Bukefalos 28 år!

S

Sweet

Har en undran angående bomlösa sadlar som jag ej har fått svar på när jag läst tidigare trådar.

Sadel utan bossor (typ torsion & Freeform) eller sadel med bossor (typ Diddi special & Star trekk), vilken typ är bäst???? :confused:

Jättetacksam för alla svar och åsikter! :bow:
 
Har bara sett en utan och den var HEMSK :eek:

Inget jag skulle vilja rida i.
 
Jag har en UTAN bossor och mitt tips är att ha en MED. Den utan har ju ingen kanal för ryggraden, och därför behöver man en specialpadd; men inte nog med det, sedan ska man vara JÄDRIGT skicklig om man ska få padden att vara precis över ryggraden när man hoppat upp, rättat till sadeln och ridit lite!
Fast det beror ändå lite på. I dagsläget skulle jag vilja köpa en med bossor att rida mera inriktat på (träna dressyr och sådant), medans den utan bossor (Fitform) skulle få vara kvar som uterittssadel.
 
Jag tycker itne att det är något problem med att få padden att ligga där den ska. tycker att det fungerar utmärkt! kanske har du då ett järn som inte passar riktigt?
 
Det problemet har jag aldrig haft. Hade en Fitform och nu har jag en Torsion. Samma padd till bägge sadlarna. Jag har inget problem med att ryggraden inte ligger fri från padden, om hästen har bockat omkring friskt får jag kanske rätta till läget (men det är ju bara att tynga lite i ena stigbygeln), annars ligger den helt still. Betydligt bättre än bomsadlar faktiskt...
 
Vilken pad är den bästa då om jag nu köper mig en sadel som jag behöver pad till? Det finns ju en hel del där med...

(Lätt att bli förvirrad i bomlöstdjungeln! :D)
 
Järn? Har du en freeform eller en startrek måhända? Jag har en fitform, den har inget "järn", bara lite trä framtill och baktill.
 
Jag hatar fårskinn och ludd (tycker det blir så ohygieniskt med svett och hår), så jag har en TN Equilizerpadd. Jag tycker den funkar bra, men ska (såsmåningom) beställa ett schabrak till själva inläggen. Mest för utseendet, min relativt korta häst är för liten för standardsydda varianter.
 
Har du köpt padden från Stall Vrå?

Kanske beror det på att jag är lite omusklad och ostadig som ryttare just nu, för den pyttelilla kanalen som finns i padden behöver bara åka en centimeter åt fel håll så fungerar den inte så som den skall. Så du måste vara en VÄLDIT stadig ryttare om kanalen ALLTID ligger mitt på ryggraden (eftersom kanalen är så smal kan den inte ligga LITE snett och samtidigt fungera).
Däremot är jag inte övertygad om att man behöver kanalen över ryggen, det beror lite på hur man rider. Jag anstränger mig oftast för att avlasta ryggen, och rider inte lätt eller står inte i stigbyglarna, så om jag red utan pad skulle det bli som att rida barbacka (men med MYCKET mera säkerhet, med tanke på fram och bakvalvet).

Är du perfektionist när du sadlar? För om du bara lägger på sadeln LITE snett mot padden, hoppar upp och rättar till sadeln, så har padden åkt snett. Eftersom de inte sitter ihop spelar det inte så stor roll hur själva SADELN sitter, det är hur padden sitter i förhållande till sadeln. Har man då inte dragit åt gjorden för kung och fosterland kan jag tänka mig att det är ännu större risk att padden blir lite missplacerad.

Sist jag kollade satt stigbygeln fäst i sadeln, och inte padden ;) Så hur man kan påverka padden genom att rätta till sadeln är en bra fråga.
 
Ta en titt på Torsionpadden som jag pratar om, den sitter fast i sadeln på ett helt annat sätt en paddarna. Jag har en värdelös padd som jag skulle vilja säga är rent förkastlig att använda med bomlöst, den är inte fäst på samma sätt vid sadeln. Det är därför jag valt just TN-padden (TN står för Torsion Nordic). Den är betydligt mer genomtänkt än övriga jag sett och provat.

Innan du börjar bli spydig (jo, jag är faktiskt en balanserad ryttare), kolla hur materialet som diskuteras ser ut...
 
Oj, den ser betydligt bättre ut än den jag har. Då blir man säkerligen av med det där problemet som jag upplevt.

Jag menade inte att du är en obalanserad ryttare, jag skrev att JAG är omusklad för tillfället och kanske lite ostadig. Och även en balanserad ryttare rör sig på ryggen.

"kolla hur materialet som diskuteras ser ut"
Onödigt inlägg. Du drog förhastade slutsatser, precis som jag. Fast jag tycker att det är OK, vi är inte mer än människor.
 
ja jag ahr en freeform. en i stallet har en fitform och ajg tycker att den är mycket klumpigare och har dåligare passform än vad freeformsadeln har
 
Jag tror att en sadel utan bossor funkar till flest hästar. För en med bossor kan klämma runt ryggraden om hästen har en ryggrad som sticker upp. Så blir det inte med en utan bossor.

Problemet med att kanalen i padden inte ligger rakt har jag aldrig upplevt. Min padd och sadel (Torsion) ligger still, men glider det ena så glider det andra och då är det ju bara att trampa till i ena stigbygeln för att få allt rakt igen. Jag har en ullpadd med istoppsfickor om det gör någon skillnad.
 
Min häst har en rund fin rygg utan ryggrad som sticker upp. Men hon är inte så välmusklad i ryggen och har en ganska känslig rygg (hon är varmblodstravare) så jag vill ha det absolut bästa för min hästs rygg. Hon är dessutom väldigt kort i ryggen och Torsion, barefoot och freeform blir ju rätt så långa med padd under. Jag vet att det inte gör något då sadeln inte har någon bom men jag är rädd att hon ska få skav av padden bak. :crazy:
 
Det är snarare tvärtom, en sadel med bossor lyfter sadeln från ryggraden och låter tornutskotten gå helt fria. En sadel utan bossor kan, tex med fel eller felplacerad padd, hamna så att den ligger emot tornutskotten. På en häst med uppstickande ryggrad går det sällan att få en fri kanal hela vägen med ryttare i sadeln om man har en sadel utan bossor och en padd.
 
Så du menar att om ryggraden sticket upp så ska man skaffa en sadel som gör att man sitter på ryggraden istället? Inget är väl bättre än det ena; tryck ovanifrån på ryggraden är väl lika illa som tryck från sidan?
 
Jag har en barefoot till min häst som har kort och känslig rygg. Han rör sig mycket bättre i denna sadel, men precis som du var orolig för när det gäller din häst så skaver det baktill på ryggen på min :crazy:.
Jag vet inte riktigt hur jag ska komma från problemet, men har blivit föreslagen av återförsäljaren att prova med fårskinn under. Vet inte om det funkar dock... DEssutom är jag osäker på om det finns fårskinn som passar till dessa sadlar, men det har jag inte kollat upp ordentligt ännu.

Kan tillägga att jag har en Grandeur-pad för närvarande.
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Hoppas detta är en okej tråd att göra här :) Jag måste sälja min mammas sadel då hon inte rider längre och undrar lite om den...
Svar
8
· Visningar
775
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 302
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
969
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp