MissFideli

Trådstartare
Jag har ju redan börjat leta hane till Abbie och just nu finns det "bara" 2 stycken intressanta. Frågan är vilken av dom jag ska ta...

Den ena Tristan vom Bergerhof, lilabärande cremehane. Ger med Abbie lila hanar och lilacreme honor och jag vill gärna ha en liten lilacreme. Dom ser ut som mjukglass tycker jag !!

Eller:

Gipsy King In Concert, choklad med dilutionsanlag som med Abbie ger choklad och lila. Då kanske jag får min lilla chokladflicka som jag länge velat ha.

Vad skulle ni valt? Nu är det ett tag kvar och nån annan intressant kanske dyker upp istället, men för tillfället finns bara dom här 2.
 
Jag skulle valt den som linjemässigt och
typmässigt passade bäst till min honas typ o linjer.
Mitt mål är ju att avkomman ska bli typmässigt bättre än föräldrara.
Fast det är klart, eftersom jag har skogisar ( som är godkänna i nästan alla färger) så skulle det aldrig
falla mig in att para med en hane för färgens skull om det finns en annan hane som typmässigt passar bättre men som har "fel färg".
Blev lite virrigt kanske men du förstår säkert hur jag menar :)
 
Jag hade nog tagit nr 1....... gillar mjukglass....... :d

Han var finare tycker jag..... mjukare färg på nåt sätt.....
 
Jag hade lätt valt chokladpojken :d. Både choklad och lila tillhör mina favoritfärger.

(Jag förutsätter att de är likvärdiga i övrigt)
 
Linjemässigt kvittar det, båda är utländska och har ingen gemensam släkt med Abbie.

Typmässigt så är det svårt att säga på bild och med över 30 mil enkel resa så har jag ingen möjlighet att titta först. Om jag inte åker ner i sommar, det beror på hur det ser ut.

Självklart är typen viktig också, men jag hittar inga större fel på nån av dom. Rykten säger att Tristan är liten till växten, men det är rykten.

Båda har bra placerade små öron vilket är Abbies brist, förövrigt är hon bra i mina ögon. Båda har en bra massa vilket Abbie också har och just på den grejen har jag spolat många hanar. Från början var dom säkert 20 st intressanta, så jag har med stor omsorg valt ut just dessa 2.

Jag sticker inte under stol med att jag färgavlar. Britten är också godkänd i de flesta färger och kombinationer numera, men jag vill inte ha augoti. Gillar inte den färgen tillräckligt för att vilja ta fram en själv. Colourpoint är en plan så jag gärna vill ha en själv, men jag har inte hittat mer än en som passar ihop med henne och han bor i skåne :crazy: Dessutom tar det ju minst 2 generationer innan jag får fram en cp eftersom Abbie inte bär på det anlaget och inte kan ge själv.
 
Ja om de typ och linjemässigt är helt likvärdiga så
är det ju lite svårare. Temperamentet är ju också väldigt viktigt ( för mig i allafall) men troligen är de väl trevliga båda två :)
Skogisarna har ju som bekant inga poäng på färgen
så på det viset är det "lättare" för mig kanske fast jag aktar mig för silver :)
Om du ska se rent ekonomiskt på det så skulle du väl välja den hane som bodde närmast, men i slutändan är det väl ändå hjärtat som väljer :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Alloj alla !! Fortfarande ingen ny ADSL men efter mycket om och men har jag fått igång mitt "gamla" modem. Katterna mår bra, Yoga har...
Svar
10
· Visningar
879
Senast: adore
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp