Bukefalos 28 år!

Hjälp, varmvattenberedare Sprack

vinkelina

Trådstartare
Kom hem från gymmet igår, vi hade varit iväg på gymmet ca två timmar. Sambon går upp på vinden där wc finns och ropar att jag skall komma upp. Där försöker badrumsmattan lära sig simma, finns 20-30 liter vatten på golvet. Tur att kattlådan som stod rakt under tog värsta smällen

Städar upp och konstaterar att vvb har rostat sönder i en skarv på undersidan. (Ringt hyresvärden men hon kan inget, och hennes man är borta, kommer idag när vi är borta *suck*)

Stängt av alla kranar och ventiler som vi hittat som leder dit, dragit ur sladden och tömt kranarna på varmvatten. Dock finns det troligen vatten kvar i vvb, för de droppar ännu ur den, lagt en hink under. Lägger jag på en kran i wc slutar det dock droppa????

Huset är byggt på 30 talet och toaletten kanske 40 år senare. Vvb är så gammal att jag inte hittar någon vettig beskrivning, hankat mig fram med en nyare av liknande modell. Funkar sådär

Frågan är vad vi skall göra, kommer att vara iväg ca 12 timmar idag,går inte att avboka. Ta risken och stänga av huvudkran? Är ca -10 ute och tror de flesta vattenrör ligger i yttervägg
 
Om ni stängt kranar/ventiler som går till beredaren så är det väl bara att montera bort den? Eller har beredaren ingen egen kran?

det verkar märkligt att behöva stänga av allt vatten bara för att en beredare ska kopplas ur?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 418
Senast: Calmiche
·
Hundhälsa Jag har en Chihuahua hane på 3 år som för tre mån sedan genomgick en större operation när han fick urinstenar som inte gick att spola...
2
Svar
24
· Visningar
5 537
Senast: nilie
·
M
Övr. Hund Hej. Jag skall försöka fatta mig så kort som möjligt, hoppas att ni orkar läsa allt! Jag och min sambo skaffade oss, i mitten på...
2
Svar
31
· Visningar
6 318
Senast: Shark
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 426

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp