HannaPP

Trådstartare
Funderar över vaccinering, en häst i stallet fick grundvaccin 3/3 i år och andra sprutan 5/4. Förr skulle man ju vaccinera 5-7 månader efter det men så här står det i TR:
Kapitel VII. Djurskydd. Omsorg om häst och ryttare
Mom 170 Vaccinationsbestämmelser
För att få starta i Svenska officiella tävlingar, inbjudningstävlingar och högre, måste
hästen vara vaccinerad mot hästinfluensan A2.
Vaccinationsintervall
1.1 Grundvaccination innebär två vaccinationer (A+B) med ett intervall av 21 – 92
dagar. Därefter är hästen startberättigad.
1.2 Därefter ska hästen revaccineras (R) inom 365 dagar för att vara fortsatt startberättigad.

Behöver man ingen tredje spruta då?

Mvh Hanna
 
Sv: Hjälp

Nej - just det! Vaccintillverkarnas (och även vissa veterinärers) rekommendationer om tre sprutor är egentligen inte nödvändiga.. Det är två som gäller för tävlingsstart. Och det har alltid varit så!! Ridsportförbundet har aldrig krävt tre sprutor.. Det måste du ha missuppfattat.

Sen ska man komma ihåg att ridsportförbundets regler om de exakta datumen (att hästen måste grundas igen om man går över tiden) inte har något att göra med vaccinets funktion utan är just en regel..

Tävlar man inte sin häst så spelar några veckor hit eller dit ingen roll..
 
Sv: Hjälp

Nej - just det! Vaccintillverkarnas (och även vissa veterinärers) rekommendationer om tre sprutor är egentligen inte nödvändiga.. Det är två som gäller för tävlingsstart. Och det har alltid varit så!! Ridsportförbundet har aldrig krävt tre sprutor.. Det måste du ha missuppfattat.

Sen ska man komma ihåg att ridsportförbundets regler om de exakta datumen (att hästen måste grundas igen om man går över tiden) inte har något att göra med vaccinets funktion utan är just en regel..

Tävlar man inte sin häst så spelar några veckor hit eller dit ingen roll..

*min fetning*
Fast tillverkarnas rekomendationer finns ju av en anledning. För att skyddet ska bli så bra som möjligt bör 1 och 2 sprutan tas med 4-6 v mellanrum (beroende på vilket medel som används) och en 3:e efter 5 månader.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
786
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Mina två hästar vaccinerades 15mars förra året. Dock skulle det passa sjukt bra att vaccinera dom runt den 28mars, alltså två veckor...
Svar
4
· Visningar
1 059
Senast: Taefill
·
Tävling Jag har en fundering kring TR och vaccination. På grund av krockad dragbil har jag blivit tvungen att avboka den inbokade vaccinationen...
Svar
5
· Visningar
1 643
Senast: stjarnfrugt
·
Hästvård Sitter här med en liten fundering efter att faktiskt ha läst vadsom står i TR om vaccination. Detta står i TR:Vaccinationsintervall...
Svar
14
· Visningar
3 466
Senast: Nominous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp