Hjälp mig att reda ut graviditetsveckor

Shpongle

Trådstartare
Hej Buke!

Det är så att jag är jätte oregelbunden mens allt från 28-38 dagar. Min sista mens var 13 augusti och jag plussade den 6 september. Så jag borde vara runt v.8-9?
Igår var jag på vul för att se så allt var som det ska då jag känner mig väldigt ogravid. Då mätte hon räkan till 5+5.. Vilket inte stämmer med när jag plussade.
Nu har jag hört två olika teorier om hur dom räknar vid vul. Teori 1: När man mäter fostret vid vul/ul så utgår man från befruktningen och inte sista mensen.
Teori 2: Att man fortfarande utgår från sista mensen när man mäter fostret.

Teori 1 skulle stämma överens med min beräkning men är det teori 2 så vet jag att det är ett missfall.. :(
Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig att räta ut det här!
 
Vet du ungefär när du hade ägglossning?
Här räknar dom fran sista mensens första dag även pa vul, men jag bor inte i Sverige sa det kan kanske vara olika.
 
Hej Buke!

Det är så att jag är jätte oregelbunden mens allt från 28-38 dagar. Min sista mens var 13 augusti och jag plussade den 6 september. Så jag borde vara runt v.8-9?
Igår var jag på vul för att se så allt var som det ska då jag känner mig väldigt ogravid. Då mätte hon räkan till 5+5.. Vilket inte stämmer med när jag plussade.
Nu har jag hört två olika teorier om hur dom räknar vid vul. Teori 1: När man mäter fostret vid vul/ul så utgår man från befruktningen och inte sista mensen.
Teori 2: Att man fortfarande utgår från sista mensen när man mäter fostret.

Teori 1 skulle stämma överens med min beräkning men är det teori 2 så vet jag att det är ett missfall.. :(
Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig att räta ut det här!

De mäter hur stort fostret faktiskt är. Och anger veckorna som om man hade mens två veckor före ägglossning.

Om du är säker på din ägglossning så låter det som en missed abortion, ja.

Boka nytt VUL om en vecka eller så, så ser ni om det växer eller inte.
 
Jag vet tyvärr inte när jag hade ägglossning. Men den borde ha varit någon gång mellan 22-30 augusti tanken på att jag plussade 6 september.

Man blir så ledsen, känner att jag bara sitter och letar efter halmstrån att greppa. Om det är ett Ma vilket det med största sannolikhet verkar vara, så vill jag bara att kroppen ska stöta ut fostret nu! Känns hemskt att bära på något som är dött :cry:
 
Jag vet tyvärr inte när jag hade ägglossning. Men den borde ha varit någon gång mellan 22-30 augusti tanken på att jag plussade 6 september.

Man blir så ledsen, känner att jag bara sitter och letar efter halmstrån att greppa. Om det är ett Ma vilket det med största sannolikhet verkar vara, så vill jag bara att kroppen ska stöta ut fostret nu! Känns hemskt att bära på något som är dött :cry:
Stor kram. Det är skittufft men man kommer igenom det, på nåt vis. Har du ett nytt VUL inbokat för koll?
När jag fick mitt MA fick jag ett nytt VUL en vecka senare och därefter cytotec. Krävdes två omgångar för min del för att få ut allt.
 
Kram ❤️

Been there Done that. Det är tufft men man tar sig igenom det och sen har man förhoppningsvis mer tur nästa gång.

MA i december -15 nu gravid i v 26.
 
  • Gilla
Reactions: Ray
Fast om fostret varit dött i 3-4 veckor så borde bm ha sett det kan man tycka. Att mitt foster var dött såg de i af direkt den gång det hände mig, så jag hade nog inte i det här läget förutsatt ma.
 
Fast om fostret varit dött i 3-4 veckor så borde bm ha sett det kan man tycka. Att mitt foster var dött såg de i af direkt den gång det hände mig, så jag hade nog inte i det här läget förutsatt ma.
Jag var i v.12 på mitt VUL och fick ändå en koll veckan efter innan de ville sätta in cytotec. Det var liksom praxis för att vara helt säkra hos den gyn.
Mitt embryo var typ 4 mm läste jag i journalen sen, dvs hade dött tidigt.
 
Hej Buke!

Det är så att jag är jätte oregelbunden mens allt från 28-38 dagar. Min sista mens var 13 augusti och jag plussade den 6 september. Så jag borde vara runt v.8-9?
Igår var jag på vul för att se så allt var som det ska då jag känner mig väldigt ogravid. Då mätte hon räkan till 5+5.. Vilket inte stämmer med när jag plussade.
Nu har jag hört två olika teorier om hur dom räknar vid vul. Teori 1: När man mäter fostret vid vul/ul så utgår man från befruktningen och inte sista mensen.
Teori 2: Att man fortfarande utgår från sista mensen när man mäter fostret.

Teori 1 skulle stämma överens med min beräkning men är det teori 2 så vet jag att det är ett missfall.. :(
Hoppas det finns någon här som kan hjälpa mig att räta ut det här!

Det dom tydligen glömmer att tala om när man gör ett tidigt VUL är att det är extremt osäkert att datumsätta så tidigt (vilket läkaren informerade mig om på det senare ULet.

Jag var i samma situvation- gjorde VUL och fick veta att jag va helt ute och cyklade med datum, max 5 veckor va fostret enligt dom så det utgick vi ifrån fram till vi gjorde rätta UL i v,17. Där möttes vi av en väldigt fundersam läkare som frågade om vi var säker på datumet för vad han kunde se så var jag i v.20 minst.
Och mycket riktigt tre dagar över det utsatta datumet som UL visat föddes vår lilla son 50 lång och bra precis 4kg :heart

Tillägg -vi såg hjärtat slå så vi visste att han levde. Jag vill inte ge falska förhoppningar men jag håller tummarna för er iaf
 
Senast ändrad:
Stor kram. Det är skittufft men man kommer igenom det, på nåt vis. Har du ett nytt VUL inbokat för koll?
När jag fick mitt MA fick jag ett nytt VUL en vecka senare och därefter cytotec. Krävdes två omgångar för min del för att få ut allt.
Beklagar ditt MA! :heart
Jag har en läkartid hos mvc på måndag och hoppas att dom gör ett VUL då. Gick det fort efter det att du fick bekräftat MA till det att du fick cytotec?
 
Kram ❤️

Been there Done that. Det är tufft men man tar sig igenom det och sen har man förhoppningsvis mer tur nästa gång.

MA i december -15 nu gravid i v 26.

Beklagar ditt MA men grattis till din nya graviditet! :heart Misstänkte du att det kunde vara ett MA innan du fick veta det?

Fast om fostret varit dött i 3-4 veckor så borde bm ha sett det kan man tycka. Att mitt foster var dött såg de i af direkt den gång det hände mig, så jag hade nog inte i det här läget förutsatt ma.
När jag var på ultraljudet så var jag i 8+1 +- några dagar då jag har oregelbunden mens och vet inte när jag hade ägglossning. Fostret var i 5+5 /5+6 man såg inget hjärta slå. Dock sa hon att man brukar inte se hjärtat förens i v6 hon måste menat 6+?. Visst hoppas jag på ett mirakel!

Det dom tydligen glömmer att tala om när man gör ett tidigt VUL är att det är extremt osäkert att datumsätta så tidigt (vilket läkaren informerade mig om på det senare ULet.

Jag var i samma situvation- gjorde VUL och fick veta att jag va helt ute och cyklade med datum, max 5 veckor va fostret enligt dom så det utgick vi ifrån fram till vi gjorde rätta UL i v,17. Där möttes vi av en väldigt fundersam läkare som frågade om vi var säker på datumet för vad han kunde se så var jag i v.20 minst.
Och mycket riktigt tre dagar över det utsatta datumet som UL visat föddes vår lilla son 50 lång och bra precis 4kg :heart

Tillägg -vi såg hjärtat slå så vi visste att han levde. Jag vill inte ge falska förhoppningar men jag håller tummarna för er iaf

Jag har också läst att VUL är väldigt osäkert att datumsätta så tidigt då mm hit och dit spelar stor roll. Dock såg man inget hjärta slå :( I vilken vecka gjorde du VUL och hur många veckor blev du flyttad?
 
Vill bara säga Tack till alla ni som har svarat! :heart
Ni som har haft MA misstänkte ni något? Hur vart det med era symtom?
 
Beklagar ditt MA! :heart
Jag har en läkartid hos mvc på måndag och hoppas att dom gör ett VUL då. Gick det fort efter det att du fick bekräftat MA till det att du fick cytotec?
Fick cytotec några dagar efter mitt andra VUL. Hade önskat jag fick det fortare men de ville av nån anledning vänta på ett blodprov som mätte mitt hcg.
Hade symtom så hade ingen aning om att det var ett MA utan det blev en chock.
 
Vill bara säga Tack till alla ni som har svarat! :heart
Ni som har haft MA misstänkte ni något? Hur vart det med era symtom?

Jag kände egentligen från det jag fick plusset att det va någonting som inte stämde. Räknade ner till kub för att få veta varför jag inte va glad och för att få bekräftat att det ens fanns någon bebis.

Men hann aldrig till KUB innan jag började blöda, så jag kände på mig hela tiden att det va något som inte stämde :(
 
Fick cytotec några dagar efter mitt andra VUL. Hade önskat jag fick det fortare men de ville av nån anledning vänta på ett blodprov som mätte mitt hcg.
Hade symtom så hade ingen aning om att det var ett MA utan det blev en chock.
Men då gick det ändå ganska snabbt att få cytotec. Är rädd att man ska behöva vänta ytterligare någon vecka om det nu blir ett bekräftat MA på måndag. Vill bara få det överstökat känns som man bara drar ut på lidandet. Sjunker hcg vid ett MA eller stiger det inte som det ska?
Fy vilken hemsk chock att få veta i v12, dessutom när man själv tror att allt är som det ska.. :(
Jag har lite lätt ömma bröst och blir lätt illamående när jag blir hungrig.. Det är konstigt att kroppen inte verkar förstå och stöter ut embryot av sig själv :(
 
Men då gick det ändå ganska snabbt att få cytotec. Är rädd att man ska behöva vänta ytterligare någon vecka om det nu blir ett bekräftat MA på måndag. Vill bara få det överstökat känns som man bara drar ut på lidandet. Sjunker hcg vid ett MA eller stiger det inte som det ska?
Fy vilken hemsk chock att få veta i v12, dessutom när man själv tror att allt är som det ska.. :(
Jag har lite lätt ömma bröst och blir lätt illamående när jag blir hungrig.. Det är konstigt att kroppen inte verkar förstå och stöter ut embryot av sig själv :(
Mitt hcg var lika högt som vid en normal graviditet när det kollades första gången.
Vid mitt MF såg vi ett hjärta picka på VUL i v.8 (ville undvika att gå lika länge igen vid ett ev MA). En vecka senare tappade jag de få symtom jag hade och ytterligare en vecka senare började jag blöda. Gick mycket smidigare när kroppen förstod själv och stötte ut än när det krävdes cytotec.
 
Jag kände egentligen från det jag fick plusset att det va någonting som inte stämde. Räknade ner till kub för att få veta varför jag inte va glad och för att få bekräftat att det ens fanns någon bebis.

Men hann aldrig till KUB innan jag började blöda, så jag kände på mig hela tiden att det va något som inte stämde :(
Som jag då, har också känt på mig att det inte är som det ska redan från början. Och till slut stod jag inte ut längre med känslan och bokade in ett VUL. Så jag blev aldrig chockad över att hon sa att den var mindre än vi trott. Dock väldigt ledsen och besviken förstås. Däremot så kommer jag bli väldigt chockad och överlycklig om det visar sig ett hjärta på måndag!
 
Det är konstigt att kroppen inte verkar förstå och stöter ut embryot av sig själv :(

I mitt fall, när fostret dog så hade det varit dött i ca 2 veckor när det upptäcktes på ul, som jag förövrigt tjatade mig till eftersom jag kände att något var fel och sen tog det ytterligare ca en vecka innan kroppen stötte ut det och jag personligen tror inte det är jätteovanligt att det faktiskt tar lite tid innan kroppen reagerar och agerar.

Även min allra första graviditet resulterade i missfall, men där fanns inget som tydde på att något var galet och inget ul var alltså gjort.

För det mesta så sker ju missfallen så pass tidigt eller som i mitt första fall att där finns absolut inget indikerar att något är fel och då är det ju inte är gjort något ul, så när fostret dog är ju oftast helt okänt.

Jobbigt och sorgligt är det när det händer, men jag har tänkt som så att när man får missfall, så beror det ju på att där är såpass allvarliga fel på fostret att det inte är livsdugligt och rent krasst, så går jag hellre igenom missfall än att jag går tiden ut och barnet dör under/strax efter förlossningen.

Edit; har vid de 2 missfall jag haft inte fått någon medicinering och på efterkontroll har allt varit borta.
 
Mitt hcg var lika högt som vid en normal graviditet när det kollades första gången.
Vid mitt MF såg vi ett hjärta picka på VUL i v.8 (ville undvika att gå lika länge igen vid ett ev MA). En vecka senare tappade jag de få symtom jag hade och ytterligare en vecka senare började jag blöda. Gick mycket smidigare när kroppen förstod själv och stötte ut än när det krävdes cytotec.
Men fy vad hemskt! :heart Var ditt MF direkt efter MA? Har du lyckats blivit gravid igen? Man vill ju helst av allt att kroppen ska stöta ut av sig själv. Hört att man kan må ganska dåligt av cytotec också :(
 

Liknande trådar

Tjatter Välkommen till Ulvleken Kaos i tomteverkstaden! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det bara...
29 30 31
Svar
606
· Visningar
16 145
Senast: fio
·
Tjatter Välkommen till ännu en ulvlek! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra. Kom ihåg att det är en lek! - Hintar...
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
28 973
Hästvård Min fina appaloosa-kille fick konstaterad strålbenshälta i augusti förra året. Han är 8 år gammal. Jag känner mig inte helt bekväm inför...
2
Svar
36
· Visningar
7 496
Senast: mackan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
7 518
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp