hjälpprogram?

Indiv

Trådstartare
Vad sägs om detta:
Ni känner säkert igen program på tv som kniven mot strupen (eller ramsays original), lyxfällan, programmet där de räddar frisörsalonger (vad det nu heter)?
Alla går ju ut på att hjälpa privatpersoner/ företag i nöd, att styra upp verksamheten, ta reda på var felen ligger och förbättra.

Varför inte införa detta för ridskolor? Startade en tråd för ett bra tag sen gällande att testa ridskolorna i landet, men fick ju ingen tidning att nappa på idén. Kanske ett tv-program är mer intressant? Då får ni vuxna något annat att titta på än ponnyakuten ;)

Inte för att jag tänker göra detta själv, men vore inte det himla intressant att se? Samt välbehövligt och antagligen genomförbart?
 
Sv: hjälpprogram?

Behövligt eller inte så finns det inget allmänintresse i ett TV-program där man försöker rädda ett antal konkursfärdiga ridskolor, möjligen ett enstaka program i en serie om idrottsanläggningar/klubbar.

Restauranger angår flertalet i Sverige, ridskolor en liten minoritet.
 
Sv: hjälpprogram?

Tack, äntligen ett svar!
Ja det har du säkert rätt i, men det kanske vore intressant för en annan sorts media? Inte tv då eftersom hästintresset är så pass litet där?
 
Sv: hjälpprogram?

Det kan ju vara så att för att det ska bli bra TV så måste de visa en riktigt sunkig ridskola. Mycket av det man ser i den här typen av program på TV är nog lite riggat så att det ska se värre ut än det är, men gör man så med en ridskola blir det kanske lätt så att man bryter mot diverse djurskyddsregler för att få tillräcklig misär att ordna till.


Att hästar skulle vara för smalt ämne tror jag inte. Ridsporten ligger väl bland de sporter som har flest utövare. Finns massor med tv program som vänder sig åt betydligt smalare grupper.
 
Sv: hjälpprogram?

Bra tankar där!
Jag skulle gärna vilja se ett sånt program, och det behöver inte ens vara så överdrivet, det finns ju tillräckligt mycket att göra på många ställen ändå verkar det som ffa när man läser på vissa trädar här...
 
Sv: hjälpprogram?

Fast det skulle ju inte behöva vara rent djurskyddsmässiga aspekter utan med ekonomiska. Hur ska en ryttarförening få ihop ekonomin exempelvis? Finns ju rätt många som är konkurshotade som det ser ut idag.
 
Sv: hjälpprogram?

Fast det skulle ju inte behöva vara rent djurskyddsmässiga aspekter utan med ekonomiska. Hur ska en ryttarförening få ihop ekonomin exempelvis? Finns ju rätt många som är konkurshotade som det ser ut idag.

Personligen håller jag med att det kunde vara intressant. Jag utgick lite från hur program som 'Elake kocken' t.ex. ofta är uppbyggda.

Tänk dig ett program 'Ridskoleakuten', med Jan Brink som programledare. Vilket av följande manus tror du skulle vara lättast att sälja in till TV4.
Båda gäller en ridskola som är nära konkurs.


Manus 1
Populär ridskola som inte får det att gå runt.

Jan Brink fixar till det genom att med hjälp av en revisor gå igenom bokföringen och åtgärderna blir att sälja några hästar som inte behövs i undervisningen (de andra hästarna får jobba mer), köpa in billigare foder, höja ridavgifterna lite grann och göra lite smarta skattemässiga grejer.



Manus 2
En ridskola som tappat i popularitet på grund av att det är problem med hästarna och viss personal.

Jan Brink tar hjälp av veterinär och hovslagare för att få ordning på de undernärda hästarna med diverse skavanker. De har snålat på foder och hovslagning t.ex.
Lösningen blir nya foderstater, regelbunden hovslagning och byte av stallchefen som uppenbart inte passar för sitt jobb.



Nu kanske jag är fördomsfull mot TV bolagen, men jag är övertygad om att de skulle välja nr 2 utan att tveka.
 
Sv: hjälpprogram?

Jag personligen skulle hellre vilja se manus 1, men ännu hellre ett program där man även tar hänsyn till bättre djurhållning och mer anpassad för hästarnas skull, det är ju faktiskt möjligt och oftast till och med billigare i underhåll än vad det är på många ridskolor idag.
 

Liknande trådar

S
Hästmänniskan Ni som jobbar på eller rider på ridskolor kan ni inte berätta lite i korta drag om vad det är för verksamheter som bedrivs, hur många...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: Lucta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • GVFÖ Australien
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp