HJÄLP, häst som sticker

F

Felizia

Gör historen så kort som möjligt.
Har nyligen köpt en 6 årig häst. Nykastrerad & helt ohanterad.
Hästen är väldigt snäll med det mesta, MEN klarar inte av att vara ensam.
Problemet är att när jag leder honom så kan han gå hur fint som helst, men helt plötsligt bara dra iväg.
Det går inte att stoppa honom. Nu har jag vid flertal tillfällen tappat honom, vilket inte är så bra.

Har inte heller något bra ställe att träna honom säkert på. Ridbanan hoppar han ur, hagen drar han igenom när han får sina attacker. Gårdsplanen går, men då kommer han ju lös direkt.

Hur ska jag kunna stoppa honom?
Vad ska jag ha på honom?

självklart har jag hjälm & handskar när jag hanterar honom.
Dem sakerna jag har testa, men tappat honom är :
Kedja (på näsan, i munnen & under). med vanligt grimskaft & longerlina.
Stigbett, med & utan kedja. Stigbett med delta.


Har lååång erfarnhet av hingstar & "bråkiga" hästar. Men har aldrig varit med om en starkare häst.
Tränar honom dagligen på all hantering. Allt går framåt, förutom just när jag ska leda honom.
Kan knappt leda honom till hagen nu, har ont i hela kroppen efter att ha åkt efter honom ett antal gånger.

Kan säga att han är inte så här hela tiden, utan visa dagar så går han kanon med sänkt hals & frustar. Men helt utan förvarning så får han ryck och börjar dra och då går han inte att hindra.

SNÄLLA måste ha tips.
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Går det att bygga någon form av hingsthage/T-rex-hage med en massa trådar som går höööögt? Givetvis med bra elaggregat. Som ni kan vara i och träna med.

Det blir ju svårt för att inte säga omöjligt att hålla i bara grimma. Och inte kul om hästen kutar runt med bett eller annat i munnen eller kedja runt nos/haka och trampar på grimskaftet.

Om hästen drar iväg så försöker jag böja dem och satsar på att flytta bakdelen på dem. Då kan de inte ge sig iväg framåt. Alltså om jag har hästen till höger om mig håller jag grimskaftet i höger hand mot hästen och resterande bit i vänster hand. Just då de drar iväg böjer hästens hals mot mig samtidigt som jag vänder mig lite mot hästen och antingen petar eller rent knuffar till bakdelen på hästen beroende på hur känslig den är och hur inlärd rörelsen är.
Det går inte att vinna i råstyrka mot en häst. Och en häst i panik är inget jag vill träna. Då reagerar de bara utan att tänka. Det är flera hundra års instinkter som tar över direkt i nervsystemet.
Att lära om dem och lära om deras nervsystem gör man innan de råkar i panik. Så för att den här rörelsen ska funka måste man hinna göra den innan hästen spårar ur. Man måste läsa dem och se när de ska trigga. Iom att vi av naturen är långsammare än hästarna är det väldigt svårt och kräver en del erfarenhet.

Kan du ha en annan häst med då du tränar? Så kanske han är mer benägen att stanna kvar. För varje gång man tappar blir ju lite så att han lär sig mer och mer att det lönar sig att gå emot.

Jag önskar dig verkligen lycka till!
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

******Raderat***
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Korven- Blir svårt då jag jobbar med hästarna själv. Men kan ibland få med någon hästokunnig från familjen & det är inte mkt till hjälp. tyvärr.


Svårt det här med att aktivera bakbenen. Brukar själv kunna vända runt eller avleda hästen genom att låta den tänka. Men denna är en stoor rejäl kille med en enorm hingstnacke. Det kommer från ingenstans så vänder han huvudet & drar järnet. Går inte att kontakta honom.
dem första dagarna gick han rakt över mig, smälde till honom rätt rejält men han blinkar inte äns. Stenhård häst som tyvärr bara stänger av.

I övriga hanteringen är han en klippa. Kan lyfta hovar, tvätta honom, spreya mm. mm. Han kan kolla en gång sen är det inget mer med det. Sten cool i psyket. Men tyvärr bara det att han är så fruktansvärt stark att leda.

Kan ha en annnan häst när jag tränar honom & då är han också en pärla. går inte att träna då det inte finns något att träna på.
Stannar jag så stannar han, backar om man ber honom osv.
Brukar träna runt hagarna, inga större problem...
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Mmm...
Låter som stigbett med hårt dragen nackrem alternativt grimma i kombination med kedjan på grimskaftet i munnen framför tänderna i överkäken...
Men det svåra är väl nu att han vet att han kan sticka? Hade en hingst hos en tränare som fick för sig att skulle ställa sig varje gång jag skulle hämta honom. Var inte alls kul med hästens hovar i ansiktet. Insåg att det behövdes få i lite respekt i honom. Så varje gång jag skulle göra något med honom fick jag spela skitförbannad. Han vågade inte ställa till problem med någon som var arg redan innan...
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Tack för hjälpen.
Stigbettet sitter ganska hårt redan. eller ja det sitter så jag vet att det stannar.
Det jag upplever svårast med denna hästen är att den inte reagerar. Den tar liksom inte åt sig.
Det känns som att försöka uppfostra en vägg, helt meningslöst med andra ord.
MEN jag kämpar vidare, detta ska gå!
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Du kan ju ge magnesium preparat, visst det fungerar inte med en gång. Men över tid så blir dom mer kontaktbara. FUngerar bra på hästar som bara stänger av, kroppen kommer till ro liksom, men bara till 50%. resten får tränas bort.
Lycka till
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Tack för hjälpen.
Stigbettet sitter ganska hårt redan. eller ja det sitter så jag vet att det stannar.
Det jag upplever svårast med denna hästen är att den inte reagerar. Den tar liksom inte åt sig.
Det känns som att försöka uppfostra en vägg, helt meningslöst med andra ord.
MEN jag kämpar vidare, detta ska gå!
Vad händer om du tränar honom när ni går? alltså att han måste tänka hela tiden, svänga, vända, stanna, backa osv. Visst, det kommer ta en evighet att komma till punkt B på det sättet, men kanske funkar?
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Moon- Ja testa kan man. Men saken är att det är en väldigt slö häst egentligen. Det är enbart när han ska sticka som det är fart på honom.


Det funkar. det är så jag tränar när jag håller på med honom. höger,vänster,vänster,höger,vänster osv. Då är det inga större problem. Problmet är när han inte vill längre då bara sticker han & jag kan verkligen inte stanna honom.

Men idag gick träningen kalas :) Det kanske börja ge med sig ändå :D
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Jag skulle sätta på en kapson och sätta ledrepet i mittenringen. När fästpunkten är på hästens nos är det lättare att dra nosen mot sig och därmed få kontroll.
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Jag fokuserar på det vi ska göra- tänk framåt. Har alltid repgrimma på sådana hästar (om inte ägaren ordinerat annat). Har själv en häst som ibland får för sig att sticka. han är världens snällaste och lyssnar bra och så vipps på en femöring kan han dra. Därför har jag haft så svårt att låta ngn annan gå med honom lr rida. Inte för att jag tror att jag är den bästa och den enda som kan honom, men han är lite lurig på så sätt att från att ha gått lång och låg till att kasta sig åt sidan och vilja rusa. Detta handlar heller inte alls som rädsla, utan helt och hållet på ett fuck you beteende. Sitter man på en sådan häst får man ju enkelt stopp på h*n. Men från marken gäller det att man är kvick och vet precis åt vilket håll man ska lägga tyngden och få nosen mot en istället för från en, för då blir det bye bye.

Nu var det länge sedan han ens försökte sticka och de ggr han har försökt har han inte lyckats. och visst svetten kan rinna om en ibland, men jag är noga med att aldrig tappa modet. Säga åt ordentligt på skarpen vid ett rymningsförsök, hitta lugnet och sedan förmedla till sin partner att detta är det allra bästa du kan göra, gå här lugnt med mig och vi kan hitta på så mkt kul och det är så roligt att upptäcka allt möjligt. Det ska vara en trygghet, det ska kännas bra för hästen att vara hos sin matte då försvinner detta beteende, har h*n lyckats tidigare så kan det ibland ta tid att få bort det, men det går absolut.

Man måste tro på sig själv OCH hästen. Jag kan tycka att det är intressant att jag har fått jobba mest med mina egna hästar. Men jag tror nånstans att man dras till den häst som kommer att lära en ngt. Med andras hästar är det mkt lättare att vara professionell och man går från klarhet till klarhet, känns som att man har på sig sina intellektuella glasögon. Sen med sin egen häst lägger man dessa glasögon på hyllan och tror att "dessa behöver inte jag" fast det är just det man inte ska göra. ja det är intressant, jag har fundrat mkt på detta fenomen.

Vart bor du nånstans? Tänkte om det inte är för långt så kanske jag kan hjälpa dig irl.
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Jag vet precis hur du känner dej, jag har en nästan likadan. Snäll med det mesta och lugn men han kan få för sej att bara gå när han tex ska ut i hagen, inte för att äta, inte för att springa och busa utan endast för att han kan. Han går fint bredvid en tills han får för sej att han vill gå själv, då går han bara rakt fram och det går inte att stoppa honom. Han stannar dock när man har släppt/tappat honom, brukar vara några meter framför en. Sen låter han sejj bli ledd en bit för att sen upprepa sin procedur.
Jag har testat diverse kedjor mm men inget hjälper så för skaderisken på hästen så är det vanlig grimma med grimskaft som gäller här.

Skillnaden på våra hästar är att min går snällare=sliter sej oftast inte om han är själv, men med hästar bakom eller framför är riksen stor. Att leda tillsammans med någon annan häst är uteslutet för vår del.

Men det jag har gjort(han går oftast bra med mej, men inte med andra, tex stallpersonalen)är att försöka aktivera honom under sträckan med att stanna, backa, få godis, stanna, backa, få godis osv med jämna mellanrum. Han ska hålla sej någon meter bakom mej hela tiden.
Men ibland funkar han bättre på att man går in med en morsk attityd men ändå lika tråkig som ett träd typ, jag har mitt mål, jag går först, jag säger inget, gör mej rak i ryggen och går med bestämda steg och han ska hålla sej bakom, vi stannar en gång och han får en godis på halva vägen typ.

Sen om han ska dra så har jag slutat med dragkampen utan släpper bara för att sen ta honom igen och låtsas som ingenting.
 
Sv: HJÄLP, häst som sticker

Hej hade en häst som gjorde precis likadant,fick ett tips på att om man när hästen är på gång att dra kliva ett steh bak och ut ifrån hästen ca 45 grader och dea till mot dig så att han kommer ut balans men man måste läsa hästen så att det inte hinner bli någon drag kamp,när du får honom ur balans ska du vara snabb och flytta dig på samma sett igen så att du får honom att tappa balansen runt dig sen kan du stanna upp och försöka gå framåt igen.det är svårt att förklara hoppas att du förstår och kan testa detta funkade för mig:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 911
Senast: Stereo
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 006
Senast: nullo-modo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 114
Senast: AbCdE
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 315
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp