Bukefalos 28 år!

cilja

Trådstartare
Jag köpte häst för ett tag sedan. Hon var helt underbar när jag provred henne. Gick i fin form och jag hade ingenting i handen. När jag fick hem henne ett par veckor senare fungerade ridningen inte alls och det blev värre och värre. Det visade sig att hon var sned i rygg och höfter. Hon har nu blivit behandlad (kiropraktik och sprutad). Karpryggen är borta och hon spårar inte längre. Men hon är stenhård i munnen. Det är som om hon hade betong i munnen och hon har huvet upp i luften. Det kvittar vad jag gör så vägrar hon att lossna. Hon har även börjat dumma sig i stallet, resa sig osv. Om jag rider henne på hack så kan jag få hennne att söka sig neråt efter att ha tvingat henne. Har hon ont eller testar hon mig? Hennes tänder är kollade så att hon är hård med bett ska inte bero på det. Tar tacksamt emot tips!
 
Sv: Hjälp!

för de första..man tvingar inte en häst att söka sej neråt..helt fel väl att gå..ingen häst som bli mjuk o go att rida då.

sen så tror jag att hästen testar, och att hästen går som den går i ridningen kan bero på din ridning, ta ut en tränare som kan hjälpa.

uteslut givetvis att hästen inte har ont någonstans..ta ut vet. om du är osäker.
 
Sv: Hjälp!

Jag tycker att de låter som att hon fortfarande har problem med något i kroppen, MEN hästar som har varit sneda och haft ont kan ibland fortsätta med samma beteende ett tag. Det verkar som de ibland behöver lite tid att inse att det faktiskt inte gör ont längre.
Tvinga absolut inte ner henne på tygeln, utan kolla igenom henne ytterligare och ifall allt verkar okej kan en duktig tränare hjälpa dig att bygga upp henne på rätt sätt igen och öva upp känsligheten och lydigheten :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp