Hjälp att välja sällskapshund!

Om allt går som det ska kommer jag antagligen äntligen skaffa hund under nästa år, så har suttit i höst och kollat på olika raser.

Det jag har att erbjuda en hund:
- Promenader - såklart!
- Följa med till stallet och hänga med ut på turer med hästen
- Träning ett par-tre dagar i veckan lite längre pass och annars invävt i vardagen. Har under uppväxten tills jag blev några och tjugo så hade jag en hund jag testade lite olika hundsporter med. Mest lydnad och agility, men följde även med en hel del i skogen när mamma la spår till hunden. Var väldigt aktiv inom Hundungdom, så har även testat flyball och freestyle, inget jag alls är intresserad av nu dock. :)
- Men framför allt vill jag ha den som sällskap, som en kompis att umgås med.

De krav jag har:
- Inte så krävande hund, utan en hund som passar som aktiv sällskapshund.
- Gärna en gladlynt hund, inte så reserverad.
- Inte kort päls, tycker om pälsiga hundar.
- Inte allt för frusen, ska klara av att vara stallhund i norrland med täcke.
- Större än en papillon och liknande, men inte så stor som en labrador. En lagom hund är cocker spaniel, men lite mindre och lite större går bra.
- En relativt frisk ras. Så frisk som en sällskapsras kan vara.

Jag har i 13 år haft en cavalier och det är en hundras jag älskar och blir glad av att se till och med på långt avstånd ute, men jag inser att det tyvärr inte kommer vara aktuellt så länge rasen är dras med sjukdomar i den utsträckning den gör. Min hund hade hjärtproblem, det vill jag inte med stor sannolikhet få en hund med igen.

Jag har tittat på löwchen, cocker spaniel och tibetansk terrier. Även dvärgschauzer, men där faller det på pälsen lite..

Jag har aldrig träffat en löwchen, hur är de i temperamentet?
Hur mycket terrier är en tibetansk terrier?

Ge mig gärna tips. :)
Vi har en löwchenhane på 7 månader! Jag hade i princip nästan bestämt mig för just cavalier, men valde om just pga hälsa. Tror löwchen passar jättebra till dina krav!
Sällskaplig, gosig, snäll, tålig (fungerar super med våra barn). Lättlärd, orädd och sprallig. Lite mer livlig än jag trodde om rasen, men han är ju ung fortfarande.
Glad i alla människor o andra hundar. Cool när det kommer folk.

En jättetrevlig sällskapsras!
 
Tack för infon!
Ska titta närmare på den rasen. Hur du någon bild på din? :)
Nu verkade du ju ganska sugen på Löwchen istället men jag tackar ju inte nej till att posta bilder! :p

Här är en bunt bilder som visar hur han kan se ut med olika mycket päls kvar:

Här är det dags för klippning :p
4F1B2qn.jpg

Ganska nyklippt "sportfrilla" utan örontofsar den gången:
PQ4sLbp.png

Precis som jag gillar det, ett litet tag efter sportfrillaklipp:
QO6oBsn.png

Helt nedrakad:
5ZLzU6g.jpg

Och nu, ett par månader senare:
ndikOxI.jpg



Löwchen var jag också superintresserad av efter att ha haft en havanais som i princip är en lite sävligare variant av löwchen, men nu är det nog bara bedlis som gäller för mig. ;)
 
Nu verkade du ju ganska sugen på Löwchen istället men jag tackar ju inte nej till att posta bilder! :p

Här är en bunt bilder som visar hur han kan se ut med olika mycket päls kvar:

Här är det dags för klippning :p
4F1B2qn.jpg

Ganska nyklippt "sportfrilla" utan örontofsar den gången:
PQ4sLbp.png

Precis som jag gillar det, ett litet tag efter sportfrillaklipp:
QO6oBsn.png

Helt nedrakad:
5ZLzU6g.jpg

Och nu, ett par månader senare:
ndikOxI.jpg



Löwchen var jag också superintresserad av efter att ha haft en havanais som i princip är en lite sävligare variant av löwchen, men nu är det nog bara bedlis som gäller för mig. ;)

Men oj så söt!
Har lite problem med den fluffiga pannan, men inser efter att ha sett dina bilder att den gör ju hunden till ännu gosigare. :love:
Den ser ju dessutom mycket kapabel till att följa med när jag är ute och rider, verkar vara sportiga hundar. :)
Hur är din i jaktinstinkt? Drar den efter vilt ute?
 
Men oj så söt!
Har lite problem med den fluffiga pannan, men inser efter att ha sett dina bilder att den gör ju hunden till ännu gosigare. :love:
Den ser ju dessutom mycket kapabel till att följa med när jag är ute och rider, verkar vara sportiga hundar. :)
Hur är din i jaktinstinkt? Drar den efter vilt ute?
Ja just huvudfluffet är verkligen toookmjukt. Vet inte ens hur jag ska beskriva det. :love:
Som jag skrev så är han totalt obrydd om vilt hittills, tack och lov! Men de är jakthundar i grunden även om de sällskapsavlats relativt länge nu, så det kan väl vara lite si och så med det.
 
Nu verkade du ju ganska sugen på Löwchen istället men jag tackar ju inte nej till att posta bilder! :p

Här är en bunt bilder som visar hur han kan se ut med olika mycket päls kvar:

Här är det dags för klippning :p
4F1B2qn.jpg

Ganska nyklippt "sportfrilla" utan örontofsar den gången:
PQ4sLbp.png

Precis som jag gillar det, ett litet tag efter sportfrillaklipp:
QO6oBsn.png

Helt nedrakad:
5ZLzU6g.jpg

Och nu, ett par månader senare:

Löwchen var jag också superintresserad av efter att ha haft en havanais som i princip är en lite sävligare variant av löwchen, men nu är det nog bara bedlis som gäller för mig. ;)

Så härligt att se en "normalt" klippt bedlis. Var på Stora Stockholm idag och såg dem vid utställningsringen. Tänkte på er då och tyckte lite synd om de hundarna där...
 
Varför skulle det vara synd om dem? Måste säga att jag inte alls förstår.
De var så klippta så de såg ut att frysa även inomhus. Kanske de inte gjorde, de kanske skakade av andra anledningar, men min (förhastade?) tanke var att de frös för att de var så nedklippta. Alla skakade inte såklart.
 
Det verkar som att jag ska skaffa en löwchen nu när jag läser era texter om dom. :)
Får under våren se till att lära mig mer om rasen, hitta någon kennel jag kan besöka och sånt. Roligt!

Dock inte uteslutit andra raser, men löwchen skulle nog kunna passa mig bra. :)
Skicka PM om du vill ha tips på den löwchen uppfödare som min hund kom ifrån. Hon är fortfarande aktiv och har väldigt fina hundar.
 
De var så klippta så de såg ut att frysa även inomhus. Kanske de inte gjorde, de kanske skakade av andra anledningar, men min (förhastade?) tanke var att de frös för att de var så nedklippta. Alla skakade inte såklart.
Min första tanke var att du gillade att min inte hade lika mycket päls som de utställningsklippta.
På alla bilder utom den översta då han behöver klippas så har han kortare päls än en utställningsklippt bedlis då han rakas över hela kroppen (inklusive benen) och har kortare huvudfluff, medan utställningsfisyren figurklipps med sax även på kroppen. Det de rakar snäppet kortare än jag brukar är kinderna, halsen och öronen men det har aldrig varit ett problem för hundarna som bor här i stan (där vi nu har -10 grader) och som ställs väldigt frekvent.

Så jag tror nog inte det var det minsta synd om de hundarna du såg, temperaturmässigt. Att de stod och skakade var antagligen mest stress. Antingen "positiv" stress (alltså upphetsning och förväntan, vet flera här som älskar utställningar) eller stress för att de mår dåligt. Tycker det är synd att folk ställer hundar som inte mår bra av miljön. :down:
 
Min första tanke var att du gillade att min inte hade lika mycket päls som de utställningsklippta.
På alla bilder utom den översta då han behöver klippas så har han kortare päls än en utställningsklippt bedlis då han rakas över hela kroppen (inklusive benen) och har kortare huvudfluff, medan utställningsfisyren figurklipps med sax även på kroppen. Det de rakar snäppet kortare än jag brukar är kinderna, halsen och öronen men det har aldrig varit ett problem för hundarna som bor här i stan (där vi nu har -10 grader) och som ställs väldigt frekvent.

Så jag tror nog inte det var det minsta synd om de hundarna du såg, temperaturmässigt. Att de stod och skakade var antagligen mest stress. Antingen "positiv" stress (alltså upphetsning och förväntan, vet flera här som älskar utställningar) eller stress för att de mår dåligt. Tycker det är synd att folk ställer hundar som inte mår bra av miljön. :down:
Nej det var kanske stress. Dumt att dra förhastade slutsatser, jag vet :o
 
Nu verkade du ju ganska sugen på Löwchen istället men jag tackar ju inte nej till att posta bilder! :p

Här är en bunt bilder som visar hur han kan se ut med olika mycket päls kvar:

Här är det dags för klippning :p
4F1B2qn.jpg

Ganska nyklippt "sportfrilla" utan örontofsar den gången:
PQ4sLbp.png

Precis som jag gillar det, ett litet tag efter sportfrillaklipp:
QO6oBsn.png

Helt nedrakad:
5ZLzU6g.jpg

Och nu, ett par månader senare:
ndikOxI.jpg



Löwchen var jag också superintresserad av efter att ha haft en havanais som i princip är en lite sävligare variant av löwchen, men nu är det nog bara bedlis som gäller för mig. ;)

Han är bedårande. I alla frisyrer:love:
 
Löwchen är jätteroliga hundar tycker jag. Min älskar att få använda kroppen fysiskt genom tex drag eller längre cykel/ridturer. Vi tränar även lite lydnad. Högst sporadiskt dock men jag tycker hon har fint fokus och uthållighet :) Inte som min bruksschäfer men det är ju inte meningen heller :D

Samtidigt har hon inga som helst problem att inte göra mer än rastas i en vecka. Sålänge hon får vara nära och vara med är hon nöjd.

Lätt att lämna till vem som då hon är så lätthanterlig och hon är miljö- och skottfast. Gjort ett väldigt fint BPH i mitt tycke :)

Det är små lejon. Dom är ganska våghalsiga och har inte alltid så bra självbevarelsedrift. Min kan tex studsa rätt in i min schäfer i full fart så att hon flyger tillbaka och tycker det är jättekul :angel:
Jag tycker faktiskt löwchencirkelns beskrivning av rasen stämmer väldigt bra in på min tik. Och tror att den generellt stämmer bra med vad man kan förvänta sig.

Skickar med lite bilder på lilldåren :D

22089219_1483404108412213_1254481363606137349_n.jpg


20106737_1417936221625669_2392760288425822709_n.jpg


17759715_1317795498306409_7399214429751411659_n.jpg


15203202_1172462816173012_8037401210231701867_n.jpg


13095863_999536006799028_4424488137767545265_n.jpg


13055550_999535976799031_2241729094630285249_n.jpg
Alltså, hon är verkligen löjligt söt som nedklippt! och hon ser så GLAD ut hela tiden, sådär så att jag blir glad bara av att titta på bilderna på henne :D
 
Du har ju fått en massa bra tips förstås. Schapendoes som nämndes ovan tror jag också kunde vara ett alternativ, eller dvärg/standardschnauzer. Jag ser ju schnauzrarna som pälshundar ändå, visst inte låång päls, men nog har de päls. Och skägg! :D De är vädertåliga också i min erfarenhet..
 
Du har ju fått en massa bra tips förstås. Schapendoes som nämndes ovan tror jag också kunde vara ett alternativ, eller dvärg/standardschnauzer. Jag ser ju schnauzrarna som pälshundar ändå, visst inte låång päls, men nog har de päls. Och skägg! :D De är vädertåliga också i min erfarenhet..
Ska kolla närmare på schapendoes, inte hört så mycket om den rasen, så ser fram emot att läsa på lite mer om dom. De är i alla fall söta. :)

Haha, för mig är nog "söt" ett av alla kriterier jag har, inte det viktigaste såklart, men jag bli glad av söta djur. Hade tidigare en väldigt liten ponny, dels för att jag ville köra henne och sånt, men också för att hon var väldigt söt och det gjorde mig glad. ;)
 
@parellikusken

Nu har jag en Bedlis, men hon är bara 5,5 månader än så länge. :)
Tycker hon är alldeles perfekt som stallhund, än så länge har hon inte visat någon större jaktinstinkt, hemma går hon lös bland hönsen även om hon ibland försöker få igång lek med katterna.
Hon har ett större behov av att röra sig och springa, än att hon behöver hjärngympa. Vi kör lite uppletande och inomhussök efter föremål, lite enklare hinderbanor à la parkour och det är alldeles lagom.

Det har krävts en del träning för att få henne följsam, men med vad jag tycker enkla knep och nu har hon stenkoll på mig.

Ultimata goshunden, ligger gärna på bröstet i sängen och sover, ligger bredvid en i soffan när man sitter vid datorn.

Hon älskar alla som hon har hälsat på tidigare, vid första besöket kan hon vara lite försiktig, för att nästa gång bli superglad. Hittills har hon charmat alla hon träffat. :) Superbehändig storlek, långa ben, men lätt i kroppen.

Hon trivs väldigt bra med att strosa och hålla mig sällskap i stallet. Men, jag varvar mellan mockning med lite lek, eller konster. Är vi ute och går så kör vi uppletanden, balanserar på stubbar och det är alldeles lagom. Har hon däremot inte varit i stallet på 2- 3 dagar kommer kvällsrycken igen.

Finns väldigt mycket mer jag kan skriva, så har du några frågor så hojta! Vill däremot betona att det är en sällskapshund, vill man köra lydnad eller liknande- skaffa annan ras!
Det ska finnas en variant av rasen med jagande Bedlingtons i England, men har inte lyckats hitta valpar eller uppföddare. Så frågan är om det stämmer längre?

Jag har insett att jag vill ha mer hund att träna med, så det blir nog en annan ras.
Googla på "ungroomed bedlington terrier" så får man upp hur de ser ut när de inte har sitt utställningsfluff. :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
8 907
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 317
Senast: Fetaost
·
Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp