Bukefalos 28 år!

_Sascha_

Trådstartare
Jag behöver er hjälp nu, har en katt sen innan (som också hamnade hos mig av en slump) och nu igår åkte vi och hämtade en till.
Han har suttit utanför en port i 3 dagar, är så sjukt mager att jag aldrig sett något liknande i hela mitt liv!
Annars verkar han ganska pigg och frisk, kelig som få. Vi har ringt polisen men inga efterlysningar på en katt som passar in på den beskrivningen, han är inte chippad eller tatuerad, okastrerad. Han fick ingen plats på något katthem heller så då ringde min kompis mig och jag pratade med min pojkvän och vi åkte och hämtade honom.

Ska såklart boka tid hos vet. så fort jag vet hur jag jobbar i veckan men behöver hjälp med vad jag ska ge honom för mat iallafall så han inte får någon chock eller nåt, nu har han fått lite blötfoder igår kväll och torrfoder idag, han drack extremt mycket igår (antagligen uttorkad?). Han verkar inte riktigt tugga torrfodret utan sväljer dom hela, tuggar typ varannan låter det som. Ska jag ta bort det? Han vräker inte i sig maten utan går och äter några bitar ibland.

Meningen är väl att om han funkar med andra katten (hon är skitsur och sitter och morrar, men bättre idag än igår) får han stanna, annars får det bara bli temporärt. Men jag hoppas verkligen hon vänjer sig för han är jättego.
 
Sv: Hjälp!!

Jag skulle nog ha börjat med skonkost för magen i början, små
portioner flera ggr om dagen.
Man vet ju inte hur länge kissen har fått vara utan mat.
Kokt fisk med lite ris, färs blandat med morotspure har jag hört ska vara bra
och annan mjukmat.
Jag tror inte att det är så bra med torrfoder om han är uttorkad.

Stor kram till dig som tog hand om kissen och hoppas att det går jättebra för er.:love:

P.S ett tips är att pm:a Sol och fråga, hon verkar vara duktig och har bra koll på kost.
 
Sv: Hjälp!!

Om han inte vräker i sig mat så ska det nog gå, kanske att blötmaten kan vara lite stark nu i början och han inte bör få för mycket åt gången. Det är inte alltid katter tuggar torrfoder, mina kräks upp otuggade ganska ofta. Det man kan göra är ju att dela på dom om det går, men jag tror inte det ska spela så stor roll.
Veterinär är nog bra om han få komma till ganska fort, han kan ha skador inne som inte syns. Har han inte fått mat på länge kan det orsaka problem osv.

Jättebra att ni tog in honom och att han får ett hem som bryr sig. Gärna lite bilder sen :) Och håller tummarna för att han inte fåt bestående men utan växer upp till en stor, go kille!
 
Sv: Hjälp!!

Tack för era svar, har gett den lite ris och färs nu men torrfodret måste ju stå framme för andra kattens skull.
Vi har kommit fram till att det antagligen är en hona, vi kollade inte kvällen den kom men hon som ringde mig om den sa att det var en hane men pojkvännen kände efter igår och kunde inte hitta några kulor! :eek:
Den är verkligen jättestor (Förutom då att min katt väger mer än den här stackarn:cry:) jämnfört med min andra katt, så jag tog för givet att det var en hane.

Är iallafall supergosig och snäll, börjar till och med busa lite nu och är mycket piggare. Och andra katten börjar ge med sig, nu vågar hon iallafall röra sig i lägenheten (även om nya katten inte fräser tillbaks utan bara struntar i henne) och kom och gosade i natt som hon alltid gör:).

Ringde vetrinären för vaccinering och hälsokontroll och först hade han inga tider men sen helt plötsligt kunde han ta emot oss imorgon klockan åtta på kvällen :D. Han får avgöra könet också :angel: men jag har för mig att den har färgen bara honkatter kan ha, sköldpaddsfärg eller vad det heter?
Något mer jag ska tänka på hos vetrinären? Kastrering/Sterilisering blir aktuellt när den ätit upp sig och mår helt bra, andra katten är steriliserad så på den biten är det lugnt.
Hur gör man med försäkring på en sån här katt? Om den stannar så är det klart att den ska försäkras men är det något speciellt, den är ju "identitetslös" eller vad man ska kalla det. Måste man chippa och så?


Bilder på sötnosen, Zacke kallad men det blir väl namnbyte :p
vrigt081.jpg


vrigt072.jpg
 
Sv: Hjälp!!

Några till :angel:

vrigt070.jpg

vrigt083.jpg

vrigt075.jpg


Bonusbild på nyfiken Sussi som mest fräser när hon ser nykomlingen:

vrigt084.jpg
 
Sv: Hjälp!!

Ringde vetrinären för vaccinering och hälsokontroll och först hade han inga tider men sen helt plötsligt kunde han ta emot oss imorgon klockan åtta på kvällen :D. Han får avgöra könet också :angel: men jag har för mig att den har färgen bara honkatter kan ha, sköldpaddsfärg eller vad det heter?

Bilder på sötnosen, Zacke kallad men det blir väl namnbyte :p
vrigt081.jpg


vrigt072.jpg

Jag är ny i kattvärden, men jag tror inte din katt är sköldpaddsfärgad (en sköldpadda har "svartbaserad" färg och "rödbaserad" färg blandat huller om buller i fält, fläckar eller bara spräckligt, kan även ha vita fält/fläckar) men du har rätt i att bara honor kan vara det (pga svart/rött anlag X-bundet). Jag tycker den ser ut att vara tabby och i så fall har du ingen hjälp i könsbestämmandet tyvärr... Men du får ju veta snart ifrån veterinären ändå:)

Fint av dig att ta hand om "Zacke"! Lycka till o hoppas ni kommer att trivas ihop:laugh:
 
Sv: Hjälp!!

*snor knapp*
Det är som Honungshumlan säger ingen sköldpadda du har. Svart/Bruntabby med vitt (minns inte korrekt färgbenämning) är det nog.
Alltid lika kul att höra att fortfarande finns människor som dig :).

(För övrigt så finns det sköldpaddsfärgade hanar, men det är väldigt sällsynt och de är alltid(?) sterila)
 
Sv: Hjälp!!

Såg precis ut som min hitta katt "Nisse" tyvärr stannade han inte länge hos mig då njurarna slogs ut. En timme senare när jag kom till vet hade han bara 4% njurkapacitet kvar så han fick somna in :cry:


önskar dig all lycka i världen med din nyfunna vän
 
Sv: Hjälp!!

Det är en kastrerad hane, så någon har ju brytt sig om honom men som sagt inget hos polisen/inga lappar. Inte chippad/tatuerad heller.
Fullt frisk utan anmärkning, vetrinären tyckte han var jättefin och att han var runt året gammal, absolut inte äldre än två år men födelsedatumet sattes nov. -07 och vägde 3,7 kg.. Han ska väga 4,5 ungefär när han är normalviktig :).

Jätteskönt att han var frisk men han har nog varit ute ett tag med tanke på trampdynor och så men han verkar trivas här och är världens gosigaste, vetrinären trodde han skulle äta upp sig ganska fort så nu är det bara boka tid för tatuering och sen försäkra så är allt i sin ordning :D.
Så Zacke får behålla sitt namn :laugh:
 
Sv: Hjälp!!

Såg precis ut som min hitta katt "Nisse" tyvärr stannade han inte länge hos mig då njurarna slogs ut. En timme senare när jag kom till vet hade han bara 4% njurkapacitet kvar så han fick somna in :cry:


önskar dig all lycka i världen med din nyfunna vän

Usch, det är sådant man är rädd ska hända, men du tog iallafall hand om honon och gav honom kärlek sista tiden så han var tacksam ändå, tror jag.
 
Sv: Hjälp!!

ja man får hoppas det.. men hemskt va det.. fy... hade avlivat en katt full med cancer några veckor innan. och efter Nisse gick bort så fick jag avliva en katt efteråt också. hon deppade ihop totalt och på kliniken trodde dom att hon hade samma som sin mor (cancer).

och utan livslust, aldrig bott ensam utan sin mamma. hon var 13 år. hade förlorat svansen och detta läkte aldrig ordentligt. (blev en dyr kisse detta sista året). så tyckte jag det var bäst att hon fick somna in....
 
Sv: Hjälp!!

Jag tycker iaf du gjorde rätt, ett djur ska aldrig lida för människans skull, utan man ska alltid göra det så behagligt för dom som möjligt, minsta lidande möjligt.

Usch, det är hemskt när man tänker på allt som kan hända ens djur :cry:.
 
Sv: Hjälp!!

ja men det går nog vägen för dig och din nyfunna vän.


/startgrow som precis varit hos vet med sin ögonsten.
 
Sv: Hjälp!!

Fina katterna !

Jag måste ju säga att minen på den svartvita säger en hel del :love:

Jag blir glad i hjärtat av din tråd och jag tror att Zacke har dragit högsta vinsten !
 
Sv: Hjälp!!

Fina katterna !

Jag måste ju säga att minen på den svartvita säger en hel del :love:

Jag blir glad i hjärtat av din tråd och jag tror att Zacke har dragit högsta vinsten !

Tack, jag hoppas han också tycker det ;), han trivs som fisken i vattnet här även om han verkar tycka hunden är lite konstig som bara glor (han ser ut som han aldrig sett en katt förut).
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 541
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
3 654
Senast: tott
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 821
Senast: WildHorse
·
Övr. Katt Min högt älskade moster gick bort i lördags och nu har jag hennes fina katt boende hos mig. Bondkatt, runt två år (har exakt...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 541
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Willes bilköpstråd
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • SD:s trollfabrik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp