Bukefalos 28 år!

När fan slutar jag ramla av?

Ja, och är man på den nivån i hoppning och på så stora arenor med alla störningsmoment så ökar risken enormt. Men han gör så klart vad han kan under de förutsättningar han och hästarna får för att minimera risker. Du och jag hade kanske ramlat av vid vartannat hinder på den nivån/i den miljön.

Att träna balans är kanon oavsett inriktning. Att lära sig läsa häst, formge dem, släcka triggers i hästarna etc är bra inom alla grenar.

Jag har en vädigt trasig nacke som gör att jag lätt kan bryta nacken och då riskera förlamning tex. Därför har jag blivit tvungen att lära mig minimera risken att åka av. För mig är inte den riskminimeringen att låta bli att rida ut eller rejsa runt etc. För mig är det att vara beredd på att saker kan ske genom att lära mig läsa hästarna och att lära hästarna att hantera olika situationer och göra hästarna väldigt lydiga(och villiga).
Jag har en kompis som jobbar mycket med inridning. Han är jätteduktig på vad han gör och har lärt mig mycket. Och har mycket kvar han kan lära mig. Men han är inte lika sadelfast som mig. Så han har istället tränat fallteknik. När han ramlar av så skadar han sig oerhört sällan iom att han landar rätt. Som någon jäkla stuntman liksom.
Jag kan inte sånt och jobbar därför för att undvika åka av.

Det finns faktiskt en hel del studier om tex hjärnskakning, som vi ryttare ändå riskerar drabbas av om vi åker av, och långvariga balans- och koordinations-problem av det. Jag känner rätt många som fått sämre balans och koordination och upplever skillnad själva. Även om den är liten så kan den yttepytte-lilla grejen vara det som gör att man blir lite, lite för långsam eller lite, lite off i balans och åker av när saker sker.
Det kan gå att träna tillbaks en del dock.
När jag skadade min nacke, vid hoppning då jag åkte av, fick jag besvär med balans och koordination pga nervskador.
Men jag har jobbat tillbaks det mesta av det. För vissa går det och andra inte.
Är jag sämre i nacken kan jag få sämre motorik och balans tills kiropraktorn fixat nacken.

Det kan vara så väldigt små marginaler som gör hela skillnaden.
Men jobbar man från alla fronter så kan det vara så att allt det lilla blir en helhet som väger över och ger ökad säkerhet.

Japp! Att vi hade 😅. Och just detta. De stjärnorna klarar sig bra men även de kan flyga vid den här nivån ☺️.
 
Och givetvis åker man lättare av i hoppning.
Håller inte med alls faktiskt, oftast åker folk av när dom inte är beredda på det. Som när man skrittar av hästen på långa tyglar eller i andra situationer när man helt enkelt inte är beredd på att behöva parera. När man hoppar eller när man galopperar ute eller vad man nu gör så är man ändå med hela tiden och risken att åka av minskar otroligt med det, speciellt om man känner sin hästs rörelser.

Det går inte att vara förberedd på precis allting och förutse alla rörelser hästen kommer göra. Jag läste någon undersökning om det för en väldig väldig massa årsen att den största risken att åka av hästen är när man skrittar för det är då många är minst beredda på oförutsägbara ryck. Jag tycker det är logiskt.

Att ramla av då och då är inte något negativt och det hör till att det händer när man rider, det är ingen prestige i att aldrig ramla av heller. Man ska inte vara rädd för att ramla av, det ingår i ridningen. Såklart bör man inte ramla av orimligt mycket, då är man förmodligen inte redo för uppgiften riktigt.
 
Håller inte med alls faktiskt, oftast åker folk av när dom inte är beredda på det. Som när man skrittar av hästen på långa tyglar eller i andra situationer när man helt enkelt inte är beredd på att behöva parera. När man hoppar eller när man galopperar ute eller vad man nu gör så är man ändå med hela tiden och risken att åka av minskar otroligt med det, speciellt om man känner sin hästs rörelser.

Det går inte att vara förberedd på precis allting och förutse alla rörelser hästen kommer göra. Jag läste någon undersökning om det för en väldig väldig massa årsen att den största risken att åka av hästen är när man skrittar för det är då många är minst beredda på oförutsägbara ryck. Jag tycker det är logiskt.

Att ramla av då och då är inte något negativt och det hör till att det händer när man rider, det är ingen prestige i att aldrig ramla av heller. Man ska inte vara rädd för att ramla av, det ingår i ridningen.

Sist jag ramlade av var flera år sen nu och det var i skritt barbacka pga av mig själv...ofokuserad, red i hala byxor och hästen blev rädd....🙃.
 
Sist jag ramlade av var flera år sen nu och det var i skritt barbacka pga av mig själv...ofokuserad, red i hala byxor och hästen blev rädd....🙃.
Jag med, sista gången jag ramlade av min häst var i skritt på långa tyglar när jag red barbacka, början av passet och han snubblade till lite litegrann och jag åkte av..väldigt "onödig" avtrillning men ändå..så kan det gå när man inte är med.
 
Håller inte med alls faktiskt, oftast åker folk av när dom inte är beredda på det. Som när man skrittar av hästen på långa tyglar eller i andra situationer när man helt enkelt inte är beredd på att behöva parera. När man hoppar eller när man galopperar ute eller vad man nu gör så är man ändå med hela tiden och risken att åka av minskar otroligt med det, speciellt om man känner sin hästs rörelser.

Det går inte att vara förberedd på precis allting och förutse alla rörelser hästen kommer göra. Jag läste någon undersökning om det för en väldig väldig massa årsen att den största risken att åka av hästen är när man skrittar för det är då många är minst beredda på oförutsägbara ryck. Jag tycker det är logiskt.

Att ramla av då och då är inte något negativt och det hör till att det händer när man rider, det är ingen prestige i att aldrig ramla av heller. Man ska inte vara rädd för att ramla av, det ingår i ridningen. Såklart bör man inte ramla av orimligt mycket, då är man förmodligen inte redo för uppgiften riktigt.
Personligen har jag lättare att ramla av i typ samband med hoppning eller när de gör en 360. Man vill ju liksom vara ”lätt” i kroppen och inte för spänd heller om du förstår hur jag menar. Hästar som typ ”skvätter” tycker jag ofta jag kan parera.
 
Jag med, sista gången jag ramlade av min häst var i skritt på långa tyglar när jag red barbacka, början av passet och han snubblade till lite litegrann och jag åkte av..väldigt "onödig" avtrillning men ändå..så kan det gå när man inte är med.

Ja så är det ju, vikten av att vara fokuserad 😄
 
Håller inte med alls faktiskt, oftast åker folk av när dom inte är beredda på det. Som när man skrittar av hästen på långa tyglar eller i andra situationer när man helt enkelt inte är beredd på att behöva parera. När man hoppar eller när man galopperar ute eller vad man nu gör så är man ändå med hela tiden och risken att åka av minskar otroligt med det, speciellt om man känner sin hästs rörelser.

Det går inte att vara förberedd på precis allting och förutse alla rörelser hästen kommer göra. Jag läste någon undersökning om det för en väldig väldig massa årsen att den största risken att åka av hästen är när man skrittar för det är då många är minst beredda på oförutsägbara ryck. Jag tycker det är logiskt.

Att ramla av då och då är inte något negativt och det hör till att det händer när man rider, det är ingen prestige i att aldrig ramla av heller. Man ska inte vara rädd för att ramla av, det ingår i ridningen. Såklart bör man inte ramla av orimligt mycket, då är man förmodligen inte redo för uppgiften riktigt.
Nu jämförde vi dressyr kontra hopp, dvs när man ändå är medveten och aktivt rider.
Om man jobbat hästen så den är rätt orädd och lydig utsätts man trots allt för mer risk till att något när det är hinder kontra bara rida runt på platt mark i ridhuset.
Det säger ju tom hoppryttare på svårklassnivå att man vill ha hoppningen i kroppen för att minska risk för skador. Det var en sådan som nyligen skadat sig här som nämnde det. Det är väl liksom så de flesta upplever det känner jag.

Sen håller jag med om att man åker av/skadar sig när man inte är beredd. Det vill säga när man blir naiv. Den missen har vi nog alla gjort ett gäng gånger. Och det är det man ser när man vet vilka som kommer skada sig ofta. Det är ofta sådana som är naiva.
 
Personligen har jag lättare att ramla av i typ samband med hoppning eller när de gör en 360. Man vill ju liksom vara ”lätt” i kroppen och inte för spänd heller om du förstår hur jag menar. Hästar som typ ”skvätter” tycker jag ofta jag kan parera.
Spontant tänker jag mer bålstyrka och position i balans, låter som att du kanske hamnar framför/går före? Är sadeln optimal för dig?

Jag rider mycket unghäst, reaktiva fullblod, hästar som ägarna blivit osäkra på, eldiga ft-hästar osv och jag rider i princip alltid med halsrem. Den har räddat mig i många situationer och det gör stor skillnad att ha något "stadigt" att hålla i utan att riskera att dra dem i munnen vid en 180 gradare eller plötsliga luftsprång. För mig är det en så naturlig del att jag inte ens märker att jag håller i den längre. Jag använder balsnöre eller tunn rem (inte handtag i sadeln - blir för baktung av, eller de där breda halsremmarna - klumpiga).
 
Spontant tänker jag mer bålstyrka och position i balans, låter som att du kanske hamnar framför/går före? Är sadeln optimal för dig?

Jag rider mycket unghäst, reaktiva fullblod, hästar som ägarna blivit osäkra på, eldiga ft-hästar osv och jag rider i princip alltid med halsrem. Den har räddat mig i många situationer och det gör stor skillnad att ha något "stadigt" att hålla i utan att riskera att dra dem i munnen vid en 180 gradare eller plötsliga luftsprång. För mig är det en så naturlig del att jag inte ens märker att jag håller i den längre. Jag använder balsnöre eller tunn rem (inte handtag i sadeln - blir för baktung av, eller de där breda halsremmarna - klumpiga).
Tack för tips!

Sadlarna är utprovade med sadelutprovare, har samma modell på båda hästarna med lite olika ”modeller” för hästarna.

Tränar mycket bål på gymmet, fria vikter just för styrka och balansen. Springer ofta på snåriga skogsvägar.

Funderar på att testa typ Yoga eller liknande också, men när jag gör balanstester upplever jag inga problem 🧐

Hade faktiskt halsrem när jag red ut idag, ska dock få den att bli naturlig med!
 
Tack för tips!

Sadlarna är utprovade med sadelutprovare, har samma modell på båda hästarna med lite olika ”modeller” för hästarna.

Tränar mycket bål på gymmet, fria vikter just för styrka och balansen. Springer ofta på snåriga skogsvägar.

Funderar på att testa typ Yoga eller liknande också, men när jag gör balanstester upplever jag inga problem 🧐

Hade faktiskt halsrem när jag red ut idag, ska dock få den att bli naturlig med!
Kan ju vara värt att testa annan typ av sadel och se om du upplever skillnad? Tänker att balans a la stå på ett ben (el dyl) är en sak, att hitta jämvikt och balans i sadeln en annan. Kom ihåg att släppa knäna, så att du slappnar av och kommer runt och "i" hästen, hitta balansen i foten och stigbygeln. Upplever att många står på tå och hänger i knäna men då blir balansen sämre (ffa i landningarna). Öva reaktionsförmåga - karate? Andra stigbyglar? Nu vet jag inte vad du använder men finns ju rätt många olika varianter med varierande egenskaper.
 
Jag tänker att att ramla av är en risk man tar när man håller på med hästsport. Vissa ramlar av mer andra mindre. Jag ramlade av väldigt ofta ett tag, av helt onödiga anledningar. Nu har jag inte ramlat av på 7-8 år. Senaste avramlingen var på en häst som blev rädd, hoppade åt sidan, och tappade balansen då hästen samtidigt snubblade på en sten. :angel:

Hur mycket tränar du annat än ridning? Sedan jag börjat träna annat har jag absolut suttit kvar bättre.

Om jag fattar dig rätt hoppar du? Där tänker jag att mer dressyr kanske skulle göra att hästen är lättare att sitta kvar på, om den bär sig själv bättre är starkare och blir lite "lydigare" och inte stannar på hinder tex? Egentligen vet jag inte, det var bara en tanke som poppade upp. Du kanske redan rider massa dressyr dock.
 
Så avis på såna som dig!! En annan sliter som ett djur med träning för att ha den förmågan 🥲
Frågan är om det går att träna? Klart man kan träna på balans, styrka osv men jag har vänner som ramlar av ofta fast de tränar sånt. Vi har ibland pratat om just det, men vi vet inte varför det är så olika.
Sen tror jag att vi som inte ramlar av så lätt får rida (jag rider knappt längre) hästar som är svårare och risken ökar där att ramla av. Så var det ”på min tid” när jag hjälpte till med unghästar och fälttävlanshästar. Och då ökar nog risken att skada sig för det blir ”tuffare”.

Så har nog inget riktigt svar, följ med i hästens rörelser, ingen spänning. (Nu tänker jag när den bockar etc).
 
Frågan är om det går att träna? Klart man kan träna på balans, styrka osv men jag har vänner som ramlar av ofta fast de tränar sånt. Vi har ibland pratat om just det, men vi vet inte varför det är så olika.
Sen tror jag att vi som inte ramlar av så lätt får rida (jag rider knappt längre) hästar som är svårare och risken ökar där att ramla av. Så var det ”på min tid” när jag hjälpte till med unghästar och fälttävlanshästar. Och då ökar nog risken att skada sig för det blir ”tuffare”.

Så har nog inget riktigt svar, följ med i hästens rörelser, ingen spänning. (Nu tänker jag när den bockar etc).
Ja så klart ökar ju risken beroende på vad man sitter på och hur man rider, dvs om man galopperar i skogen eller rider fälttävlan vs att rida dressyr i ridhuset. Bara så avis på er som lyckas parera allt. Grym egenskap 😊
 
Jag tänker att att ramla av är en risk man tar när man håller på med hästsport. Vissa ramlar av mer andra mindre. Jag ramlade av väldigt ofta ett tag, av helt onödiga anledningar. Nu har jag inte ramlat av på 7-8 år. Senaste avramlingen var på en häst som blev rädd, hoppade åt sidan, och tappade balansen då hästen samtidigt snubblade på en sten. :angel:

Hur mycket tränar du annat än ridning? Sedan jag börjat träna annat har jag absolut suttit kvar bättre.

Om jag fattar dig rätt hoppar du? Där tänker jag att mer dressyr kanske skulle göra att hästen är lättare att sitta kvar på, om den bär sig själv bättre är starkare och blir lite "lydigare" och inte stannar på hinder tex? Egentligen vet jag inte, det var bara en tanke som poppade upp. Du kanske redan rider massa dressyr dock.
Så nyfiken på vad det är att vissa faller oftare, tror inte det finns ett enkelt svar dock. Men tips för att bli bättre uppskattar nog alla. 😁

Tränar avsuttet 6 dagar i veckan, varvar styrketräning med fria vikter med löpning på typ snåriga skogsvägar. Funderar på om jag ska träna något mer just för balansen. Frågan är bara vad.

Tävlar i hoppning men rider mycket dressyr - markarbete såklart, där grunden ligger för hoppningen.
 
Så nyfiken på vad det är att vissa faller oftare, tror inte det finns ett enkelt svar dock. Men tips för att bli bättre uppskattar nog alla. 😁

Tränar avsuttet 6 dagar i veckan, varvar styrketräning med fria vikter med löpning på typ snåriga skogsvägar. Funderar på om jag ska träna något mer just för balansen. Frågan är bara vad.

Tävlar i hoppning men rider mycket dressyr - markarbete såklart, där grunden ligger för hoppningen.

Jag är förvånansvärt sadelfast trots allmänt otränad, senast red jag ut en lufttur på en övertaggad lusitano och det fick ridlärare och de andra eleverna att blekna.

Det är egentligen inte så mycket styrka, smidighet, balans etc som det är att kunna förutsäga att det är på g och sen är det teknik. Eller är det mina långa ben 🤔?

Och det är kanske inte det lättaste att träna på, för situationen uppstår inte så ofta (förhoppningsvis).

Men en spontan tanke jag fick är huruvida du sitter ordentligt i galoppen, dvs kan du sitta med rumpan klistrad? Och läser du av hästen och känner vad som är på g, eller kommer avramlingarna som en överraskning? Är du liten och nätt?

Såna där plötsliga snedkast för att undvika ett hinder är skitsvårt att sitta kvar i, men man kan läsa av hästens tvekan ganska många språng innan det händer.

Vad säger din tränare?
 
Så nyfiken på vad det är att vissa faller oftare, tror inte det finns ett enkelt svar dock. Men tips för att bli bättre uppskattar nog alla. 😁

Tränar avsuttet 6 dagar i veckan, varvar styrketräning med fria vikter med löpning på typ snåriga skogsvägar. Funderar på om jag ska träna något mer just för balansen. Frågan är bara vad.

Tävlar i hoppning men rider mycket dressyr - markarbete såklart, där grunden ligger för hoppningen.


Du kanske skulle byta ut någon träning och köra ett avsuttet pass i veckan för att bli smidigare, eller hur man ska uttrycka det. På mitt gym har de ett pass som heter flex och det syftar till att träna stabilitet, rörlighet och funktionalitet . Upplever att det är ett väldigt bra pass att kombinera med styrketräning och konditionsträning. De har också coreflex som kombinerar core och flex. Så det går ju att kombinera ihop ett bra pass. Finns säkert många bra övningar du kan hitta på nätet åt det hållet.
 
Jag är förvånansvärt sadelfast trots allmänt otränad, senast red jag ut en lufttur på en övertaggad lusitano och det fick ridlärare och de andra eleverna att blekna.

Det är egentligen inte så mycket styrka, smidighet, balans etc som det är att kunna förutsäga att det är på g och sen är det teknik. Eller är det mina långa ben 🤔?

Och det är kanske inte det lättaste att träna på, för situationen uppstår inte så ofta (förhoppningsvis).

Men en spontan tanke jag fick är huruvida du sitter ordentligt i galoppen, dvs kan du sitta med rumpan klistrad? Och läser du av hästen och känner vad som är på g, eller kommer avramlingarna som en överraskning? Är du liten och nätt?

Såna där plötsliga snedkast för att undvika ett hinder är skitsvårt att sitta kvar i, men man kan läsa av hästens tvekan ganska många språng innan det händer.

Vad säger din tränare?
Jag tog faktiskt upp detta med min tränare senast och just den träningen hade nog varit svårt att sitta kvar. Hästen vek i sista sekund när den fick för sig att den inte riktigt fick plats och dök, så det gick väldigt fort.

Hann inte tänka speciellt mycket innan jag låg på backen. Allt gick bra och jag satt upp och hade en bra träning efter.

Min tränare ansåg att den inte heller hade suttit kvar i just det läget, det fanns liksom ingen hals kvar.

Vissa lägen är ju mer extrema än andra, svårt att veta hur andra har det bortsett från sociala medier men just nu har jag haft en perioden där jag ramlar av oftare än vanligt.
 
Du kanske skulle byta ut någon träning och köra ett avsuttet pass i veckan för att bli smidigare, eller hur man ska uttrycka det. På mitt gym har de ett pass som heter flex och det syftar till att träna stabilitet, rörlighet och funktionalitet . Upplever att det är ett väldigt bra pass att kombinera med styrketräning och konditionsträning. De har också coreflex som kombinerar core och flex. Så det går ju att kombinera ihop ett bra pass. Finns säkert många bra övningar du kan hitta på nätet åt det hållet
Du kanske skulle byta ut någon träning och köra ett avsuttet pass i veckan för att bli smidigare, eller hur man ska uttrycka det. På mitt gym har de ett pass som heter flex och det syftar till att träna stabilitet, rörlighet och funktionalitet . Upplever att det är ett väldigt bra pass att kombinera med styrketräning och konditionsträning. De har också coreflex som kombinerar core och flex. Så det går ju att kombinera ihop ett bra pass. Finns säkert många bra övningar du kan hitta på nätet åt det hållet.
Ja mitt gym har också core-passen, har kört de en del. Får helt enkelt testa att köra det över tid 😄
 
Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid haft 1-3 hästar i träning. Har inga ambitioner eller tankar om kunna bli bäst men vill utvecklas tillsammans med mina hästar.

Rider mycket varierat. När jag var yngre var jag ofta den som fick sitta upp på andras hästar när de inte rådde på dessa men några skador senare och lite mer vett i huvudet har gjort att jag helst undviker detta nu mer.

Har två halvblod, hopphästar som är pigga och glada och älskar sitt jobb. Förutom att rida tränar jag mycket avsuttet för att vara så bra jag kan för mina hästar (styrketräning med mycket fria vikter 3 dagar i veckan samt löpning lika många dagar per vecka)

Nu till min fråga: När fan slutar man ramla av?

Trots att jag ridit så länge jag kan minnas ramlar jag av titt som tätt, senaste hoppträningen ramlade jag in i ett hinder när hästen i sista sekund vek undan och dök med huvudet och i dag ramlade jag av på uteritten när hästen körde en till rodeo-runda med mig. Jag förstår såklart att det finns situationer där man ramlar av men det känns som jag är ensammast i världen med att ramla av mina hästar och att detta gör mig till en dålig ryttare. Ser alla på sociala medier som sitter kvar igenom allt, HUR?

Någon som varit i samma situation och kan lämna tips? Eller övriga idéer?

Jag tror att folk har olika mycket självbevarelsedrift och säkerhetstänkande. Jag skulle aldrig sitta upp på en häst som t.ex. bockar i galoppen ibland. För mig är det inte värt det. Så om du trillar av mer än du själv tycker är ok så får du ju öka säkerheten. Antingen genom val av aktivitet, val av häst eller vidareutbildning av dig själv. Det tredje alternativet är det svåraste.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 467
Senast: zarmino
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 422
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 226
Senast: AbCdE
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 426
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp