Ponnytjej

Trådstartare
Hej!

Jag ska börja med ponnygalopp och har ett par vita byxor som jockeysarna har, men dom är ganska genomskinliga... Brukar jockeys ha några andra byxor under? Vad för byxor isf? :)
 
Sv: Hjälp!

Sanningen är väl dold och hemligheten avslöjas först när man får jockeylicensen... *s*

Nej, oftast brukar nog de flesta ha tunna strumpbyxor på sig under jockeybyxorna (det handlar ju om vikt med). Men under vintergaloppen brukar nog många ha lite tjocka strumpbyor under. De tuffaste rider dock utan underkläder efter vad jag hört... *ler*

Det finns dock jockeybyxor (Ornella Prosperi, Racesafe) som är fleecefodrade och då behöver man inte något under direkt (jag brukar inte ha det). Det finns även en "blankare variant" av byxa (även från Ornella Prosperi) som inte är lika genomskinlig som många använder vid dåligt väder, vintergaloppen eller när de rider på typ dirttracken...

Kan tänka mig att tajts eller leggings funkar för en del liksom tunnare superunderställ (typ Craft eller Helly Hansen) för andra. Jag brukar ofta rida med ett par mörkblå jockeybyxor (typ Tom Hyland, Paul Cranberry eller Ornella Prosperi) under träning och har då typ ett par tunnare "långisar" från just HH under...

Vid löp brukar många jockey's även ha färgade racechaps i tyg (stallfärgerna) för att få lite mer vaddering runt vaderna innanför stövelskaften (varför man gärna vill ha helsvarta stövlar). Man undviker kanske ett och annat blåmärke från stiglädren och sadelgjorden då. En del brukar använda avklippta strumpbyxor eller tunna knästrumpor utanpå jockeybyxorna istället vilket man kan se ibland vid löpen...

Sök på "Gibbson sadlery" eller "Täby Stall och foder". Där finns det mer att hitta avseende jockeykläder.

Under träning annars så är det jeans som gäller och då ofta i kombination av vinterchaps (i stallfärgerna) under den kallare årstiden.

Säkerhetsvästen

Under hjälmen har de flesta en scarf eller liknande för att spara hjälmen. Man blir varm och svettig vilket fort förstör hjälmen om man inte använder något som suger upp...
 
Senast ändrad:
Sv: Hjälp!

Vanliga tunna nylonstrumpbyxor eller leggins gör byxorna mindre genomskinliga och mindre klistriga att ha på sig! :) (Och undvik typ neonfärgade underkläder... ;) )

De blankare mindre genomskinliga regnbyxorna som bowman talar om är om möjligt ännu plastigare och de skulle jag inte heller vilja ha på mig utan strumpbyxor under! :p
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Att hitta jeans som passar en önskemål? Jag börjar bli i desperat behov av nya byxor, så åkte till närmaste shoppingcenter igår. Men det...
Svar
12
· Visningar
684
Senast: grodan21
·
Utrustning Hej! Min lillasyster ska rida för första gången på ett par år om några veckor. För tillfället så är detta en engångsföretelse och därför...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Gimlan
·
Kläder & Bli fin Jag behöver hjälp! Jag har alltid varit helt ointresserad av kläder och mode, hemma driver jag helst runt i mjukisbyxor, t-shirt...
2 3
Svar
54
· Visningar
5 678
Senast: Ullmerkott
·
Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 486
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp