Bukefalos 28 år!

M

Midnight_Rose

53117_1205517199.jpg


Någon som har någon ide om varför hon visar tänderna samt lägger huvudet på sne? Ser ju inte klookt ut ibland
 
Sv: HjÄlp!

Kan inte se bilden

Hon kanske har problem med tänder/ rygg? Passar sadeln? Är du tillräckligt mjuk i händerna?

Bara funderar, det kan finnas hur många anledningar som helst
 
Sv: HjÄlp!

Rider du med pessoabett annars? Kände inte gillar trycket från gramanen och försöker protestera?
 
Sv: HjÄlp!

Rygg är kollad inga fel där :smirk: Tänderna får jag kolla själv annars slår hon ihjäl vet :( Hon blir alldeles tokig när vet kommer så jag får göra det mesta själv, tänkte att vet kunde visa hur man sköter om tänderna på min unghäst som går med på allt ;) Ingen ide att ge lugnande heller eftersom det behövs otroliga mängder för att det ska bita litegrann....:(
Iof blir hon inte riktigt likadan när jag inte rider på gramman då går hon högt med huvudet och lågt med ryggen, men efter lite arbete kan hon gå i låg form.. Använder pessoa men på mittersta ringen, behöver ha det lite starkare ibland eftersom hon har en tendens att dra iväg :crazy:

Kanske ska prova med ett annat bett ändå? Rakt gummibett har många sagt att det är bra?
 
Sv: HjÄlp!

Kan inte heller se bilden men rider du för någon? Om du gör det borde väl h*n kunna hjälpa dig förusatt att det inte är något fel på hästen. Om inte så borde du hitta en duktig tränare istället för att försöka lösa det med gramman och pessoa...
 
Sv: HjÄlp!

Jag skulle kolla tänderna hos en riktig hästtandläkare. Inte en vanlig veterinär. Alla hästar som rids behöver kollas regelbundet.

Min häst kollas en gång om året. Tex så nu senaste gången hade hon små sår längst in i munnen. Detta pga att hon hade vassa hakar där. När jag begärde att hon skulle gå på tygeln föll slemhinnan fram och blev nypt av hakarna. Det gjorde självklart ont.
Nu är hon dock behandlad och är fin i truten!:)

För att sådan här sår ska upptäckas måste hästen få lugnande, smärtstillande och munnen hållas öppen med en munstege. En vanlig vet kollar bara in i truten och ser oftast inte de skador som sitter långt bak. Dessutom är det inte många som har så stor kunskap om hästens mun. Jag själv går ju hellre till en tandläkare när jag ska kolla mina tänder än en vanlig läkare...:smirk:
 
Sv: HjÄlp!

Hjälps inte med tandläkare heller, då måste man skjuta hästen först :cry: Hon är sååå jobbig med okända människor. Fast jag kan ju alltid prova att spruta henne själv, ger ju vacc själv...Ååå vad drygt. Kan man själv köpa en munstege och träna? :crazy:
 
Sv: HjÄlp!

ser ut som att du har pessoabett på bilden, isåfall är det inte konstigt att hästen gapar, för skarpt bett + graman, tycker det ser ut som att den inte trivs med vad den har i munnen
 
Sv: HjÄlp!

Bytte bett till vanligt 2 delat och tog bort alla extra attiraljer inkl extra nosremmen, försökte vara lite snällare i handen och snacka om att det hjälpte...
Hon visar inte tänderna (kanske bettet satt åt för mycket), hon gapar inte och hon lägger inte huvudet på sned :rofl:

Men hon är ju så j**la framåt och fort går det, börjar jag träna förhållning-eftergift blir det lugnare efter 20min :rofl:

Fast det är väl nästan lättare att arbeta en framåt häst än en trög (som hon är när hon brunstar). Vid brunst ska jag försöka ge havre och se om det blir lite mer fart :rofl:
 

Liknande trådar

Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 678
Senast: JohannaB
·
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
14
· Visningar
778
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 878
  • Artikel
Hästnyheter Att skydda sina tänder är kanske inte det första som ryttare tänker på när det kommer till skyddsutrustning. Men efter nya studier som...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp