Bukefalos 28 år!

G

GoldenPearl

min lilla häst är underbar att rida ( tycker inte bara jag:)) men hon är världens bitch i boxen, strycker örona bakåt och så där, ibland hugger hon oxå! men mest då bara i luften.hon är allmänt sur och bråkig i boxen men så fort hon få komma ut är hon jätte snäll!
Vrf gör hon så här?? jag blir både arg och ledsen över hennes beteende!:confused:
Hjälp!!:cry:
 
Sv: hjälp!

Denna tråden ska ligga på Gnägg :p .

Har du möjlighet att ställa henne i stallgång när du sköter om henne? Gör det isfl. Det är svårt att säga vad du ska göra åt det när man inte vet historien bakom varför hon beter sig som hon gör. Hon kanske har blivit slagen i boxen tex. och känner att hon måste försvara sig. Elr så har hon bara väldigt stor revirs-känsla och känner att boxen är hennes och bara hennes och vill inte ha dig där. Men självklart ska du inte acceptera att hon hugger efter dig. Ryt till en gång, och kom ihåg att man måste säga ifrån direkt och sedan släppa det. Beröm henne när hon gör rätt. Det funkar inte att vara sur länge på en häst. Men om du verkligen vill veta varför hon gör så och hur du ska åtgärda det kan du ju alltid fråga tidigare ägare/uppfödare/skötare om hon alltid varit sådan elr om det är ett beteende som orsakats av något. Jag tror mer på det senare. Och slå aldrig mot henne, ifall det är orsakat av att någon slagit henne i boxen kommer det bara bli värre då.

Lycka till :) .
 
Sv: hjälp!

Det funkar bättre när jag har henne i gången men du lägger hon öronen bakåt åt alla närheten. kan det vara så att hon är osäker??:confused:
 
Sv: hjälp!

Kan vara för att hon är osäker, elr för att det någon gång har hänt något. Jag tycker fortfarande att du ska prata med tidigare ägare osv om du verkligen vill veta.
 
Sv: hjälp!

eller så är hon "bortskämd", hon kanske har lärt sig att det går att "komma undan" genom sådant beteende. helt enkelt "tagit över" och anser att det är hon som bestämmer när-var och hur.

jag jobbade i många år som beridare, där kom många olika sorters hästar för korrigering/utbildning, min erfarenhet är att en häst som fått pisk i fel samanhang snarare backar undan än attackerar så länge dom inte blir "trängda". betydligt värre tyckte jag det va att handskas med dom som "tagit över" och ansåg att det va dom som bestämmde.

ett av stona här är oxå sådär i boxen, hon har aldrig varit ute för något otrevligt eller fått "pisk" omotiverat (har bott här sedan hon avandes) därimot så är hon väldigt "skarp" i temperamentet. dom som backar för henne kör hon fullständigt över (hon har även huggt en person som visade rädsla redan som unghäst) henne måste man hantera bestämt och rya i åt när hon tjura, när hon märker att hon inte har något för sitt tjuriga betende så blir hon trevlig mot dom människorna. osäker/rädd är det sista den hästen är ;)

det är näst intill omöjligt att svara på varför utan att ha sett hästens beteende irl.
 
Sv: hjälp!

min lilla häst är underbar att rida ( tycker inte bara jag:)) men hon är världens bitch i boxen, strycker örona bakåt och så där, ibland hugger hon oxå! men mest då bara i luften.hon är allmänt sur och bråkig i boxen men så fort hon få komma ut är hon jätte snäll!
Vrf gör hon så här?? jag blir både arg och ledsen över hennes beteende!:confused:
Hjälp!!:cry:

Så där kan min travar märr bete sig.
Hon har varit misshandlad ganska länge i sitt liv och har haft väldigt svårt att lita på människor.

Inne i boxen kan hon vara rosenrasande på oss, där är hennes egen plats. där vill hon vara ifred, vi får gärna stå och kika på henne men inte gå in och ta i henne, det gillar hon inte.
vi tänker henne som en tonåring som inte vill att hennes föräldrar skall komma in och rota i hennes rum, då blir hon ilsk och säger till.
dock försöker hon aldrig göra en illa som att bitas eller sparkas utan hon kastar irriterat med huvudet och stryker bak öronen. hon viftar på svansen och blir allmänt spänd.

annars kan kickan vara en ängel, hon älskar när man pysslar med henne, talar med henne och bara kollar på henne. då blir hon stolt och glad och man ser hur hon verkligen trivs.

vissa hästar är lite surare i boxen än andra, låt henen bara vara i fred så skall det inte vara några problem.

tänk så här:
du har en plats som du känner dig trygg i och vill vara ensam i för att inte ha en massa hot och liknande "faror" i närheten, självklart att du skulle bli sur om någon kom in och stör dig i ditt område, gör det otryggt för dig.


xxx Malin
 
Sv: hjälp!

min lilla häst är underbar att rida ( tycker inte bara jag:)) men hon är världens bitch i boxen, strycker örona bakåt och så där, ibland hugger hon oxå! men mest då bara i luften.hon är allmänt sur och bråkig i boxen men så fort hon få komma ut är hon jätte snäll!
Vrf gör hon så här?? jag blir både arg och ledsen över hennes beteende!:confused:
Hjälp!!:cry:



Tack för alla svar!!!!:rofl:
Nu tror jag att det beror mest på humör ska fjäska lite och får se om det hjälper.
Tack!!!:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 613
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 501
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 787
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 551
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp