Hjälp att välja sällskapshund!

Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser.

Det jag har att erbjuda en hund:
- Promenader - såklart!
- Följa med till stallet och hänga med ut på turer med hästen
- Träning ett par-tre dagar i veckan lite längre pass och annars invävt i vardagen. Har under uppväxten tills jag blev några och tjugo så hade jag en hund jag testade lite olika hundsporter med. Mest lydnad och agility, men följde även med en hel del i skogen när mamma la spår till hunden. Var väldigt aktiv inom Hundungdom, så har även testat flyball och freestyle, inget jag alls är intresserad av nu dock. :)
- Men framför allt vill jag ha den som sällskap, som en kompis att umgås med.

De krav jag har:
- Inte så krävande hund, utan en hund som passar som aktiv sällskapshund.
- Gärna en gladlynt hund, inte så reserverad.
- Inte kort päls, tycker om pälsiga hundar.
- Inte allt för frusen, ska klara av att vara stallhund i norrland med täcke.
- Större än en papillon och liknande, men inte så stor som en labrador. En lagom hund är cocker spaniel, men lite mindre och lite större går bra.
- En relativt frisk ras. Så frisk som en sällskapsras kan vara.

Jag har i 13 år haft en cavalier och det är en hundras jag älskar och blir glad av att se till och med på långt avstånd ute, men jag inser att det tyvärr inte kommer vara aktuellt så länge rasen är dras med sjukdomar i den utsträckning den gör. Min hund hade hjärtproblem, det vill jag inte med stor sannolikhet få en hund med igen.

Jag har tittat på löwchen, cocker spaniel och tibetansk terrier. Även dvärgschauzer, men där faller det på pälsen lite..

Jag har aldrig träffat en löwchen, hur är de i temperamentet?
Hur mycket terrier är en tibetansk terrier?

Ge mig gärna tips. :)
När
 
Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser.

Det jag har att erbjuda en hund:
- Promenader - såklart!
- Följa med till stallet och hänga med ut på turer med hästen
- Träning ett par-tre dagar i veckan lite längre pass och annars invävt i vardagen. Har under uppväxten tills jag blev några och tjugo så hade jag en hund jag testade lite olika hundsporter med. Mest lydnad och agility, men följde även med en hel del i skogen när mamma la spår till hunden. Var väldigt aktiv inom Hundungdom, så har även testat flyball och freestyle, inget jag alls är intresserad av nu dock. :)
- Men framför allt vill jag ha den som sällskap, som en kompis att umgås med.

De krav jag har:
- Inte så krävande hund, utan en hund som passar som aktiv sällskapshund.
- Gärna en gladlynt hund, inte så reserverad.
- Inte kort päls, tycker om pälsiga hundar.
- Inte allt för frusen, ska klara av att vara stallhund i norrland med täcke.
- Större än en papillon och liknande, men inte så stor som en labrador. En lagom hund är cocker spaniel, men lite mindre och lite större går bra.
- En relativt frisk ras. Så frisk som en sällskapsras kan vara.

Jag har i 13 år haft en cavalier och det är en hundras jag älskar och blir glad av att se till och med på långt avstånd ute, men jag inser att det tyvärr inte kommer vara aktuellt så länge rasen är dras med sjukdomar i den utsträckning den gör. Min hund hade hjärtproblem, det vill jag inte med stor sannolikhet få en hund med igen.

Jag har tittat på löwchen, cocker spaniel och tibetansk terrier. Även dvärgschauzer, men där faller det på pälsen lite..

Jag har aldrig träffat en löwchen, hur är de i temperamentet?
Hur mycket terrier är en tibetansk terrier?

Ge mig gärna tips. :)
När jag läser vad du tänker ge hunden för liv så tänker jag direkt på cocker spaniel. En cocker hänger med på ridturer utan problem är lagom stor och ofta ok med andra hundar, åtminstone de cockrar jag träffat. Bör väl tåla klimatet i Norrland också.
 
Lagotto? Soft coated wheaten terrier? Tollare? Tibetansk terrier?
 
Nä, det går verkligen bort om en inte vill ha en alltför krävande ras. Det är liksom arbetshundar :)

@parellikusken ska du flytta hemåt? :)
Jag tänker att kanske en dvärg alternativt mellanpudel skulle kunna vara ett alternativ? Annars, om det inte är viktigt att skaffa valp så kanske det går att hitta unga friskare cavalierer om det är det som känns som ”din” ras?
Tibetansk terrier tror jag också skulle kunna passa - så det är väl bra att försöka träffa några och se om du gillar dem? @escodobe har en festlig hane :love: som verkar relativt okomplicerad (minus ensamhetsbiten).

Funderar också på om kanske Norfolk- eller norwichterriern skulle kunna passa. Annars låter ju bedlington som ett rimligt alternativ och då har ju även @Elementary bedlis (i Norrland) pch kanske kan komma med något vettigt :)
 
En bedlington skulle absolut kunna funka. Men jag är ooooerhört partisk och tycker att bedlisen är den ultimata sällskapshunden. :angel:

Generellt glad i folk och andra hundar, har helt underbar mysig gospäls (tänk typ mjukdjur!) och älskar att springa (...fast det gäller väl nästan alla hundar). Inga problem med minusgraderna här på vintern, speciellt inte med täcke. Finns många bedlisägare och en bunt uppfödare i norrland.

Angående jakt är det väl lite si och så. Jag har en hund som knappt tittar åt rådjuren och mest dumstirrar på ekorrar och verkar undra varför de har så förfärligt bråttom. Men det är ändå i grunden en jakthund så det är ju inte säkert att man får en så ointresserad hund som jag har.

Agility passar en bedlis utmärkt men mindre säker på att man får så bra resultat i lydnad. Tror nog rallylydnad är mer bedlisens grej i så fall.

En del pälsvård krävs ju då det är en "ickefällande" ras.
 
Löwchen är jätteroliga hundar tycker jag. Min älskar att få använda kroppen fysiskt genom tex drag eller längre cykel/ridturer. Vi tränar även lite lydnad. Högst sporadiskt dock men jag tycker hon har fint fokus och uthållighet :) Inte som min bruksschäfer men det är ju inte meningen heller :D

Samtidigt har hon inga som helst problem att inte göra mer än rastas i en vecka. Sålänge hon får vara nära och vara med är hon nöjd.

Lätt att lämna till vem som då hon är så lätthanterlig och hon är miljö- och skottfast. Gjort ett väldigt fint BPH i mitt tycke :)

Det är små lejon. Dom är ganska våghalsiga och har inte alltid så bra självbevarelsedrift. Min kan tex studsa rätt in i min schäfer i full fart så att hon flyger tillbaka och tycker det är jättekul :angel:
Jag tycker faktiskt löwchencirkelns beskrivning av rasen stämmer väldigt bra in på min tik. Och tror att den generellt stämmer bra med vad man kan förvänta sig.

Skickar med lite bilder på lilldåren :D

22089219_1483404108412213_1254481363606137349_n.jpg


20106737_1417936221625669_2392760288425822709_n.jpg


17759715_1317795498306409_7399214429751411659_n.jpg


15203202_1172462816173012_8037401210231701867_n.jpg


13095863_999536006799028_4424488137767545265_n.jpg


13055550_999535976799031_2241729094630285249_n.jpg
Vad kul att få läsa din text, blir mer och mer sugen på en löwchen, känns som min typ av hund. :)
Hur bra klarar den kyla? :)
 
Nä, det går verkligen bort om en inte vill ha en alltför krävande ras. Det är liksom arbetshundar :)

@parellikusken ska du flytta hemåt? :)
Jag tänker att kanske en dvärg alternativt mellanpudel skulle kunna vara ett alternativ? Annars, om det inte är viktigt att skaffa valp så kanske det går att hitta unga friskare cavalierer om det är det som känns som ”din” ras?
Tibetansk terrier tror jag också skulle kunna passa - så det är väl bra att försöka träffa några och se om du gillar dem? @escodobe har en festlig hane :love: som verkar relativt okomplicerad (minus ensamhetsbiten).

Funderar också på om kanske Norfolk- eller norwichterriern skulle kunna passa. Annars låter ju bedlington som ett rimligt alternativ och då har ju även @Elementary bedlis (i Norrland) pch kanske kan komma med något vettigt :)

Ja, en tollare blir det inte även om jag i ungdomen såg det som ett alternativ, men då hade jag bara hundsporten och inte någon häst.
Tror inte på en pudel, träffat många storpudlar jag tycker om, men de är för krävande. Tänker att de små har samma behov.
Bedlington har jag faktiskt tittat på och tyckt att de verkar vettiga, norfolk och norwitch blir nog för litet för att hänga på hästen, på det sättet är bedlington bätta anpassad. :)

En bedlington skulle absolut kunna funka. Men jag är ooooerhört partisk och tycker att bedlisen är den ultimata sällskapshunden. :angel:

Generellt glad i folk och andra hundar, har helt underbar mysig gospäls (tänk typ mjukdjur!) och älskar att springa (...fast det gäller väl nästan alla hundar). Inga problem med minusgraderna här på vintern, speciellt inte med täcke. Finns många bedlisägare och en bunt uppfödare i norrland.

Angående jakt är det väl lite si och så. Jag har en hund som knappt tittar åt rådjuren och mest dumstirrar på ekorrar och verkar undra varför de har så förfärligt bråttom. Men det är ändå i grunden en jakthund så det är ju inte säkert att man får en så ointresserad hund som jag har.

Agility passar en bedlis utmärkt men mindre säker på att man får så bra resultat i lydnad. Tror nog rallylydnad är mer bedlisens grej i så fall.

En del pälsvård krävs ju då det är en "ickefällande" ras.

Tack för infon!
Ska titta närmare på den rasen. Hur du någon bild på din? :)
 
När jag läser vad du tänker ge hunden för liv så tänker jag direkt på cocker spaniel. En cocker hänger med på ridturer utan problem är lagom stor och ofta ok med andra hundar, åtminstone de cockrar jag träffat. Bör väl tåla klimatet i Norrland också.

Tänkt mycket på dom genom mina hundlösa år, och de är ett starkt alternativ då jag älskar lynnet på spaniels och retrivers. Jag blir så glad av dom.
Hur är det med de som inte är jaktavlade, brukar de dra på vilt och sånt? Olika såklart..

Lagotto? Soft coated wheaten terrier? Tollare? Tibetansk terrier?

Lagatto är jag mycket nyfiken på! Någon som har en och kan beskriva hur det är att ha en lagatto?
Även tibetansk terrier är jag nyfiken på att veta mer om, varför är de i grupp 9 och inte i terriergruppen?
 
Har haft, hon är borta sen drygt ett år.

@parellikusken
Lagotto är roliga men krävande. Påhittiga och klåfingriga, hänger gärna med oavsett hundsport/aktivitet. Man har aldrig långtråkigt med en lagotto :angel: :D.

Ett tag avlades det på allt, de blev oerhört populära, vilket gav stora problem med mentaliteten i rasen. Det är bättre och nåt som uppfödarna blivit medvetna om, men det gäller att vara noggrann i val av uppfödare.
HD förekommer så även där gäller att vara noggrann i sitt val. PRA börjar dyka upp, detta har rasklubben dock tagit tag i direkt och följer stenhårt.
Jakt förekommer i rasen, även om det står i rasstandarden att de inte ska ha det.
I och med att du tänker dig raser som löwchen så kan lagotton bli för mycket. Absolut kan den ta det lugnt ibland, men som regel behöver de jobba för att må bra.
Rasklubben har en ganska informativ hemsida, likaså finns det en väldigt aktiv grupp på fb.

Jag kan bubbla på om lagotto i evigheter, fråga om det är nåt du funderar över.
Jag kommer definitivt skaffa lagotto igen i framtiden, det är en ras som etsat sig fast i mitt hjärta. Ska bara känna mig mentalt redo och ha sörjt klart förra lagotton först.
 
Jag skulle rekommendera en tibetansk spaniel! min familj har en sån och har stött på flera stycken och de är för ljuvliga! de är små, men inte pyttesmå och de har överlag relativt mycket päls, men det finns de med mer och mindre päls. Tibetansk spaniel är glada och aktiva och vår älskar agility och att få tänka, men hon älskar också sovmorgnar och kvällsmys i soffan ;) och som jag har förstått det är rasen så överlag! de är inte så krävande heller och lättlärda, men de har en egen vilja vill jag påstå:p hon har varit med mig till stallet och hon är inte rädd för klampande hovar i stallgången eller känslig för kylan om hon får ha en tröja på och en filt att ligga på så hon inte får kallt om magen:) jag vet inte hur sjukdomar ser ut men jag har inte hört om några vanliga fel hos rasen. Min familj har alltid varit skeptisk till små hundar men vår lilla dam har tagit våra hjärtan med storm och de centimeter hennes kropp inte fyller upp, fylls nog upp av hennes älskvärda karaktär och sätt att vara! :D
 
Har haft, hon är borta sen drygt ett år.

@parellikusken
Lagotto är roliga men krävande. Påhittiga och klåfingriga, hänger gärna med oavsett hundsport/aktivitet. Man har aldrig långtråkigt med en lagotto :angel: :D.

Ett tag avlades det på allt, de blev oerhört populära, vilket gav stora problem med mentaliteten i rasen. Det är bättre och nåt som uppfödarna blivit medvetna om, men det gäller att vara noggrann i val av uppfödare.
HD förekommer så även där gäller att vara noggrann i sitt val. PRA börjar dyka upp, detta har rasklubben dock tagit tag i direkt och följer stenhårt.
Jakt förekommer i rasen, även om det står i rasstandarden att de inte ska ha det.
I och med att du tänker dig raser som löwchen så kan lagotton bli för mycket. Absolut kan den ta det lugnt ibland, men som regel behöver de jobba för att må bra.
Rasklubben har en ganska informativ hemsida, likaså finns det en väldigt aktiv grupp på fb.

Jag kan bubbla på om lagotto i evigheter, fråga om det är nåt du funderar över.
Jag kommer definitivt skaffa lagotto igen i framtiden, det är en ras som etsat sig fast i mitt hjärta. Ska bara känna mig mentalt redo och ha sörjt klart förra lagotton först.
Jag kan absolut tänka mig en lite mer aktiv hund, men samtidigt så kanske jag ska vara rimlig och tänka att jag egentligen mest vill ha hunden som en kompis som kan hänga med på saker, snarare än att träna en massa med den. Även om jag såklart vill träna lite ändå. :)

Men tack för infon. :)
 
Jag skulle rekommendera en tibetansk spaniel! min familj har en sån och har stött på flera stycken och de är för ljuvliga! de är små, men inte pyttesmå och de har överlag relativt mycket päls, men det finns de med mer och mindre päls. Tibetansk spaniel är glada och aktiva och vår älskar agility och att få tänka, men hon älskar också sovmorgnar och kvällsmys i soffan ;) och som jag har förstått det är rasen så överlag! de är inte så krävande heller och lättlärda, men de har en egen vilja vill jag påstå:p hon har varit med mig till stallet och hon är inte rädd för klampande hovar i stallgången eller känslig för kylan om hon får ha en tröja på och en filt att ligga på så hon inte får kallt om magen:) jag vet inte hur sjukdomar ser ut men jag har inte hört om några vanliga fel hos rasen. Min familj har alltid varit skeptisk till små hundar men vår lilla dam har tagit våra hjärtan med storm och de centimeter hennes kropp inte fyller upp, fylls nog upp av hennes älskvärda karaktär och sätt att vara! :D
Tack för all info!
Du gjorde mig nästan lite sugen på att skaffa en sådan, Men tyvärr har jag aldrig riktigt fallit för dom, även om de säkert är bra och trevliga hundar. :)
 
Även tibetansk terrier är jag nyfiken på att veta mer om, varför är de i grupp 9 och inte i terriergruppen?
Det är inte en terrier i grunden tror jag, utan boskapshund och numera sällskapshund. Enligt Wikipedia är det vara engelsmännen som gett dem namnet terrier. :)

Och angående pudel så är väl storpudel och de andra storlekarna två olika raser? Visst tränar och tävlar många pudlar men det är ändå en aktiv sällskapsras :) @Daff och @pepp har bättre koll på pudel tror jag
 
Det är inte en terrier i grunden tror jag, utan boskapshund och numera sällskapshund. Enligt Wikipedia är det vara engelsmännen som gett dem namnet terrier. :)

Och angående pudel så är väl storpudel och de andra storlekarna två olika raser? Visst tränar och tävlar många pudlar men det är ändå en aktiv sällskapsras :) @Daff och @pepp har bättre koll på pudel tror jag
Aha, det förklarar ju saken. :)

Mycket nyfiken på tibetansk terrier, skulle vara kul att höra människors erfarenheter av den. :)
 
Vad kul att få läsa din text, blir mer och mer sugen på en löwchen, känns som min typ av hund. :)
Hur bra klarar den kyla? :)

Det beror på hur kort man klipper :D

Nej men skämt åsido. Jag har just nu klippt hela benen, under magen och bakbenen upp till första revbenet. Alltså en lejonklippning fast hela benen + mage ist då det fastnar så mycket blötsnö i pälsen. Den pälsen jag sparat är nog typ 2-3 cm lång och det som är nyklippt är väl 0,5-1 mm :angel:

Hon klarar av kortare promenader på 15-20 min helt naken nu när det är nollgradigt. Lite frusen förvisso men hon springer och leker iaf. Skulle hon få på sig ett rejält täcke/overall kan hon vara ute i flera timmar :) Lite huttrig när man står stilla men har dom bara en varm filt eller hålls igång tycker jag ändå inte att det är ngt jätteproblem.
 
Tänkt mycket på dom genom mina hundlösa år, och de är ett starkt alternativ då jag älskar lynnet på spaniels och retrivers. Jag blir så glad av dom.
Hur är det med de som inte är jaktavlade, brukar de dra på vilt och sånt? Olika såklart..

Mina svärföräldrar har haft fyra cockrar genom åren och alla har varit fantastiska på att följa med okopplade på promenader trots att svärföräldrarna nästan aldrig tränat sina hundar.Tror att du som är hundvan och van att träna lite kan få en cocker att hänga med på ridturer utan att sticka iväg. Gillade du cavalieren så har ju cocker spaniel lite liknande temperament öppen och positiv dock med turbo! Jag upplever det som om cockrarna behöver en del passivitetsträning för att dämpa turbomotorn men alla unghundar behöver ju tränas på olika sätt.

Lagatto är jag mycket nyfiken på! Någon som har en och kan beskriva hur det är att ha en lagatto?
Även tibetansk terrier är jag nyfiken på att veta mer om, varför är de i grupp 9 och inte i terriergruppen?
Tänkt mycket på dom genom mina hundlösa år, och de är ett starkt alternativ då jag älskar lynnet på spaniels och retrivers. Jag blir så glad av dom.
Hur är det med de som inte är jaktavlade, brukar de dra på vilt och sånt? Olika såklart..



Lagatto är jag mycket nyfiken på! Någon som har en och kan beskriva hur det är att ha en lagatto?
Även tibetansk terrier är jag nyfiken på att veta mer om, varför är de i grupp 9 och inte i terriergruppen?
 
[QUOTE="parellikusken, post: 18362562, member: 113442
De krav jag har:
- Inte så krävande hund, utan en hund som passar som aktiv sällskapshund.
- Gärna en gladlynt hund, inte så reserverad.
- Inte kort päls, tycker om pälsiga hundar.
- Inte allt för frusen, ska klara av att vara stallhund i norrland med täcke.
- Större än en papillon och liknande, men inte så stor som en labrador. En lagom hund är cocker spaniel, men lite mindre och lite större går bra.
- En relativt frisk ras. Så frisk som en sällskapsras kan vara.
...

Jag har tittat på löwchen, cocker spaniel och tibetansk terrier. Även dvärgschauzer, men där faller det på pälsen lite..

Jag har aldrig träffat en löwchen, hur är de i temperamentet?
[/QUOTE]

En löwchen är en väldigt trevlig och mångsidig sällskapshund som passar bra för det du tänkt göra. Den är glad, sällskaplig, intelligent, ofta frisk högt upp i åren. Den vaktar lite lagom. Tycker om att vara med överallt och ligga nära.

Pälsen gör att den inte är någon allvädershund. Det fastnar skräp och halm i pälsen i stallet och om du klipper ned hunden blir den istället känslig för väta eftersom pälsen inte har långa täckhår som stöter bort vatten. Icke desto mindre var min löwchen alltid med i stallet och hade mycket kul där, var även med på ridtur.

Min löwchenpojke blev 14 år och var en fantastisk kompis och familjehund. Under alla dessa år hände naturligtvis mycket i familjen, vi flyttade, barn växte upp, vi skaffade häst, vi sålde häst, arbetsförhållanden ändrades så att han ibland gick på dagis, ibland inte, var tillfälligt omplacerad, var ensamhund, bodde med flera hundar osv, dessa förändringar klarade han fint att anpassa sig till och han hade samma positiva inställning hela livet.

När han var 11 år gjorde vi en längre vandring med etapper på ca 2 mil per dag och bodde i tält, det gick bra.

Mot slutet av hans liv fick han problem med en hjärtklaff och med magen och han fick somna in två dagar innan han skulle ha fyllt 14 år.

Jag rekommenderar löwchen till alla som söker en pigg och enkel sällskapshund som man kan ha massor av kul med.
 
Det verkar som att jag ska skaffa en löwchen nu när jag läser era texter om dom. :)
Får under våren se till att lära mig mer om rasen, hitta någon kennel jag kan besöka och sånt. Roligt!

Dock inte uteslutit andra raser, men löwchen skulle nog kunna passa mig bra. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 907
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp