Hjälp, vi har ett lyxproblem!

zassoo

Trådstartare
Japp, dagens i-landsproblem kommer här!

Jag bor med sambo och en katt i ett hus på ca 120 kvm. Huset hyr vi av min sambos mor, och fram till nu har hon haft en del möbler och andra saker kvar, men igår flyttades allt det och nu står vi med en massa tomma ytor vi inte vet vad vi ska göra med :p

Jag använde min fantastiska målarförmåga (;)) och ritade en bild i Paint. (Det är tyvärr alldeles för rörigt där för att ta bilder just nu). Det är alltså övervåningen det handlar om.

oumlvervaringningen_zpsd98a74db.jpg


1) Ett litet rum (överdimensionerat på bilden), tidigare använt som sovrum men nu som hobbyrum till sambons modellbyggande.

2) Sovrum, kommer användas som gästrum samt förvaring.

3) En del av allrummet, snedväggen som går ut är bara en halv vägg så man ser ut till övriga rummet.

4) Läshörna, avdelad med bokhyllor som är den smala rektangeln på bilden. Här ska vi ha en fåtölj och lampa mm.

5) Datorhörna, rektanglarna representerar datorborden.

6) En liten yta vid avsatsen till trappan, ca 2x2 meter.


Problemet är vad vi ska göra med yta nummer 3! I viss mån även nr 6. Vi har vardagsrum med soffa och TV på nedervåningen, så det behövs inte. Vi har en gammal soffa som skulle kunna stå där, men den ska egentligen slängas eftersom den både är sliten, obekväm och ful.

Tips, någon? Vad fyller ni era hus med? :D Vad använder ni ytorna till?

Bilder för inspiration är naturligtvis mycket välkommet! :bump:
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Jag tänkte också det först, men det finns inga räcken eller något kring trappan, visserligen knatar hon omkring där ändå men jag blev lite nojig när jag tänkte på att hon kanske trillar eller något :/ Nog för att hon är väldigt lugn av sig, men ändå. Orolig matte ;)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Hade det varit en Leonberger hade jag förstått din nojighet.
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Nejdå, bara en knubbig huskatt ;)

Vill du utveckla? :)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Jag hade lätt haft en musikavdelning där! :D
Med ett elpiano och massa instrument, och en dator och... :D

Eller kanske en bar. :)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Åh ett piano vill jag ha! :love: Dessvärre måste pengarna sparas till andra saker, så som ett köksbord :p

En bar är tyvärr bortkastat på oss då vi knappt dricker någon alkohol alls.
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Tyst med dig nu, inte övertala mig :p Jag tror inte det är en bra idé ändå, vi får nog inte ens upp det på övervåningen :p
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Jag hade en tom vägg och har påbörjat en må-bra-vägg på denna. Den är förvisso inte klar än men tror du förstår tanken :) Kanske något liknande kan vara intressant? :)

2013-01-09%2B-%2B1
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Kul idé! :) Själva väggen är kanske inte huvudproblemet dock, men tack för tipset! :)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Kan ni inte dela upp datorhörnan? Så en har sin datorhörna på yta 3. Så kan ni själva "inreda" i er egen datorhörna. Det hade osociala jag älskat ;)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Nejdå, bara en knubbig huskatt ;)

Vill du utveckla? :)

Mycket få katter är klumpiga och de kan hoppa flera meter.

Mina (t.o.m gammelkatten på 16,5 år) hoppar från fönsterbrädan (där kattluckan sitter) o ut. Det är ca 2 meter. Det finns en bräda för dom att gå på men den används inte alls.

T.o.m. hunden (en Kines på dryga 5 kg) har använt sig av den vägen utan skada.

Det är dumt att klema med djuren så de förlorar sina medfödda egenskaper ;)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Jag drömmer om ett stort bord att plugga, pyssla, fixa och bara sprida ut massor av grejor på. :D Så det är mitt tips. (Och jag som inte ens har plats för ett vanligt köksbord... :cry:)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Vilket lyxproblem :D
Jag hade absolut gjort om en av ytorna (vilken beror på var det är bäst ljus) till en hantverks/pyssel/ateljéhörna. Jag saknar verkligen någonstans att kunna ha projekt "igång" hela tiden, vare sig det är symaskin eller akvarellerna som ligger framme.

Helt ogörbart att ha sånt framme på ett vanligt bord där man t.ex. behöver plugga eller sitta och äta, då blir det inte av att jag gör någonting istället..

Så det är vad jag hade gjort :)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Även om de fysiskt KAN hoppa flera meter så betyder det inte att det är bra för dem. Jag vill inte att min katt ska trilla ner för trappan. Nu är risken kanske väldigt liten, speciellt om jag ställer det vid väggen och inte direkt vid trappavsatsen, men jag tycker din ton var lite dum. Jag klemar inte med mina djur.
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Jag drömmer om ett stort bord att plugga, pyssla, fixa och bara sprida ut massor av grejor på. :D Så det är mitt tips. (Och jag som inte ens har plats för ett vanligt köksbord... :cry:)

Vilket lyxproblem :D
Jag hade absolut gjort om en av ytorna (vilken beror på var det är bäst ljus) till en hantverks/pyssel/ateljéhörna. Jag saknar verkligen någonstans att kunna ha projekt "igång" hela tiden, vare sig det är symaskin eller akvarellerna som ligger framme.

Helt ogörbart att ha sånt framme på ett vanligt bord där man t.ex. behöver plugga eller sitta och äta, då blir det inte av att jag gör någonting istället..

Så det är vad jag hade gjort :)


Tack båda två för tips! :) Ett plugg/pysselbord vore kanske något! Då behöver man kanske inte plocka undan allting hela tiden.
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Jag tycker ni ska riva ner rum 1 och 2 så ni får en öppen planlösning fär ni gör ett större allrum (kanske tv där med även om ni har där nere med) och i "facket" bakom dvs yta nr 3 har ni en stor gästsäng. I nummer 5 knör ni in din sambos hobby och datorer i ett ;)
 
Sv: Hjälp, vi har ett lyxproblem!

Tack för förslag, dessvärre kan vi inte göra några större förändringar då vi inte äger huset :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Airtags, selar etc
  • Hundrädda
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp