrinär i många trådar...........................dom gör sällan underverk. Har man inget att gå på så blir det bara att dom gör blodprover på masser av saker, som kanske inte visar något + att plånboken blir länsad !!
Krafft protein gör underverk, så det bör du prova, över tid så bör betet ge resultat med om hon får vara minst 10-14 timmar/dag. Sedan hade jag dragit ner på ridningen till varannan dag, så hon får komma till ro. När man mår dåligt så vill man kanske inte hållas igång lika mycket. En massör el. fysioterapet tror jag kan göra underverk på lång sikt.
Bara se till oss, hur avslappnande är inte en massage behandling. Det kanske kan få henne att komma till ro.En behandling varannan vecka under några månaders tid. Även om det inte inte skulle göra någon nytta i sorgen, så är en behandling för muskler & kropp aldrig fel för hästen.

Lycka till :)
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Jag är ingen expert, men när mitt varmblod magrade av antagligen för att jag minskat för mycket på höt i hagen då han gick med en shettis som blev tjock, sen att jag slutade med kornkrosset när vi bytte hage. Det gick väldigt fort men antagligen så var det jag som inte såg i tid att han behövde mer foder förräns det var för sent.
Han gick från normalhull till smal på ett par veckor.
Jag gav 1 skopa kornkross med linfröolja 2 ggr per dag. På 2 veckor syntes skillnad och efter 3 var han fin igen.
Under tiden gick han på gräs och jag red inget utan gick på promenader istället.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Tråkig situation du hamnat i :(

14 g smb rp är alldeles för lite och det är troligen anledningen till att hon föll ur. Om hon hade gott hull innan så har hon tagit av de reserverna så länge det har gått och det kan därför dröja innan det syns tydligt att en häst har proteinbrist.

Finns det mycket bete nu? Sluta i så fall att ge höet, det gör ingen nytta. Lucern skulle jag inte vara rädd att ge hästen mycket av, det är skonsamt mot magen men nu är ju gräset väldigt näringsrikt på många håll och då får man passa sig så att de inte får proteinöverskott istället. Med en mager häst är det ju inte troligt att de får reaktioner på överskott dock så börja försiktigt att öka på givorna. Lucernet kan du öka på lite snabbare.

Med en mager häst som din hade jag släppt på bete dygnet runt, fortsatt att ge lusern och olja + ev. betfor om du vill ge även det, tills jag ser någon effekt. Mät hästen med måttband på lite olika ställen och fota gärna ibland, det hjälper dig att vara objektiv med hennes viktuppgång. (= Du kan se om magen ökat med omfång i cm och jämföra bilder)

Det absolut viktigaste är ju att hon inte går ner ännu mer. Öka i så fall lusern och olja. Kolla som sagt "alla" masksorter, alla syns inte på de vanliga träckproven. Men som sagt om hästen går på bete så borde hon kunna föda upp sig ganska bra på det, så öka givan med kraftfoder/lucern succesivt. Det är bättre för hästens mage och det blir mer "finlir" så att hon inte blir dålig av överskott istället.

Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

min gamla ponny magrade också jätte mycket i vintras, då lucern pch olja inte gav märkbart resultat så började jag med rismjöl (max e glo) han gick upp i vikt igen och nu när han går i en betes hage så har han blivit rund och go igen.
det skadar ju inte att testa under 2 veckor med rismjöl. det gav åtminstonde resultat på min 28 år gamla ponny^_^
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Du har fått många svar i din tråd. Jag är inte helt säker på detta men jag undrar hur pass klokt det är att ge proteinkraftfoder till en häst som går på gräs vid den här tiden på året.

Jag bor i skåne och här växer gräset nästan så man ser det från dag till dag. Det nya gräset innehåller massor av proteiner. Visst är det bra med soja och med andra proteinkraftfoder men kanske inte om hästen äter massor av gräs. Det kan nog bli så att den inte hinner spjälka och ta upp allt protein i tunntarmen och då kanske sojan blir ett överskott som rinner vidare till grovtarmen och det är inte bra. Jag har skrivit massor med inlägg om hur bra det är att ge soja till hästar men jag hade inte gett det till våra hästar nu. Vi har ett fullblod som vissa vintrar, innan jag kunde ngt om utfodring, tappade en del. Han hämtade sig då alltid mkt snabbt på betet.

Jag hade låtit hästen gå på bete och fortsatt ge den lucern, kanske ökat lite på det.

Men det är så jag tänker, behöver inte vara rätt för det.
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Håller med Madick, avmaska mot bandmask. Du kan själv läsa i infon på Kollamaskens hemsida att den kan vara lurig att påvisa, dessutom ingår den inte i 294 kronors-kittet.

Om inte det + bete hjälper måste du ta hjälp av veterinär. Att tänderna var ok i höstas innebär t ex inte att hästen inte kan ha fått karies eller kanske en tandfraktur nu.
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Jag hade låtit hästen gå på bete och fortsatt ge den lucern, kanske ökat lite på det.

Ville bara göra ett tillägg.

Om hästen går ut på bete så ta gärna in den under den varmaste perioden på dygnet och då det är mycket broms/knott.
För annars kan den magra ur ännu mer.

Till tunna hästar som kommer till oss ger vi alltid Krafft Breed.
Tycker mig se att just det fodret ger snabbast resultat.

AM
 
Sv: Hjälp vårat sto magrar bort!!!??

Ja har kört på kraft rehab som ja fick rekommenderat av min tränare då min häst rasade i vikt pga mask. Tycker han återhämtade sig relativt fort och skulle starkt rekommendera det.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Mitt sto har nu börjat ridas mycket mer än tidigare, o från att ha varit i normal hull i gräns till lite rund börjar hon se...
2
Svar
22
· Visningar
2 383
Senast: Blyger
·
Foder & Strö Köpte en ny häst på våren, ett sto på 16år, ca 165cm. Har nu gått på bete sen början av sommaren och magrat av! Har blivit smal över...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 593
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 477
Senast: Smokey
·
Hästvård Hej! Jag har problem med min nordis vallack som är född 2002. Han magrar ur nu på vinter, framför allt nu på våren. Skulle vilja veta...
2
Svar
37
· Visningar
7 245
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Hotellrum eller stuga

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp