Bukefalos 28 år!

Ragge_

Trådstartare
Hej!
Jag har en fyråring valack (blir 5 i april) som jag haft sen i somras.
I början gick det jätte bra och när jag tränar dressyr i ridhuset går det fortfarandra oftast jätte bra.
Men i september-oktober började han testa mig. Det började med att han gick ut på åkrar och ville gå hem, jag ledde ut han från åkern och sen var det inget mer med det. Ibland kunde det dock ta en 15-20 minuter.
Men en gång blev han rädd för nånting och skenade ut på en åker, jag satt kvar men blev lite skakis.
Sen har han hållt på så flera gånger, han vänder hem så fort han ser något fladdrande löv.

Jag skrev här för ett tag sedan och då sa alla att jag skulle leda honom och longera.
Men när jag leder honom bits han och försöker slita sig även då. Ibland är man inte alls med och han galopperar hem, ibland lyckas man hålla kvar fast ibland börjar han bocka och försöker stegra sig jämte en och då släpper jag.
Han har också fått för sig att han ska rulla sig när jag tar ut honom och när han reser sig brukar han ta chansen att springa iväg.
Innan han lägger sig brukar jag försöka mana på honom men han vägrar, min granne sa att jag skulle kasta nånting mot honom men det har jag inte provat?

Just nu är jag rädd för min häst, inte bara när jag ska rida utan även när jag går/longerar honom. Han är jätte snäll annars och alla brukar säga att fyra är den värsta åldern och fem den bästa s jag hoppas att han ska sluta upp med alla unghäst fasoner.
Min familj som inte tycker om hästar vill att jag ska sälja honom, men det går så bra på träningar och det gick så bra innan + att han är en underbar häst annars!
Jag vill inte ha det såhär! HJÄLP :(
 
Sv: HjÄlp!

Jag tycker det låter som typiska ledarskapsproblem och jag tror ni behöver hjälp för att komma på rätt spår igen :) Leta reda på någon som är riktigt duktig som kan hjälpa dig att ta kommandot både nere på marken och uppe på hästryggen.
 
Sv: HjÄlp!

2 ord:
Join Up!


Men ska du fortsätta att vara rädd för honom kan du ge upp.
Han kommer inte sluta med det där förrän du visar honom vart skåpet ska stå.
 
Sv: HjÄlp!

Det positiva är att du erkänner att det inte är fel på din häst, utan det är något du gör. Dock är det inget man kan fixa över nätet MEN det finns lite som du kan göra. Det första är att bli trygg med din häst igen!

Hästar känner av rädsla ½sekund innan vi själva vet om det. Är du rädd och osäker reagerar din häst direkt, börja i situationer som du är 100% bekväm i, överlåt resten till någon hårdnackad hästkarl :D

När du väl hittar din hästs knappar kan jag garantera att problemen kommer att lösa sig. Inte mycket till råd kanske men det är fler än du som har varit i den situationen!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 232
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 219
Senast: Mabuse
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag brukar inte skriva så jätte mycket om min valp här för att jag har fått så mycket neggativa svar och kritik och massa på pekanden om...
2
Svar
36
· Visningar
2 530
Senast: LiviaFilippa
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 152
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp