Bukefalos 28 år!

Kompisen hade problem med skav (kort häst med bananformad rygg), hon sydde på en liten bit fårskinn på undersidan precis där det skavde. Vips! inget skav mer!
 
Ja, GÅR gör det säkert (titta in på Torsions hemsida så ser du hur den ser ut), men det blir ju ingen kul lösning att försöka få den att ligga still. Vet inte hur det är tänkt att man ska lägga fast padden med en Freeform-sadel, stropparna är väl fastsatta på samma sätt som Torsion/Barefoot (d v s man kan inte sätta fast padden runt fram- och bakvalv och inte heller osm en vanlig vojlock, under kåpan)
 
Kan definitivt vara värt att prova!
Jag får försöka hitta något ställe där de säljer fårskinn "som det är", och sedan utnyttja mina fantastiska färdigheter sedan syslöjden i sexan :crazy: :D...
 
Så du tycker att de sadlar med bossor och bred fin kanal är ett bättre alternativ än de som man ska ha pad till?
 
På de bomlösa med bossor jag sett har kanalen varit väldigt smal och borde därför effektivt kunna klämma åt om ryggraden. Är de däremot bredare och med mer stoppning i bossorna så borde problemet inte finnas.
 
Nej så menar jag inte. Se mitt svar till Skuggi.

Jag upplever iaf att den padd jag har är bättre till mitt vbl med uppstickande ryggrad än de bomlösa med bossor jag sett. Så menade även "min" sadelmakare.
 
Jag använder min Torsion även till vblet som har lite svank utan problem. Även om den är rätt lång så får hon inget skav av den. Kanske det beror på padden, jag har den för ca 900 med istoppsfickor.
 
Ja, de som har bossor men en smal kanal bör man ha en likadan padd som till de "boss-lösa", men då blir det ändå bättre ryggradsfrihet än med en sadel som är helt utan bossor. Det beror ju mycket på hur hästen är musklad också... kallblod som har hjärtrumpa ända fram till manken klarar sig ju bättre än bengetterna ;)
 
Nu har jag ingen erfarenhet utav sadel med bossor, då jag själv har en torsion, så jag kan väl inte direkt utala mig om vilket som är bäst.

Men, jag är supernöjd med min sadel, och min häst är också det. Vi har sluppit ryggbekymmer som vi haft innan sedan vi började med bomlöst.
 
Någon som har en Diddi special som kan säga mig om den skulle ge problem med högmankade hästar då "framvalvet" är så lågt?
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
775
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: ufot
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 336
Senast: Oknytt
·
R
Utrustning Som en fortsättning på min tidigare tråd… Står här med en ny häst, fick tyvärr inte med någon sadel. Testade att rida ca 20 min med min...
Svar
19
· Visningar
1 473
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp